• Kokosflingor

För lite fett?

Hej!
    Hur vet man om man äter för lite fett? alltså jag äter ofta fettsnålt, yogurten till min frukost innehåller 1,5% fett. Jag har aldrig grädde i maten/till maten/i såser. Gör ofta egna såser på fettsnåla produkter. Dock får jag väl i mig fett från ost och smör om jag äter mackor :) men är det "farligt" att äta fettsnålt? =)

• Svar på tråden För lite fett?
  • Dr to be

Det är nog inte direkt farligt att äta fettsnåla produkter men de flesta lightprodukter innehåller ofta mer tillsatser eftersom det är fett som ger smak och konsistens. Dessa tillsatser är nog inte alltid särskilt nyttiga för kroppen.

Själv äter jag inte fettsnålt. Riktigt smör i matlagning och bakning, dricker 3% mjölk, alltid grädde i matlagning om rätten "kräver" det, alltid helfet creme fraîche (förutom vid smaksatt då de oftast inte finns som helfeta.

Jag är frisk vad jag vet och jag väger 43-43kg till mina 152cm.

• Kokosflingor
    Dr to be skrev 2012-07-06 10:50:13 följande:
    Det är nog inte direkt farligt att äta fettsnåla produkter men de flesta lightprodukter innehåller ofta mer tillsatser eftersom det är fett som ger smak och konsistens. Dessa tillsatser är nog inte alltid särskilt nyttiga för kroppen.

Själv äter jag inte fettsnålt. Riktigt smör i matlagning och bakning, dricker 3% mjölk, alltid grädde i matlagning om rätten "kräver" det, alltid helfet creme fraîche (förutom vid smaksatt då de oftast inte finns som helfeta.

Jag är frisk vad jag vet och jag väger 43-43kg till mina 152cm.
    Hej! Okej :) Det är det att jag fastnat lite med att kolla antal kalorier i olika produkter och de med mycket fett innehåller ofta mycket mer kalorier :) men men jag är iaf nöjd och mätt, frisk och mår bra så tror inte det är någon fara. Väger 55 kg och är 165cm lång :)
Svar på tråden För lite fett?