• Hemlighet

Hur gå till väga på natten mm?

Våran dotter på 3 år har nu gått med på att inte ha blöja på sig längre, ett stort steg!
    Men problemet är:
    Hon kan vara utan på dagtid, vi påminner henne om att gå och kissa vilket hon gör, bajsar har hon hitintills gjort i trosorna och på pottan( sätter henne på pottan så fort vi märker att hon har bajsat i trosorna).
    På natten väcker vi henne två gånger så hon kan kissa på pottan, men ibland har hon hunnit före och kissat i sängen:(
    Min fundering är om hon skall få ha blöja på sig på natten eller om vi skall fortsätta väcka henne två gånger för att kissa??
    Det jag är rädd för är att får hon ha blöja på natten så vill hon även ha det på dagen:/

Hur gör man?!?!

♥ Embla 22/4 -09 ♥ Vincent 20/4 -12 ♥
  • Svar på tråden Hur gå till väga på natten mm?
  • Hannah76

Hur länge har ni försökt?
    Om hon varje gång bajsar på sig så kanske hon inte är redo?
    Och om ni måste väcka henne två gånger varje natt.

• Hemlighet
    Hannah76 skrev 2012-07-03 12:51:42 följande:
    Hur länge har ni försökt?
    Om hon varje gång bajsar på sig så kanske hon inte är redo?
    Och om ni måste väcka henne två gånger varje natt.
    Hon har varit utan blöja i ca 2 veckor. Hon har bajsat  3 av 3 gånger i trosan. På dagis satte dom på henne blöjan 1 dag och då bajsade hon där i.
    Men så du tycker att vi skall sätta på henne blöjan igen eftersom hon bajsar i trosan och för att vi måste väcka henne varje natt?

Jag tycker det låter lite knas, men jag vet inte då detta är min äldsta.
  • Flickan och kråkan

Dag och natt är inte samma sak. Att de kissar på sig på nätterna handlar om hormoner huvudsakligen. Man ska helst inte väcka. Det brukar mani alla fall bli avrådd från. Äldsta blev blöjfri dagtid när han var 2 år + 9 månader. Han har fortfarande nattblöja på sig. Han kissar på natten och vaknar inte av det. Han är 4,5 år. Lillebror plockade vi blöjan av dagtid när han var lite drygt 2 år - förra sommaren. Han har inte velat bajsa någon annanstans än i kalsongerna tills nu i våras. Vi har inte gjort någon större sak av det. Vi har bytt kalsonger helt enkelt bara. Vanligt att de tycker att bajset är jobbigare, av flera anledningar. Nu bajsar han på toaletten. Han har också nattblöja. Han är 3 år lite drygt.

• Hemlighet

Då kanske vi skall ha blöja på natten?
    Men det jag är rädd för är att hon kommer vilja ha blöja på dagtid också, det har tagit lång tid att komma hit.
    Är rädd att förstöra det vi nu har tränat på:/

• Hannah76

Kissar hon i sängen varje natt, om ni inte väcker henne två gånger?
    Går hon på toaletten självmant? Eller måste ni säga till varje gång?

• Flickan och kråkan
    Hemlighet skrev 2012-07-03 13:29:57 följande:
    Då kanske vi skall ha blöja på natten?
    Men det jag är rädd för är att hon kommer vilja ha blöja på dagtid också, det har tagit lång tid att komma hit.
    Är rädd att förstöra det vi nu har tränat på:/
    Jag hade självklart haft blöja på natten eftersom det inte handlar om något de kan styra själva. Jag har aldrig hört någon där nattblöjan "sabboterat" dagarna. Annars kanske ni kan sätta på henne en blöja när hon somnat.
  • Hemlighet
    Hannah76 skrev 2012-07-03 13:33:52 följande:
    Kissar hon i sängen varje natt, om ni inte väcker henne två gånger?
    Går hon på toaletten självmant? Eller måste ni säga till varje gång?
    Vi har alltid väckt henne 1-2 gånger/ natt.
    Hon vaknar till och vi sätter henne på pottan och hon kissar sen hoppar hon i säng igen.
    Hon har vaknat någon gång självmant men då ropar hon på oss eftersom hon har kissat i sängen.
  • Hemlighet
    Flickan och kråkan skrev 2012-07-03 13:35:00 följande:
    Jag hade självklart haft blöja på natten eftersom det inte handlar om något de kan styra själva. Jag har aldrig hört någon där nattblöjan "sabboterat" dagarna. Annars kanske ni kan sätta på henne en blöja när hon somnat.
    Inte saboterar i den bemärkelsen. Men hon är en bestämd liten dam. Under 1 års tid har vi försökt få henne att vara utan blöja ( om ens bara en liten stund) och hon har grinat så hon har självklart fått blöja då. Men nu har det gått så bra när vi har sagt att nu har vi inga fler blöjor så du får vara  utan och det har fungerat kanon. I början frågade vi henne om hon vill ha blöja på natten och då har hon svarat nej, så då har vi kört på det och väckt henne.
    Men jag är rädd att vet hon att vi har blöjor och hon får ha det på natten så vill hon ha det på dagen igen också:/
  • Hannah76
    Hemlighet skrev 2012-07-03 13:39:53 följande:
    Vi har alltid väckt henne 1-2 gånger/ natt.
    Hon vaknar till och vi sätter henne på pottan och hon kissar sen hoppar hon i säng igen.
    Hon har vaknat någon gång självmant men då ropar hon på oss eftersom hon har kissat i sängen.
    På dagarna då? Går hon självmant på toaletten då och kissar?
  • Hemlighet

Det har hänt att hon gått självmant, men oftast så "tjatar" jag på att skall vi gå på toaletten och kissa;/

• Hannah76
    Hemlighet skrev 2012-07-03 14:38:51 följande:
    Det har hänt att hon gått självmant, men oftast så "tjatar" jag på att skall vi gå på toaletten och kissa;/
    Men är hon verkligen mogen då?
    Känner hon att hon blir kissnödig på dagarna?
  • Hemlighet
    Hannah76 skrev 2012-07-03 14:51:08 följande:
    Men är hon verkligen mogen då?
    Känner hon att hon blir kissnödig på dagarna?
    Nu precis så sa hon att hon att hon måste kissa och gick och kissade, så jag antar att hon känner av det=)
  • Hannah76
    Hemlighet skrev 2012-07-03 15:24:32 följande:
    Nu precis så sa hon att hon att hon måste kissa och gick och kissade, så jag antar att hon känner av det=)
    Bra=)

Har ni något belöningssytem? Ni har hållt på ett år?
  • NovemberMommy

jag tycker att du ska ha blöjan på natten, men ändå väcka henne. Men ha blöja för att slippa ha våt säng.  och sakta kan man väcka 1 gång istället för 2 och sedan sluta helt då hon har lärt sig att hålla sig när hon sover.

• litenlur

Min 4-åring vägrar sedan kanske något år tillbaka att ha blöja på natten. I början kissade hen alltid på sig, vad vi än gjorde, men ingen blöja skulle hen ha. Hen är ju stor nu! Glad Nu tar vi upp hen oftast en gång på kvällen och sätter hen (i princip sovande) på toaletten, och då klarar sig sängkläderna oftast från kiss. Jag vet inte om vi borde göra annorlunda, men jag vill i alla fall uppmuntra det att hen inte vill ha blöja, och när det kommer kiss så är det ingen stor sak.

• Hemlighet
    Hannah76 skrev 2012-07-03 15:28:12 följande:
    Bra=)

Har ni något belöningssytem? Ni har hållt på ett år?
    Inget belöningssystem förutom beröm, massa beröm=)
    Vi har försökt till och från i ett år att få henne att gå utan blöja, men hon har inte velat så vi har lagt det på is hela vintern. För ca 2 veckor sedan tog vi tag i det ordentligt. Så aktivt kan man säga ca 2 veckor=)
Svar på tråden Hur gå till väga på natten mm?