• Anonym (Majja)

HJÄLP!! vem betalar hämt/lämn vid umgänge!?

hej, det är så här att mitt ex ska flytta till en stad som ligger ca 5 mil i från mig och hon har alltid haft våran dotter som boende familj. Jag har nu skrivit på hennes flyttanmälan efter många protester.

Jag lever i ett samboförhållande och har 3 andra barn varav ett med speciella behov och vi (nya familjen) har väldigt svårt med våra jobb och kunna hämta och lämna på orten där mitt ex nu bosatt sig på.

Jag har våran gemensamma dotter varannan helg och jag undrar måste jag verkligen hämta dottern? kan jag kräva att exet och exets sambo hämtar och lämnar?

Jag betalar underhåll så det borde dessutom täcka deras bensinkostnader, fast det borde väl heller inte spela någon roll då det är dom som valt och flytta och får då se till att umgänget fungerar?

• Svar på tråden HJÄLP!! vem betalar hämt/lämn vid umgänge!?
  • EnKoppKaffe

Man delar på kostnaden och betalar varannan gång/en väg var.

• Anonym (Majja)
    EnKoppKaffe skrev 2012-07-09 17:01:57 följande:
    Man delar på kostnaden och betalar varannan gång/en väg var.
    Nä jag betalar ju underhåll och dom valde ju och flytta så då måste jag väl kunna kräva att dom betalar, jag har inte råd med den pendlingen och dessutom har jag ingen lust och sitta i en bil i 2 timmar varannan vecka
  • SupersurasunkSara

Praxis är att umgängesföräldern hämtar och lämnar samt står för kostnaderna upp tom 10 mil enkel resväg.

MEN du kan stämma henne och påpeka att HON väljer att och kanske kan du då få till en annan lösning om ni inte kan komma överens själva.

• SupersurasunkSara
    Anonym (Majja) skrev 2012-07-09 17:03:40 följande:
    Nä jag betalar ju underhåll och dom valde ju och flytta så då måste jag väl kunna kräva att dom betalar, jag har inte råd med den pendlingen och dessutom har jag ingen lust och sitta i en bil i 2 timmar varannan vecka
    Underhållet är din del av barnets kostnader, inte till bensinkostnader för DITT umgänge. Boendeföräldern betalar betydligt mycket mer än 1273 kr per månad totalt sett under barnets 18 år så du kommer ändå billigt undan. Eller har ni gjort upp om en egen summa?
  • EnKoppKaffe

Citerat från lawline.se

När barnen endast bor hos ena föräldern och har umgängesrätt med den andra, finns en huvudregel i Föräldrabalken 6:15 (se http://www.lagen.nu/1949:381#R13 )som säger att barnets föräldrar har ett gemensamt ansvar för att barnets behov av umgänge med den förälder som barnet inte bor tillsammans med så långt som möjligt tillgodoses. Detta innebär att man inte får sabotera umgänget med den andra föräldern. 
    När det gäller resor till den förälder som barnet inte bor med, stadgas om detta särskilt i § 15b. Föräldrarna ska ta gemensamt ansvar för kostnaderna för resorna. Enligt ett rättsfall från Hovrätten gäller dock att om avståndet är mindre än 10 mil behöver man inte dela på kostnaderna, utan resorna är umgängesförälderns ansvar fullt ut. 
    För din del innebär alltså detta, att när avståndet är 11 mil så kan barnens pappa kräva att du hjälper till med kostnaderna för resorna, men det är han som har det primära ansvaret för resorna. Han kan alltså inte kräva att du ska skjutsa, han kan bara kräva att du inte saboterar hämtningen och hans rätt till umgänge. 

• Anonym (SGD)

Men hur gammal är barnet? Går det bussar?
    5 mil är ju idag inte särskilt långt.

• Anonym (Majja)
    SupersurasunkSara skrev 2012-07-09 17:04:35 följande:
    Praxis är att umgängesföräldern hämtar och lämnar samt står för kostnaderna upp tom 10 mil enkel resväg.

MEN du kan stämma henne och påpeka att HON väljer att och kanske kan du då få till en annan lösning om ni inte kan komma överens själva.
    Fast jag har hört att flyttar man till annan kommun får den som flyttar stå för kostnaderna. Hon vrålvägrar och säger att vi ska dela lika. Jag HINNER Inte hämta och lämna och har inte heller råd.
    SupersurasunkSara skrev 2012-07-09 17:06:51 följande:
    Underhållet är din del av barnets kostnader, inte till bensinkostnader för DITT umgänge. Boendeföräldern betalar betydligt mycket mer än 1273 kr per månad totalt sett under barnets 18 år så du kommer ändå billigt undan. Eller har ni gjort upp om en egen summa?
    Fast det är ju hennes val vad hon vill köpa till våran dotter eller inte? Jag betalar till försäkringskassan den normala summan.
  • SupersurasunkSara
    EnKoppKaffe skrev 2012-07-09 17:08:05 följande:
    Citerat från lawline.se

När barnen endast bor hos ena föräldern och har umgängesrätt med den andra, finns en huvudregel i Föräldrabalken 6:15 (se www.lagen.nu/1949:381#R13 )som säger att barnets föräldrar har ett gemensamt ansvar för att barnets behov av umgänge med den förälder som barnet inte bor tillsammans med så långt som möjligt tillgodoses. Detta innebär att man inte får sabotera umgänget med den andra föräldern. 
    När det gäller resor till den förälder som barnet inte bor med, stadgas om detta särskilt i § 15b. Föräldrarna ska ta gemensamt ansvar för kostnaderna för resorna. Enligt ett rättsfall från Hovrätten gäller dock att om avståndet är mindre än 10 mil behöver man inte dela på kostnaderna, utan resorna är umgängesförälderns ansvar fullt ut. 
    För din del innebär alltså detta, att när avståndet är 11 mil så kan barnens pappa kräva att du hjälper till med kostnaderna för resorna, men det är han som har det primära ansvaret för resorna. Han kan alltså inte kräva att du ska skjutsa, han kan bara kräva att du inte saboterar hämtningen och hans rätt till umgänge. 
    Fast till mig sa de att tio mil var ENKEL resa.
  • Anonym (Majja)
    EnKoppKaffe skrev 2012-07-09 17:08:05 följande:
    Citerat från lawline.se

När barnen endast bor hos ena föräldern och har umgängesrätt med den andra, finns en huvudregel i Föräldrabalken 6:15 (se www.lagen.nu/1949:381#R13 )som säger att barnets föräldrar har ett gemensamt ansvar för att barnets behov av umgänge med den förälder som barnet inte bor tillsammans med så långt som möjligt tillgodoses. Detta innebär att man inte får sabotera umgänget med den andra föräldern. 
    Hmm detta är inte vad jag har hört, alltså ska jag betala hela resorna???
    Anonym (SGD) skrev 2012-07-09 17:08:47 följande:
    Men hur gammal är barnet? Går det bussar?
    5 mil är ju idag inte särskilt långt.
    Hon är 4,5 år så bussar är helt uteslutet då det är 1 - 1,5 timma på buss med 1 byte
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Majja) skrev 2012-07-09 17:08:50 följande:
    Fast jag har hört att flyttar man till annan kommun får den som flyttar stå för kostnaderna. Hon vrålvägrar och säger att vi ska dela lika. Jag HINNER Inte hämta och lämna och har inte heller råd.

Fast det är ju hennes val vad hon vill köpa till våran dotter eller inte? Jag betalar till försäkringskassan den normala summan.
    Mig veterligt finns ingen lag eller praxis på det. Det jag skrev var vad jag fick som svar när jag undrade detsamma.
    Du kunde ha valt att begära boendet istället för att skriva på flyttpapprena.

Ja, hon väljer vad hon vill köpa, men tro mig, det koster BETYDLIGT mycket mer per månad än den summan kan jag säga. Inte när de är små, men senare. Bara maten kostar ju det i stort sett, visst sen får hon barnbidrag och ska själv bidra utefter förmåga, men som sagt du kommer billigt undan.
Svar på tråden HJÄLP!! vem betalar hämt/lämn vid umgänge!?