Mumin80 skrev 2012-06-29 17:28:22 följande:
Jag minns tyvärr inte i huvudet hur radonprotokollen ser ut, en bild skulle hjälpa
Men det första borde vara radonhalten, det andra skulle kunna vara mätosäkerheten, även om den är jäkligt hög. Är det en långtidsmätning alltså (puckar man sätter ut, mätperiod 1-3 månader på vintern)?
Gränsvärdet för radon är 200, så vardagsrummet är ingen fara.
Ligger gillestugan i källaren? Där skulle jag vara lite mer fundersam över värdet, eftersom det verkar ligga över gränsen. Dock är det snittvärdet för huset som "räknas" har jag för mig, när det gäller krav på sanering och så. Ni vistas ju kanske inte så våldsamt mycket mer i gillestugan än i vardagsrummet, liksom, så det jämnar ut sig.
Eftersom värdet är högre i källaren (antar jag) så är det sannolikt markradon det rör sig om, inte byggmaterial (även om byggåret är ganska typiskt även för radonhaltiga byggmaterial som blåbetong). Det som kan vara viktigt att vara uppmärksam på är om ni renoverar huset, t.ex. byter tapeter, river väggar eller lägger om golv, ändrar ventilation eller isolerar. Detta kan nämligen påverka hur mycket radon som läcker från marken eller byggmaterialen (vilket det nu sedan är). Med rätt sorts ombyggnationer kan man antagligen minska problemet, med fel sorts ombyggnationer förvärras problemet.
Det är en korttids mätning, dvs dosorna låg 12dagar på platserna. Gränsvärdet går vid 200Bq/m3 och över detta så kan det vara farligt så 460 i det läget är ju helt galet för högt.. och där nere ska vi ha gästrummet osv...