IBS- LCHF
Har precis fått min diagnos IBS,.. min läkare pratade om att jag kanske borde börja med LCHF diet..
Någon annan med IBS som gått över till denna diet? hur funkade det för er? bra? dåligt?
Har precis fått min diagnos IBS,.. min läkare pratade om att jag kanske borde börja med LCHF diet..
Någon annan med IBS som gått över till denna diet? hur funkade det för er? bra? dåligt?
jag har inte diagnosen IBS men jag har vissa symptom. Är tex alltid uppsvälld, gasig, har ont i magen och ibland riktigt kraftiga magknip. Fick rådet att äta mer och mer fullkorn.
Sen började jag med LCHF och magen var lugn redan första dagen.
Magen kan ibland vara trög eller ha för bråttom men dagliga doser av kokosfett och användandet av fiberhusk (i bröd eller pannkakor) gör att magen återställer sig.
För mkt rött kött gör att jag kan bli gasig så jag äter mycket kyckling istället.
Men jag tycker du ska läsa på och se om den metoden kan passa dig.
Det är väldigt lätt att göra fel med LCHF för att många bara läser grunderna och då blir det så att dom äter
mycket av det som är godkänt och så går dom upp i vikt för att dom äter för många kolhydrater och kalorier.
Eller så går dom ner i vikt men då äter dom bara bacon, korv, massa kött och frossar i smör och grädde och äter inga grönsaker och det är ju inte nyttigt direkt.
Behöver du inte gå ner i vikt och är aktiv så kan du äta liiite potatis, rotfrukter, äpplen och kanske nån msk coucous om du känner att du tål det i mindre mängder. Och så kan du äta fritt av alla grönsaker.
Ät inte mer kött än vanligt och man behöver inte vräka i fett heller utan det räcker att använda fullfeta mejerier och andra produkter med sunt förnuft.
Du kan äta i princip samma rätter och det finns oändlig variation. Man kan till och med baka en tårta om man nu skulle vilja bjuda på fika :)
LCHF-efterrätter finns det också gott om...man vill ju kunna lyxa till det till helgen kanske :)
Min sambo har IBS och har haft mycket problem, uppblåst mage osv. Han började med LCHF för 4-5 veckor sedan och problemen försvann nästan helt på 3 dagar. Han äter då mycket grönsaker och vi äter mer fisk än kött, mer olivolja än smör och fullfeta mejeriprodukter, inget frossande i smör/kött/grädde