• hellokill3r

Babyskydd, hur gammalt får det vara?

Väntar nummer två om några månader. Har en jättefin Brio babyskydd köpt nytt i oktober 2008 som jag använde till stora sonen. När han var bebis hade vi ingen bil så det är använt max 12 gånger. Tänkte ha denna till barn nummer två också och ev köpa en insats till nu när vi har bil (köpte en variant man kan använda både med och utan insats i bilen) men så sa min kompis att man bara får använda babyskydd i max tre år gammalt annars blir plasten gammal och spricker vid en olycka? Stämmer detta? Måste jag köpa helt nytt??

• Svar på tråden Babyskydd, hur gammalt får det vara?
  • Pickeli

Det borde finnas en märkning på stolen som visar när stolen är för gammal att använda, det brukar vara mer än 3 år! Kolla i plasten efter en märkning!

Google it!
  • tideloo

Kolla NTF å gå in på vanliga frågor!! Där står ett svar har jag för mig

• stormviskaren

när vi ändå är inne på babyskydd, jag har en hemma som är märkt med 2013. Tror ni man kan använda den 2013 ut då eller "går den ut" när 2013 börjar? 

• Like holiday

Babyskydd håller mellan 5-7 år enl NTF. Ni kan alltså använda ert skydd med gott samvete. Större bilbarnstolar har kortare hållbarhetstid.

• Pickeli
    stormviskaren skrev 2012-07-03 10:34:16 följande:
    när vi ändå är inne på babyskydd, jag har en hemma som är märkt med 2013. Tror ni man kan använda den 2013 ut då eller "går den ut" när 2013 börjar? 
    Jag hade använt den och känt mig trygg även 2013.
    Google it!
  • Sisisisi

Som sagt, babyskyddet är inte för gammalt, funkar utmärkt att använda till nästa barn

Svar på tråden Babyskydd, hur gammalt får det vara?