• lokacitron

Är min mammas oro berättigad?

Sitter så här på kvällskvisten med ett litet småbekymmer. Är själv inte förälder utan endast 17 år men har haft en liten konflikt med min mamma och istället för att vända mig till ungdomsforum där man bara får folk som tycker lika som jag vänder jag mig till er andra föräldrar för att få era synpunkter.

Det hela började ikväll, jag hade lagt mig i sängen efter att ha gjort mig i ordning för kvällen. Låg ovanligt tidigt i sängen med tanke på att jag har sommarlov och är ledig. Klockan var runt 23:15 när två av mina vänner från min högstadieklass ringer mig. Jag skiter i att svara för vill egentligen bara sova tidigt för en gångs skull men får ett sms med typ att de var på väg till mig. Jag bor avsides och de hade promenerat över hela stan, helt spontant. Jag ansåg då att det vore oförskämt att bara säga: "Nej, ni får dra hem." utan tänkte att jag går ut och möter dem så slipper min mamma bli störd. Klockan var vid 23:30 när jag gick ut för att möta dem, jag meddelade detta till min mamma som precis hade gått och lagt sig (hon har semester), hon reagerade sisådär och ifrågasatte det hela aningen samtidigt som hon säger: "Släpa inte in nån hit bara" med bestämd röst. Jag avlägsnar mig från huset och möter mina vänner på vägen en bit ifrån mitt hus. Jag frågar lite vad de har för avsikt med kvällen och får som svar att de ska gå/cykla stan runt. Jag uppfattar det som lite meningslöst med tänker: "Äsch, det kan ju vara trevligt med."

Sagt och gjort sätter vi planen i verket och cyklar runt i stan. Jag behövde pumpa mina däck så vi besökte totalt tre av stadens cykelpumpar varpå alla tre var trasiga. Vi fortsätter att cykla och hamnar vid en minigolfbana där miniatyrer av stadens olika byggnader finns. Vi gick runt tog lite bilder och mötte även på ett par hönor som sov. Vi tog ett par kort med oss och dem. Precis innan det vid 00:36 får jag ett sms av min mamma där det står: "Tack nu har jag ont i magen o kan inte sova." Jag svarar: "Inget och oroa sig över. Vad tror du ska hända egentligen?! Vi tar bara en cykeltur på vårt välförtjänta sommarlov. Sov nu istället, du vet att jag är stor nog att klara mig själv. Jag är tacksam för din omtanke även om jag tycker din oro är oerhört oberättigad." Det skickade jag iväg omedelbart utan att få något svar. Kvällen fortgår och vi beger oss sedan tillbaka in till stan från minigolfbanan. Vi bestämde oss att sedan åka hem och vi tog sällskap så långt det gick. Klockan var 01:22 när jag begav mig hemmåt och 01:36 kom jag hem. Jag kände att jag behövde gå på toa men tänkte att jag passar på att göra det utomhus så jag inte väcker mamma.

Sagt och gjort öppnade jag dörren så försiktigt jag kunde, jag hade redan tagit av mig skorna för att inte störa henne. Jag smög sedan upp för trappen bara för att möta henne ståendes precis ovanför. Jag blir rädd och säger något i stil med: "Du skrämmer ju skiten ur mig." Hon svara ungefär att jag gjorde detsamma. Jag påpekar att hon inte sov varpå hon säger att hon inte kunde för hon har varit så orolig. Hon frågar vad jag har gjort och varför jag är ute så sent. Jag svarar att vi bara har tagit en cykeltur, jag berättar rutten vi har åkt men hon säger att hon inte är intresserad. Hon säger att hon inte vet vad hon ska tro och säger i princip att hon tror jag har hållit på med droger, hon frågar också om jag har druckit. Jag säger nej och blåser henne i ansiktet. Jag påpekar att jag tar illa upp att hon tror något sådant om mig (att jag har tagit droger) då det verkligen inte finns NÅGONTING som skulle antyda det. Jag frågar också om jag någonsin har gjort något för att hon ska tro något sådant om mig, jag får svaret: "Nej, egentligen inte". En kram gav jag henne också. Jag har under hela min uppväxt varit ett mönsterbarn. En viktig faktor till det kan vara att min pappa dog vid 10 års ålder och att jag blev tvungen att växa upp fortare än andra. Jag har alltid känt mig för gammal för min ålder och har även mått dåligt över detta. Jag har varit allmänt nere och gått till en privat psykolog och pratat, det var min mamma som anordnade det så hon är väl medveten om det. Nu mår jag betydligt bättre och förut har jag varit väldigt asocial, jag har spenderat mycket tid framför datorn och inte haft lite vänner men jag har aldrig umgåtts med dem på fritiden. Sedan jag började gymnasiet har allt blivit mycket bättre och jag umgås nu med äldre vänner som jag inte umgicks med när de var aktuella. Jag är lite av ett kontrollfreak och jag samtalade även med min psykolog om det, vi kom fram till att jag skulle öva på min spontanitet vilket jag ständigt gör. Jag blev också tillfrågad om jag ville sola med dem imorgon, något som jag uppskattade och på efterhand kan jag tycka det var det bästa kvällen resulterade i.

Jag som person är oerhört självständig och så sent som i våras reste min mamma bort över 4-5 dagar, en normal 17 åring hade anordnat fest och gud vet vad. Jag istället städade stora delar av huset och såg till så det var i finare skicka än när hon åkte. När min mamma sa att hon trodde jag tog droger tog jag som sagt väldigt illa upp. Hon vet min ståndpunkt i den frågan och jag skulle aldrig komma på tanken. Jag är också mycket samhällsintresserad och är medveten om allt i kring mig. Jag har fått utstått det mesta (utom mobbning) och upplevt samhällets baksidor, eller snarare gör varje dag. Hoppas jag har målat en bild av mig själv som är lätt att förstå, vill att ni ska ha med det i ekvationen. Tilläggas ska kanske att jag är det enda barnet.

TIll frågeställningarna nu då.
    Hade min mamma rätt att vara så orolig? Hur hade du som tonårsförälder reagerat på att din skötsamma son går ut för att träffa en tjej och en kille som du har gått i samma klass som i 3 år halv tolv en sommarlovs kväll? Varför, varför inte? Var det rätt av min mamma att försöka få mig att må dåligt genom att skriva ett "martyr-sms" där hon framstod som offret? Har jag gjort något fel och borde jag må dåligt över det? Kom gärna med egna synpunkter på vad för fel jag eller mamma har gjort och vad ni kanske hade gjort annorlunda.

Mod får flytta tråden om det skulle behövas, är ny på familjeliv men erfaren forumanvändare.

Ha en trevlig kväll eller ni som läser det här på morgogen, god morgon!

• Svar på tråden Är min mammas oro berättigad?
  • Coyote

Rätten att vara orolig kan du inte ta ifrån henne, men hennes sms var onödigt tycker jag. Eller, hon kunde formulerat sig annorlunda och fråga var du tog vägen. Du kunde å din sida bara svarat att ni tog en cykeltur utan "vad tror du ska hända egentligen?", men jag hade säkert svarat likadant.

• Whitetrash86

Nu är inte jag tillräckligt gammal för att ha en tonåring =)

Men vet när jag var det för inte allt för många år sedan och min mamma vill bara veta vart jag var och vem jag var med vid den åldern. Hon kan mycket väl ha varit orolig vid tillfällen och så men inget hon visade. Hon litade helt enkelt på mig som person att jag inte skulle göra något som skulle sätta mig i fara om man säger så.. och vad jag kan känna nu/och om mina barn blir som jag var =)  så hoppas jag att jag blir likadan som min mamma...

orolig kan man vara för allt och inget som förälder, men man måste även lära sig när man kan visa detta och när det ska "gömmas" Man behöver även tänka på hur man uttrycker sig.  
    Att skriva  "Tack nu har jag ont i magen o kan inte sova." var ju lite att ta i för min smak. Och även reaktionen när du kommer hem eftersom du ändå hade svarat vad du gjorde.

Låter som om din mamma trots allt känner att det är svårt att lita på dig. Kolla om du kan prata med henne om detta imorgon, jag kan inte tänka mig att det är lätt att ha tonåringar med allt läskigt man kan läsa om idag. och i denna ålder vet jag även hur lätt det kan vara att påverkas av omgivningen speciellt om man har haft det svårt innan! Nu säger jag ju inte att detta gäller dig men som sagt en mamma kan oroa sig för allt och inget och fantasin har inga gränser ibland...

• snällochgla

De där vännerna du var ute med. Känner din mamma dem? Är det någon av dem som har dåligt rykte eller så?

• Topcom

Tycker det var lite väl galet att fråga om du har tagit droger :/ Mammor kommer alltid vara oroliga, men hon kanske bör släppa lite granna för att undvika en hjärtattack i framtiden. Du håller på att växa upp, utforma ditt egna liv och göra dina egna val. Det måste hon acceptera. Att komma hem halv två på ett lov är ju inte sent!

• snällochgla

Vilken tur man har om man har en mamma som faktiskt blir orolig och bryr sig om en. Det är ingen självklarhet! Så många springer vind för våg och ingen bryr sig och det är den verkliga tragedin. Inte att en mamma oroar sig för mycket (eventuellt),

• Erkens mamma

Nja, jag tycker faktiskt att det var en konstig tid på dygnet att ge sig iväg ut på en spontan cykeltur... För mig låter det mysko och jag kan förstå din mamma som blev perplex. Hennes reaktion på saken var inte speciellt genomtänkt dock.

I min värld finns det nog ingen som behöver ränna omkring i stan på en cykel i stan på natten "bara för att".
    Jag tycker det var sent att komma hem halv två när det inte hade varit något särskilt som du gjorde på kvällen. Ingen fest eller konsert eller så.

Du verkar vara en väldigt härlig tjej som fortfarande letar ganska mycket efter sin plats i tillvaron. Du är ju trots allt inte mer än 17 år. Jag vet att jag själv tyckte att jag var fullt kapabel till att ta hand om mig själv när jag var 17 år men med facit i hand så var jag verkligen inte det.

Om du vill hänga med polare så försök att vara mer aktiv själv så slipper du känna att du måste ta alla tillfällen i akt för att ha någon att göra saker med. När kontaktade du en kompis senast för att hitta på något?

• Topcom

Men varför måste allt ske klockan ett på dagen? Vad jag kommer ihåg i den åldern var det skitspännande att "göra något galet" som cykeltur mitt i natten. Det kallas "prova på" vilket man behöver göra när man mognar.

• lokacitron
    Whitetrash86 skrev 2012-07-05 03:47:34 följande:
    Låter som om din mamma trots allt känner att det är svårt att lita på dig. Kolla om du kan prata med henne om detta imorgon, jag kan inte tänka mig att det är lätt att ha tonåringar med allt läskigt man kan läsa om idag. och i denna ålder vet jag även hur lätt det kan vara att påverkas av omgivningen speciellt om man har haft det svårt innan! Nu säger jag ju inte att detta gäller dig men som sagt en mamma kan oroa sig för allt och inget och fantasin har inga gränser ibland...
    Och det är där jag känner mig lite stött, jag har under 17 år betett mig som ett praktexempel och vad jag anser byggt upp ett förtroende, men det var tydligen inget värt...
    snällochgla skrev 2012-07-05 08:17:40 följande:
    De där vännerna du var ute med. Känner din mamma dem? Är det någon av dem som har dåligt rykte eller så?
    Det var som sagt en kille och en tjej. Båda två hade gått i min klass på högstadiet och min mamma vet mycket väl vilka det är. Hon har även umgåtts en del med killens mamma. Han är kanske inte den skarpaste kniven i lådan och kan i och för sig få för sig saker.
    Sthlmsparlan skrev 2012-07-05 08:25:09 följande:
    Tycker det var lite väl galet att fråga om du har tagit droger :/ Mammor kommer alltid vara oroliga, men hon kanske bör släppa lite granna för att undvika en hjärtattack i framtiden. Du håller på att växa upp, utforma ditt egna liv och göra dina egna val. Det måste hon acceptera. Att komma hem halv två på ett lov är ju inte sent!
    Tack!
    snällochgla skrev 2012-07-05 08:54:49 följande:
    Vilken tur man har om man har en mamma som faktiskt blir orolig och bryr sig om en. Det är ingen självklarhet! Så många springer vind för våg och ingen bryr sig och det är den verkliga tragedin. Inte att en mamma oroar sig för mycket (eventuellt),
    Pratade med tjejen igår efteråt med och vi sade väl lite samma sak. Men då kommer man ju tillbaka till frågan om oron var berättigad? Var det något att oroa sig över?
  • Blöjor111111
    Hade min mamma rätt att vara så orolig?
    Ja självklart! Alla har rätt att vara oroliga över sina barn eftersom du skulle endast gå ut och möta de en kort stund. Du borde ha messat henne att "jag går och tar cykelturer med mina vänner". Hon blev orolig att vart tog du vägen.
    Hur hade du som tonårsförälder reagerat på att din skötsamma son går ut för att träffa en tjej och en kille som du har gått i samma klass som i 3 år halv tolv en sommarlovs kväll? Varför, varför inte?
    Jag skulle inte gå med på det eftersom det var inte förutbestämd men skulle ni vara utanför vårt hus, det skulle vara ok men att cykla runt i stan, nej. Det finns för många faror med att röja runt på natten även utan alkohol och droger.
    Var det rätt av min mamma att försöka få mig att må dåligt genom att skriva ett "martyr-sms" där hon framstod som offret? Har jag gjort något fel och borde jag må dåligt över det?

Skuldbelägga dig är inte bra. Hon borde ha sagt istället: "Kom hem nu" om det fick henne att må dåligt. Tror att hon blev irriterad.
    Det jag tycker du har gjort fel är att inte meddela henne att ni tänkte cykla runt mitt på natten. Nästa gång skicka iväg ett sms och säg att du ska cykla. Nej, må dåligt över det behöver du inte att göra men kan förbättra kommunikationen.
    Det jag tycker är konstigt att hon reste bort i 5 dagar och lämnade dig ensam. Du är minderårig oavsett om du är duktig.
  • Tipi Tii

Att ta en cykeltur på natten är väl helt naturligt när man är 17 år! Det är väl tusen ggr bättre än att gå på krogen (som jag gjorde)! Men jag var som dig ansvarsfull och ordentlig annars, och min mamma körde med "frihet under ansvar". Tycker inte du gjort nåt fel!

Svar på tråden Är min mammas oro berättigad?