Min dotter som badvakt!? - Hur hade ni agerat?
Vi tillbringar sommarlovet på en camping där det finns en badplats i närheten (100 m). Min dotter som är 13 är duktig på att simma och får gå själv med kompisar till badet. Hon har en lättare utvecklingsstörning vilket gör att hon ofta är tillsammans med betydligt yngre barn. Idag "leker" hon med en tjej som är 8 år och som enligt egen utsago inte kan simma. De vill gå till badplatsen och kompisen säger att hom får gå dit om hon har någon med sig som kan springa efter hjälp om något händer. Alltså att min dotter, i det här fallet, ska ta ansvar för flickan som inte kan simma.
Jag blir hemskt upprörd! Hur kan man släppa ett icke simkunnigt barn till en badplats där hon inte bottnar? Och hur kan man lägga ansvaret på ett annat barn som man dessutom inte känner? Jag känner inte föräldrarna men kommer att gå dit och säga att min dotter inte kan ta det ansvaret, inte minst pga av sitt handikapp som innebär bristande risktänkande och logiskt förmåga.
Vad säger ni om detta? Överreagerar jag som tycker föräldrarna är oanvariga? Får era barn bada själva?