• Anonym (Har också..)

Så märker man att man är omogen som yngre..

Det är rätt komiskt egentligen! Jag har alltid trott att jag varit en sådan mogen och vuxen mamma utan fel eller brister som ung.
    Fick barn när jag var tjugo och det var väl ganska ungt. Jag trodde aldrig jag skulle förändras.

Nu, bara fyra år senare och mer utbildad så märker jag hur extremt omogen jag var.
    Vet ni hur jag ser det? Genom att kolla på min blogg som jag haft sedan jag fick barn.

Har suttit och skrattat åt hur jag skrev på den tiden. Det var rätt rolig läsning, men också lite pinsamt. Funderar nästan på att ta bort den efter detta! Solig
    Stavningen var oviktig, bokstäverna var huller om buller, fetstil, understruket överallt och rent jobbigt att läsa.
    Mycket onödigt svammel och extrema åsikter som jag absolut inte har nu. Åh vad jag skäms över mitt forntida jag!

Fler som märkt förändringar ju äldre ni blivit? (Jag kommer förmodligen märka ännu mer om några år) Tyst

• Svar på tråden Så märker man att man är omogen som yngre..
  • Anonym (fnitter)

Nej, men jag har en kompis som gick från KPMLR till liberal på tre års högskoleutbildning.

• Anonym (Har också..)
    Anonym (fnitter) skrev 2012-06-30 15:57:54 följande:
    Nej, men jag har en kompis som gick från KPMLR till liberal på tre års högskoleutbildning.
    Tror det är ganska vanligt att ändra åsikter när man utbildar sig.
    Till exempel jag själv som hade oturen att hamna i ett rasistgäng i yngre år (då man påverkas lätt av vad andra gör trots att man inte tror det själv). Vilken otrolig tur att jag fick en annan syn på livet och människorna direkt när jag började utbilda mig.
    Har haft många fula åsikter och numera är alla bortblåsta! Känns så mycket bättre nu..
  • litenlur

Jag blev vegetarian av min högskoleutbildning, och betydligt liberalare när det gäller språk (läste bl.a. filosofi och svenska). Jag var en liten språkfascist som tonåring.

• Anonym (Har också..)
    litenlur skrev 2012-06-30 16:06:07 följande:
    Jag blev vegetarian av min högskoleutbildning, och betydligt liberalare när det gäller språk (läste bl.a. filosofi och svenska). Jag var en liten språkfascist som tonåring.
    Hur kom det sig att du blev vegeterian? Läste du något särskilt? Nyfiken*
  • Momat

Jag var tonåring då jag fick mitt första barn, och herre min tid, så mycket jag har ändrats (är 30år nu)!  Cool

• emelielj

Jag hade ingen blogg eller så fast det hade varit kul att läsa nu, ett par år senare!

Sen jag blev mamma märker jag tydligt på mig själv att jag mognat på bara två-tre år!
    Inte för att jag var empatilös som yngre men är mycket mer empatisk och känsligare nu än innan.
    Har tillomed svårt för att se på hemska filmer och läsa hemska nyheter.

• litenlur
    Anonym (Har också..) skrev 2012-06-30 16:10:04 följande:
    Hur kom det sig att du blev vegeterian? Läste du något särskilt? Nyfiken*

Jag har läst sisådär 150-200hp filosofi, och det blev helt enkelt omöjligt att få ihop en konsekvent och försvarbar (som verkligen höll i alla delar; man måste vara jävligt stringent som filosof) etisk hållning som innehöll köttätande.
  • Anonym (Har också..)
    Momat skrev 2012-06-30 16:12:59 följande:
    Jag var tonåring då jag fick mitt första barn, och herre min tid, så mycket jag har ändrats (är 30år nu)!  Cool
    De flesta verkar märka detta när de blir äldre, det är kanske därför det är lite roligt när de flesta yngre tonåringar protesterar om att de är precis lika mogna som vilken 30 åring som helst. Har själv trott detta, inte för att det gjort mig till en sämre mamma, men faktum är att jag var mycket omogen i tonåren. Tyvärr ser man inte det själv Skrattande
    emelielj skrev 2012-06-30 16:15:27 följande:
    Jag hade ingen blogg eller så fast det hade varit kul att läsa nu, ett par år senare!

Sen jag blev mamma märker jag tydligt på mig själv att jag mognat på bara två-tre år!
    Inte för att jag var empatilös som yngre men är mycket mer empatisk och känsligare nu än innan.
    Har tillomed svårt för att se på hemska filmer och läsa hemska nyheter.
    Förstår precis hur du menar! Jag har blivit mycket känsligare för andra människor och mer givmild sedan jag blev mamma. Men det kom inte på en gång, det har liksom växt fram genom åren.
    litenlur skrev 2012-06-30 16:17:52 följande:
    Jag har läst sisådär 150-200hp filosofi, och det blev helt enkelt omöjligt att få ihop en konsekvent och försvarbar (som verkligen höll i alla delar; man måste vara jävligt stringent som filosof) etisk hållning som innehöll köttätande.
    Då förstår jag precis, det hade nog fått många att bli vegetarianer.! Jag har själv inte vågat tänka så mycket än trots att jag alltid tyckt kött varit äckligt när man tänker på vad det är.
  • gryning2

Om jag jämför hur jag var för 10 år sedan (då var jag 19) med hur jag är nu:

- Tänkte mycket på utseendet och krävde bekräftelse hela tiden i relationer m.m. Lägger inte alls lika mycket fokus på det nu. Jag är lyckligt gift men om jag hade varit singel nu hade jag garanterat tänkt mer på hur en man är på insidan än om han är snygg till skillnad från förr.

- Bryr mig mindre om vad andra tycker och har mer generös syn på att alla inte lever samma sorts liv som jag.

Mamma till två pojkar födda 2007 och 2011
  • Themis
    litenlur skrev 2012-06-30 16:17:52 följande:
    Rent logiskt håller jag med dig, men jag har inte karaktär nog till att sluta äta kött.
    Alla starka mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
Svar på tråden Så märker man att man är omogen som yngre..