• Fru Plommon81

Tips på böcker för läsglad 1,5 åring?

Min lilla kille älskar när vi läser för honom och kan sitta länge och lyssna på flera böcker i rad. Vi har alla Vem? böckerna av Stina Wirsén och han gillar även typ Lalo trummar/Binta dansar/Babo pekar och Snurran-böcker. Alltså ganska mycket text för ett så litet barn.

Nu har vi tröttnat lite på de böcker vi har och vill gärna fylla på lite i bokhyllan, med liknande böcker. Några tips? Tycker de böcker som riktar sig till hans ålder är lite väl enkla...men samtidigt vill man ju inte ha för komplicerade böcker heller...

• Svar på tråden Tips på böcker för läsglad 1,5 åring?
  • Khaleesi

Bu och Bä
    Alfons
    Totte och Malin och Emma-böckerna

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Pickeli

Tycker att alla böcker av Jan Lööf osm jag läst (i synnerhet om Pelle) är fantastiska! Sonens favoritbok i den åldern var Här dansar herr gurka av Lennart Hellsing, han är f.ö också en favorit hos mina barn!

Google it!
  • Natulcien

Vår son är 20 månader och vi har läst för honom sen han var 2-3 månader. Han älskar böcker!

Och han älskar böckerna om Bu och Bä (Landström). Även Gunilla Woldes böcker om Emma. Och böckerna om Viggo (Lepp).
    Sen gillar han även böckerna om Grodan (Max Velthujis). Och så gillar han Alfons-böckerna, som ju är ganska textrika.
    Vi har även börjat läsa en hel del Astrid Lindgrens bilderböcker; Barnen i Bullerbyn, Pippi och Nils Karlsson Pyssling t.e.x.
    Han uppskattar även böckerna om Babar.

• snällochgla

Och kära värld vilket underbart "ilandsproblem" (sagt med vänlighet). Jag är flitig besökare på biblioteket och när jag förhoppningsvis får barnbarn så kommer jag att ÄLSKA att läsa för dem. Å så mycket det finns att frossa i. Fråga personalen på "bibban" så kommer du att gå hem med fler böcker än du orkar bära Mina ungar älskade Alfons när de var små!!!!

• Natulcien

Åh, jag glömde ju Inger & Lasse Sandbergs underbara böcker om Lilla Anna & Långa Farbrorn, Laban och Tummen! Glad

• snällochgla
    Natulcien skrev 2012-07-02 14:26:39 följande:
    Åh, jag glömde ju Inger & Lasse Sandbergs underbara böcker om Lilla Anna & Långa Farbrorn, Laban och Tummen! Glad
    Ja det finns ju så mycket underbara barnböcker
  • Natulcien
    snällochgla skrev 2012-07-02 14:29:13 följande:
    Ja det finns ju så mycket underbara barnböcker
    Ja, det gör ju det. Vi brukar också gå på biblioteket och "frossa"... Glad
  • Fru Plommon81

Tack för era tips, riktiga klassiker! =) Nån som har tips på lite nyare böcker också kanske?

Och ja, visst är det ett underbart i-landsproblem ;)

• Gurkan

Stina Wirsens "Vem.." -böcker älskas i det här huset!
    "Vems kompis?"
    "Vems mormor?"
    "Vem blöder?"
    "Vem är arg?"
    osv. finns massor, älskar dem alla och sonen med! 

• Flickan och kråkan

Förutom dem som redan nämnts så har båda mina älskat böckerna om den lilla grisen Benny, liksom böckerna om Fia och hennes djur.

• Thursday

Ja, fy fan vad jag hatar Fia. Ungefär lika mycket som sonen gillade henne. Jag tipsar om Lena Anderssons böcker med Kotten, särskilt Kotten, grisen och lilla vännen.

I reject your reality and substitute my own.
Svar på tråden Tips på böcker för läsglad 1,5 åring?