• Anonym (fundersam)

"Byta" land inom eu med perment uppehållstillstånd....

Som rubriken säger, om en person med permanent uppehållstillstånd i ett eu land vill flytta till Sverige och bo här och jobba här hur ska denna person då gå till väga? Personen ifråga är inte eu-medborgare utan har bara erhållit permanent uppehållstillstånd i ett eu-land (i detta fall i Italien) och vill nu bosätta sig i Sverige hur gör man då detta enklast? Kan man "byta" land sådär bara när man har ett permenent uppehållstillstånd inom eu/schengen?

Tacksam för alla svar.

• Svar på tråden "Byta" land inom eu med perment uppehållstillstånd....
  • Anonym (fundersam)

Så om personen då vill söka uppehållstillstånd i sverige, ska denne göra det ifrån sitt hemland eller det land där den personen har uppehållstillstånd? Får denne ändå besöka sverige under tiden för ansökan om uppehållstillstånd? Vet att de som inte är eu-medborgare och ej bosatt i eu-land ej får visum för att besöka sverige under tiden de söker om uppehållstillstånd.

• Smilla75
    Anonym (fundersam) skrev 2012-07-08 00:00:54 följande:
    Så om personen då vill söka uppehållstillstånd i sverige, ska denne göra det ifrån sitt hemland eller det land där den personen har uppehållstillstånd? Får denne ändå besöka sverige under tiden för ansökan om uppehållstillstånd? Vet att de som inte är eu-medborgare och ej bosatt i eu-land ej får visum för att besöka sverige under tiden de söker om uppehållstillstånd.
    Han har rätt att vistas i Sverige i tre månader men måste sedan söka uppehållstillstånd här, kan göras efter inresan. Då måste han visa att han har jobb eller kan försörja sig på annat sätt här för att få tillstånd.
  • Anonym (fundersam)
    Smilla75 skrev 2012-07-10 11:21:41 följande:
    Han har rätt att vistas i Sverige i tre månader men måste sedan söka uppehållstillstånd här, kan göras efter inresan. Då måste han visa att han har jobb eller kan försörja sig på annat sätt här för att få tillstånd.
    Är det bara 3 månader per år eller kan han åka ut ur landet och sen åka tillbaka och ha rätt till 3 månader igen?
    Vi har sökt UT nu under tiden han var här hos mig och nu väntar vi på svar, men då han har ut i ett annat eu-land får han väl vara här medan ansökan behandlas under den där 3-månaders perioden?
  • Smilla75
    Anonym (fundersam) skrev 2012-07-26 10:27:49 följande:
    Är det bara 3 månader per år eller kan han åka ut ur landet och sen åka tillbaka och ha rätt till 3 månader igen?
    Vi har sökt UT nu under tiden han var här hos mig och nu väntar vi på svar, men då han har ut i ett annat eu-land får han väl vara här medan ansökan behandlas under den där 3-månaders perioden?

3 månader per halvår. Han får vistas i sverige under tiden ansökan behandlas
  • Anonym (fundersam)

Om denna person som söker UT nu får vara i Sverige medan hans ansökan behandlas, kan han inte få göra intervjun här i Sverige då också?

Vi har ansökt om UT via webben och han är för tillfälligt inte här men kommer tillbaka inom kort,  och han kommer vara här och bo hos mig tills vi får svar på ansökan (förutsatt att det blir svar inom 3 månader då)
    Vi har planer på att gifta oss väldigt snart också, om inte vi fått svar på ansökan innan vi gift oss kan man kontakta migrationsverket och komplettera med vigselintyg då?

• Anonym (fundersam)

Det står och sägs att ansökan ska göras från det land som han bor i. MEN jag undrar... är det ej möjligt att lämna in en webansökan då han befinner sig i Sverige? Han har ju tillstånd att vistas i sverige då han har UT i ett eu-land. Han får ju resa fritt inom eu länderna och han är bosatt med uppehållstillstånd i Italien. Men om han ändå har tillåtelse att vistas här under 90 dagar spelar det då någon roll om vi sänder ansökan medan han är här? Han kommer ju ändå kunna inställa sig till intervju när det är dags för den och han har ju som sagt tillåtelse att vistas här så spelar det då någon roll om vi ansöker medan han är här?

• Smilla75

Kanske har jag missuppfattad dig. I trådstarten framgick att han skulle jobba här. Om han inte har ett ansställningserbjudande eller är student får han inte söka inifrån Sverige. Han får bara vara här tre månader. Därefter kan han få uppehållstillstånd för förlängt besök, men det kan inte ligga till grund för bosättning så det är ingen lösning.

Skickar han in handlingarna under tiden han befinner sig i Sverige får han avslag på formella grunder, eftersom han inte får vara i Sverige då beslut tas. Han kan vara här en tid när ansökan behandlas men måste vara tydlig med när han avser att lämna Sverige så kan verket avvakta med beslut.

Anknytning till partner söks alltid utifrån Sverige, såvitt man inte redan har ett gällande uppehållstillstånd i Sverige. Det spelar ingen roll om man är gift eller ej.      

• Anonym (fundersam)

Alltså den ansökan han nu skickat in då han var här på besök, kommer vi få avslag på den då? även om det framgår att han senare lämnat landet (vilket han har gjort)!

Vad spelar det för roll om han befunnit sig på besök här i sverige då vi skickade in ansökan?? Han har ju rätt att vistas här i sverige.
    Hjälp mig förstå. Vi planerar att bli sambos här i sverige och när han var här skickade vi ansökan via webben, senare lämnade han sverige. Han är alltså INTE här nu. Han får väl komma och gå så att säga i sverige då han har ett UT i ett annat eu-land? Förutsatt att det faller inom ramen av de tre månaderna han har. Han lämnade landet bara dagar efter att ansökan skickades in och ankom till migrationsverket och är som sagt inte här just nu. Kommer vi iaf få avslag på den ansökan??

• Smilla75
    Anonym (fundersam) skrev 2012-07-31 12:17:38 följande:
    Alltså den ansökan han nu skickat in då han var här på besök, kommer vi få avslag på den då? även om det framgår att han senare lämnat landet (vilket han har gjort)!

Vad spelar det för roll om han befunnit sig på besök här i sverige då vi skickade in ansökan?? Han har ju rätt att vistas här i sverige.
    Hjälp mig förstå. Vi planerar att bli sambos här i sverige och när han var här skickade vi ansökan via webben, senare lämnade han sverige. Han är alltså INTE här nu. Han får väl komma och gå så att säga i sverige då han har ett UT i ett annat eu-land? Förutsatt att det faller inom ramen av de tre månaderna han har. Han lämnade landet bara dagar efter att ansökan skickades in och ankom till migrationsverket och är som sagt inte här just nu. Kommer vi iaf få avslag på den ansökan??

Ansökan skall ske utifrån  Sverige men det är inte en avslagsgrund. Avgörande är att man är utanför Sverige när det börjar närma sig beslut. Han får inte avslag för att han ingett ansökan härifrån.
    Han kan komma och gå, det är ju inte något verket får veta. Eg ska han ju inte vara här just när tillståndet ges men den infon har som sagt inte myndigheten.  Huvudsaken är att han är tillgänglig för intervju på ambassaden.
  • Leelo

Hej! Asså jag läste denna sida och blev fundersam. Har alltså UT-sökande rätt att besöka sverige under handläggningstiden? 

Min kille åkte till sitt hemland (som inte ligger inom EU) den 7 oktober , sen skickades webbansökan in m.m. Men jag har ringt migrationsverket och frågat om han kan få komma hit 1 vecka i december för att fira nyår och jul osv men dom sa "Nej han får inte vistas i sverige under handläggningstiden"  Och jag har ingen chans att åka till honom då jag måste jobba, så ska jag behöva säga upp mig från jobbet tycker dom då eller!? 

Hur funkar detta, tacksam för svar.  

• Smilla75
    Leelo skrev 2013-10-30 16:44:20 följande:
    Hej! Asså jag läste denna sida och blev fundersam. Har alltså UT-sökande rätt att besöka sverige under handläggningstiden? 

Min kille åkte till sitt hemland (som inte ligger inom EU) den 7 oktober , sen skickades webbansökan in m.m. Men jag har ringt migrationsverket och frågat om han kan få komma hit 1 vecka i december för att fira nyår och jul osv men dom sa "Nej han får inte vistas i sverige under handläggningstiden"  Och jag har ingen chans att åka till honom då jag måste jobba, så ska jag behöva säga upp mig från jobbet tycker dom då eller!? 

Hur funkar detta, tacksam för svar.  

Han får inte vistas här om han inte är EU-medborgare.

Ni bör träffas under handläggningstiden, för att inte riskera avslag. Om du väljer en annan tid än jul går det nog bra med din arbetsgivare. 
  • Mike81kesh

Hej

Jag har en fråga . Jag har också ett permanent uppehållstillstånd Italien. Jag e gift med en svensk tjej. Vi har rest tillsammans till italien och gift oss där. Och fått permanent uppehållstillstånd pga av anknytning till min svensk fru .Vi har bott där ca 2 år . Vi återkommit tillbaka till Sverige och registrerad den italienska äktenskapet hus skatteverket. Därefter vi har ansökt här om uppehållstillstånd pga henne (fruan)

Jag har fått ett brev från migrationsverket föra veckan och detta kommer efter 8 månader när mitt ansökan blivit registrerad hus migrationsverket . Vi trodde att det var ett intervju kallelse. Men tyvärr. Det står att jag måste åka till hemlandet eller Italien.

Är detta rätt eller den strider mot lagen

Tacksam för svar

• Anonym (....)
    Mike81kesh skrev 2018-01-28 21:44:00 följande:

Hej

Jag har en fråga . Jag har också ett permanent uppehållstillstånd Italien. Jag e gift med en svensk tjej. Vi har rest tillsammans till italien och gift oss där. Och fått permanent uppehållstillstånd pga av anknytning till min svensk fru .Vi har bott där ca 2 år . Vi återkommit tillbaka till Sverige och registrerad den italienska äktenskapet hus skatteverket. Därefter vi har ansökt här om uppehållstillstånd pga henne (fruan)

Jag har fått ett brev från migrationsverket föra veckan och detta kommer efter 8 månader när mitt ansökan blivit registrerad hus migrationsverket . Vi trodde att det var ett intervju kallelse. Men tyvärr. Det står att jag måste åka till hemlandet eller Italien.

Är detta rätt eller den strider mot lagen

Tacksam för svar

Det är korrekt att du måste åka till ditt hemland eller Italien under handläggningstider. Strider inte mot några lagar.
  • Mike81kesh

Tack för ett snabbt svar.

Få man besöka fruan i Sverige under mitt ansökan behandlas. Eftersom det ta upp till 16-20 månader. Tack

• Anonym (....)
    Mike81kesh skrev 2018-01-28 22:00:57 följande:

Tack för ett snabbt svar.

Få man besöka fruan i Sverige under mitt ansökan behandlas. Eftersom det ta upp till 16-20 månader. Tack

Nej. Du får inte vistas i Sverige. Däremot får du fru besöka dig.
  • Mike81kesh
    Anonym (....) skrev 2018-01-28 22:11:55 följande:

Tack !

Men ursäkta

Har du utbildning på migrationsfrågor?

Vissa säger att man kan ha ett besök . Men inte när besked tas.

Vad tycker du om detta?
  • Mike81kesh
    Anonym (....) skrev 2018-01-28 22:11:55 följande:

Möjlighet att resa till Sverige under väntan på beslut om uppehållstillstånd.

Du som väntar på beslut om uppehållstillstånd har nu möjlighet att ansöka om visum för att tillfälligt besöka Sverige. Även du som väntar på beslut om förlängning av ditt uppehållstillstånd och befinner dig utanför Sverige har möjlighet att ansöka om visum för att resa tillbaka till Sverige under väntetiden.

Du som väntar på beslut om uppehållstillstånd

Det kan ta lång tid att få beslut om uppehållstillstånd. Det kan finnas skäl för dig att under en kortare tid vilja besöka din familj eller anhörig innan du har fått ett beslut om uppehållstillstånd. Du kan då ansöka om visum för ett tillfälligt besök. Det är däremot viktigt att du återvänder hem i samband med att det tillfälliga visumet slutar att gälla. Uppehållstillstånd beviljas normalt inte så länge du är kvar i Sverige.

Du som väntar på beslut om förlängning av uppehållstillstånd

Du som väntar på beslut om förlängning av ditt uppehållstillstånd och tillfälligt lämnar Sverige strax innan eller under en pågående ansökan kan ha svårt att komma in i Sverige igen utan ett giltigt uppehållstillstånd. Om du har ansökt om förlängning innan tillståndet gått ut har du möjlighet att ansöka om ett visum för att kunna resa tillbaka till Sverige för att där invänta ditt beslut.

Du ansöker om visum på en svensk ambassad eller generalkonsulat i det land du befinner dig i.
Svar på tråden "Byta" land inom eu med perment uppehållstillstånd....