• SofieA

AKTA GRACO

Min dotter är rätt lång men väger 10kg. Kan jag fortfarande använda babyskyddet när hon är lite för lång när man ändå kan använda den upp till 13kg?

• Svar på tråden AKTA GRACO
  • Eliasmamma

Att benen hänger ut lite gör inget men när öronen börjar komma över kanten vid huvudet är det dags att byta stol fick vi höra när vi köpte en ny stol åt vår son

• Helle333
    SofieA skrev 2012-07-04 16:52:45 följande:
    Min dotter är rätt lång men väger 10kg. Kan jag fortfarande använda babyskyddet när hon är lite för lång när man ändå kan använda den upp till 13kg?

Babyskyddet är den enda bilbarnstol som huvudet får sticka upp ovanför kanten på. Vi hade en Logico S som går upp till 13kg, fick dock byta när dotra var 7 månader eftersom det trots att skyddet är relativt stort, blev för trångt för henne. Hon är inte alls särskilt stor/rund. Så hon sitter i bakåtvänd bilbarnstol sedan tre månader tillbaka. Då vägde hon egentligen 1kg för lite för stolen men kunde sitta själv och fick inte riktigt plats i babyskyddet längre
  • goabarn77

Babyskydden är rätt osäkra överlag så det bästa är att byta när barnet sitter stadigt har jag fått höra.

• Helle333
    goabarn77 skrev 2012-07-04 16:58:09 följande:
    Babyskydden är rätt osäkra överlag så det bästa är att byta när barnet sitter stadigt har jag fått höra.

Ja. NTF som var och hade information för oss i föräldragruppen på BVC sa att man gör inte krocktester odyl med babyskydd eftersom allihop skulle bli underkända. Så han sa också att så fort barnet kan sitta själv - byt till bakåtvänd bilbarnstol
  • pigglet

Babyskydet är urvuxet när huvudet når kanten!

Däremot är nästa stol, bilbarnstolen, urvuxen först när öronen når kanten.

Så är det enligt ntf, och alla tillverkare. 

• veh
    Helle333 skrev 2012-07-04 16:58:07 följande:
    Babyskyddet är den enda bilbarnstol som huvudet får sticka upp ovanför kanten på. Vi hade en Logico S som går upp till 13kg, fick dock byta när dotra var 7 månader eftersom det trots att skyddet är relativt stort, blev för trångt för henne. Hon är inte alls särskilt stor/rund. Så hon sitter i bakåtvänd bilbarnstol sedan tre månader tillbaka. Då vägde hon egentligen 1kg för lite för stolen men kunde sitta själv och fick inte riktigt plats i babyskyddet längre

Va??? Babyskyddet är den enda stol som huvudet INTE för sticka upp ovanför kanten på. Så fort den gör det är babyskyddet definitivt urvuxet! Oavsett vikten på barnet. En bakåtvänd barnstol (den typen man byter till) är överlag säkrare än babyskyddet, så du kan och bör byta så snart som möjligt!
  • Joico

NEJ NEJ NEJ!!

Babyskyddet är den enda stolen där huvudet INTE får komma ovanför kanten överhuvudtaget!  Toppen på skallen ska vara helt innan för bilbarnstolen, nedanför ryggstödet. Sen MÅSTE man byta, oavsett viktgränsen! 

• Joico
    Eliasmamma skrev 2012-07-04 16:55:48 följande:
    Att benen hänger ut lite gör inget men när öronen börjar komma över kanten vid huvudet är det dags att byta stol fick vi höra när vi köpte en ny stol åt vår son
    FEL!!! Öronen vid kanten gäller nästa bakåtvända bilbarnstol. I babyskyddet får huvudet inte sticka ovanför alls.
    Helle333 skrev 2012-07-04 16:58:07 följande:
    FEL HÄR OCKSÅ!!

Sjutton gubbar, skriv inte saker om ni inte är helt säkra! Sånthär FÅR INTE BLI FEL
Svar på tråden AKTA GRACO