• 2kids

Bajsar ner sig...

Jag håller på att bli knäpp!!! Min son valde själv i påskas att sluta med blöjor. Han är jätteduktig med kissandet men Bajsar ner sig varje gång han behöver bajsa.... Orkar inte me det!!! Han är 3 1/2 Och förstår allt man säger till honom vilket gör d extra frustrerande när han ändå gör det i kalsongerna. 3 mån har vi hållt nu, vad ska jag göra!??!?!?!

• Svar på tråden Bajsar ner sig...
  • IngGa

Vi har tyvärr samma problem. Vet inte längre vad vi ska ta oss till. Han blev "blöjfri" i vintras men har långa perioder där inget funkar. Han både kissar och bajsar ner sig. Ibland flera gånger per dag. Han är oxå 3,5 och förstår ju. Men vad gör man??

• hopparmamma

Ni avvaktar och avvaktar och sedan avvaktar ni lite till. Har en bekant vars son har haft samma problem. Precis när han blev 5 så släppte det nästan från en vecka till en annan och nu händer det nästan aldrig någon olycka. 

Undvik att göra det till en stor grej, fortsätt att träna med pottan och ge inte barnen dåligt samvete när det händer olyckor. 

Har också två andra vänner vars pojkar egentligen slutat med blöjan men ville ha den när de skulle bajsa. De sa helt enkelt till när det var dags, blöjan åkte på, de bajsade och sedan var det vara att ta av den. Har ni testat det?  

• cosinus

Det är jättevanligt att barn har problem med bajsandet på toa. Det är en lite annan teknik att bajsa sittandes mot ståendes (tänk dig själv att du måste bajsa ståendes, det känns liksom inte helt naturligt).

Jag har haft ett barn som absolut inte kunde tänka sig att bajsa ner sig så där var det bara att vänta ut henne, 4 dagar tog det och sen bajsade hon under illvrål ner sig sittandes på pottan. Sen släppte det.

Sen har jag haft ett barn som jag försökte köra samma race med som storasyster men han blev förstoppad och det gick inte. Han var tvungen att få bajsa i blöja tills han accepterade toan men han slutade be om blöjor när han tyckte han var för gammal för dem (och det var inte från oss vuxna han fått det utan från andra barn på dagis) och då kom det i byxorna. Det var först när han fick motivation att bajsa på toan varje dag som vi fick ordning på hans bajsande, då var han över 5.

Sen har jag haft ett barn som inte hade några problem med att bajsa på sig men som jag ändå inte ville ge blöja (eftersom det inte i slutändan hade hjälpt storebror) utan jag ville tvinga fram toan ganska direkt. Jag punktmarkerade honom en sommar och så fort han såg ut att stelna till och kunna tänka sig att bajsa satte jag honom på toa. Jag lyckades väl kanske 1/4 av gångerna i början men efter några månader så kom 3/4 av tillfällena i toan och nu ett år senare är det så gott som 100 % men han tycker fortfarande inte jättemycket om att bajsa på toa så han drar sig för det och håller lite väl länge men han blir inte heller förstoppad så det funkar iaf. Men när han inte vill ha mat och klagar på ont i magen är det läge att sätta honom på toa och säga åt honom att bajsa och då är det aldrig några problem.

Svar på tråden Bajsar ner sig...