• swjwo

Socker, råd och tips

Jag har nog utvecklat ett litet sockerberoende och försökt "avgifta" mig själv många gånger och klarat det i långa perioder men åkt dit igen. Nu ska jag skärpa mig och hålla mig till sötsaker på helgerna. Äntligen lärt mig att gilla vanligt kranvatten och druckit det istället när sötsuget kommit över mig.

Tips på vad man kan äta istället för sötsaker? Måste också sluta med mitt småätande. Gillar inte nötter dock. Jag undrar också, för att skydda tänderna ytterligare har jag köpt Fluorette tuggummi. Står att det är sötningsmedel i dessa, är det lika dåligt som "vanligt" socker?

Hoppas någon kan svara :P

• Svar på tråden Socker, råd och tips
  • Tonårsmamman1

Om du på allvar vill bli av med ditt sötsug, så skippa kolhydrater så mkt du kan. Då slippr du sockersuget och även behovet av att småäta.

• April barn

Vi brukar äta frukt och grönsaksdipp som gott på helgen, supergott
    Sötningsmedel är verkligen inte bra för hälsan! Leta efter en annan sort, annars klarar sig tänderna bra med ordentlig tandborstning och tandtråd.

• Kjell2

Istället för sötsaker -> ingenting! Varför gå och småäta.

Försök få i dig rejäl frukost och vettig lunch och middag. Behöver du mellanmål ta en frukt, ägg, keso eller något annat som funkar för dig.

• swjwo

Tack för era tips! Kolhydraterna ska jag tänka på. Men fruktsocker har jag hört man också ska undvika eller det är om man ska gå ner i vikt? Jag vill absolut inte gå ner i vikt då jag äntligen lagt på mig lite (haft svårt för att gå upp i vikt).

Finns det något tuggummi överhuvudtaget som inte har socker eller sötningsmedel i sig?

Småäter gör jag för att jag blir väldigt snabbt hungrig trots att jag t.ex ätit en brakmiddag. Hungrig 30 min senare ibland och då väldigt lätt att jag tar till godis, läsk mm.

• Kjell2
    swjwo skrev 2012-07-05 15:15:27 följande:
    Tack för era tips! Kolhydraterna ska jag tänka på. Men fruktsocker har jag hört man också ska undvika eller det är om man ska gå ner i vikt? Jag vill absolut inte gå ner i vikt då jag äntligen lagt på mig lite (haft svårt för att gå upp i vikt).

Finns det något tuggummi överhuvudtaget som inte har socker eller sötningsmedel i sig?

Småäter gör jag för att jag blir väldigt snabbt hungrig trots att jag t.ex ätit en brakmiddag. Hungrig 30 min senare ibland och då väldigt lätt att jag tar till godis, läsk mm.
    Sluta småät! Du blir inte hungrig, du blir sugen.

En sak som kan hjälpa är att du minskar en del på snabba kolhydrater, ris, pasta, bröd, under brakmåltiderna. Ät istället mer grönsaker och bönor.

• Skuttan

Jag brukar äta vattenmelon när sötsuget kommer...visst det är säkert endel fruktsocker i det men det känns i alla fall bättre än godis, kakor och dyl =)

• swjwo

Börjat att äta mer fullkornsprodukter och utesluter mer och mer "vitt" liksom. Kan inte minska på alla snabba kolhydrater heller för då rasar jag i vikt tror jag.

Vattenmelon är gott så det kan man ju äta ibland. Eller dricka vatten. Gäller att stålsätta sig bara och den biten har jag lite svårt för, vill gärna äta något sött framför TV osv. Helgen är ok men vardagarna ska jag försöka minska.

• shakennotstörd

Har du läst "Sockerbomben" av Bitten Johansson? Om du behöver gå upp i vikt samt komma ur sockersuget - är mer fett! i den form du gillar

Om du ska gå upp behöver du båda äta riktiga mål minst tre ggr om dagen samt mellanmål om du orkar med det.  

• tjej87

Småtomater eller oliver är jättegott som snacks på kvällen om man vill ha lite att tugga på och plocka med på kvällen :)

• swjwo

Nej den boken har jag inte läst. Men tänkte åka förbi biblioteket när jag slutat jobbet idag.

Ska också låna Sluta med sockersuget av Kathleen D.... någonting. Tack för tipset.

Ni verkar ha koll på läget här så jag slänger ut frågan: Finns det någon träning man kan utföra hemma? Tänkt börja springa men rädd att jag går ner i vikt och det är det sista jag vill. Gymmet jag går på ligger 1 mil bort så skippat det ett tag nu.

• Kjell2
    swjwo skrev 2012-07-05 15:49:03 följande:
    Nej den boken har jag inte läst. Men tänkte åka förbi biblioteket när jag slutat jobbet idag.

Ska också låna Sluta med sockersuget av Kathleen D.... någonting. Tack för tipset.

Ni verkar ha koll på läget här så jag slänger ut frågan: Finns det någon träning man kan utföra hemma? Tänkt börja springa men rädd att jag går ner i vikt och det är det sista jag vill. Gymmet jag går på ligger 1 mil bort så skippat det ett tag nu.
    Var inte så rädd för att gå ner i vikt. Börjar du rasa så får du väl äta mera.

Enklast att köra hemma är olika typer av lättare styrkrträning som armhävningar, situps mm.
  • Kjell2

Satsa i första hand inte på att ersätta småätande av godis med något. Sluta helt småäta. Du hamnar bara i ett mönster där TV är samma sak som att småäta osv. Försök bryta det mönstret.

• shakennotstörd

Rekomenderar dig att läsa "Vitt begär" av Gunilla Sahlin också - den är betydligt mer lättläst än sockerbomben men jag har haft stor behållning av båda.

• Tonårsmamman1
    swjwo skrev 2012-07-05 15:49:03 följande:

Så lätt är det inte att gå ner i vikt med motion Flört

Om du motionerar så kan du äta lite mer, för att balansera.
  • swjwo

Kjell 2: Det är inte så lätt det där du säger med att inte vara rädd för att gå ner i vikt. Jag har under hela mitt liv haft fruktansvärda problem med att inte gå upp i vikt. Vägt 48 kg så länge jag kan minnas och nu äntligen gått upp till 52 kg. Så jo jag är rädd för att förlora min vikt.
    Gjort utredningar osv angående min låga vikt.

Tack för alla boktips! Jag ska kika i dem alla, alltid får man tips någonstans från dem. Om inte annat så är det trevlig läsning.

Svar på tråden Socker, råd och tips