• ellysmamma

Ge vanlig mjölk på FLASKA till en 9 månaders?

Hej!

Undrar över en sak.
    Har en son på 9 månader, han gillar inte alls välling, har föröskt i 3 månader nu, har fått blanda den med ersättnign för att han ska få i sig den,så att han blir mätt. Men jag vill ju inte tvinga mitt barn att dricka välling. Och han gillar inte heller mellanmål, som småbitar av pannkakor/bröd pasta osv... han vill bara ha flaskan tyvärr.
    Min dotter som är 3 år nu, hon älskade välling däremot.

Och när jag var 1 månad blev jag flaskmatad med vanlig mjölk(då jag föddes i utlandet och kom hit som bebis) Mamma ammade mig i 1 år också dessutom medan hon gav mig mjölk på flaska.

jag går lite på magkänsla hur mina barn funkar och det har alltid stämt, och det KÄNNS som att det vore en rätt grej att ge sonen mjölk (röd mjölk) på flaska, min kusin som är 3 fick också det. Och ingen av oss har komti till skada, snarare tvärtom, vi båda är väldigt starka i kroppen och mår bra av mjölk på flaskan. Sen är det även en fråga om pris, min son slurpar i sig NAN2, och den tar slut på en vecka, och i månaden måste vi lägga ner hela 500-600 kr på bara NAN2 ...känns så himla dumt, han är ju stor nu...

vad tycker ni? Jag frågade på bvc men hon sa 1 år är bäst, men varför det? är det för att järnhalten är mindre i den vanliga mjälken? kan man inte komplettera med något annat bara?

Finns det några därute som ger vanlig röd mjölk i flaska till en 9 månaders?

vore tacksam för råd/svar, inga påhopp tack 

• Svar på tråden Ge vanlig mjölk på FLASKA till en 9 månaders?
  • Ejin

jag fattar inte riktigt när du ska ge honom mjölk.? Som mellanmål? Ersätta ett mål med ersättning? Eller till maten som måltidsdryck?

För de första ska man ju vänta med ren mjölk till ett år men vad jag har hört är det för att mjölk hämmar järn upptaget i annan mat. Så direkt farligt lär det ju inte va att ge lite mjölk då och då.

Men att ersätta ett mål eller mellanmål med mjölk ser jag ingen vits med. Du behöver ju inte ge välling. Ersättning eller bröstmjöl ska man ju ge hela först året som komplement till vanlig mat och vanlig mat äter han ju. Forsätt med ersättning istället. Det har allt barnt behöver, det har inte vanlig mjölk...

• ellysmamma

Han vill ha det under dagen, när han ska sova t ex, eller när han har vaknat, 3 gånger om dagen kanske, och sen på kvällen när han ska sova. Han äter ju mat också, väldigt mkt mat dessutom, och mkt smörgåsrån. Ibland får han saker från vår tallrik.

det jag menade var mest att jag ville ersätta med vanlig mjöl, de gånger han ska ha ersättning, då han är en väldigt ätglad kille, så jag ser ingen skada i det.  Det är ju max 3 gånger han då ska få det isåfall.

Så här kan det se ut:

Vaknar: Ersättning/blandat med välling
    Sover
    Vaknar: Stor lunch, med smörgåsrån
    Sover: dricker lite ersättning
    Vaknar: Mellanmål, som yoghurt/gröt med olika frukter, kanske bröd med smör på (snor ngt från syrran tallrik)
    Sova (ibland inte) Då vill han ha ersättning ,ibland inte, då får han det bär han har vaknat
    Vaknar: Äter gröt/får middag från oss
    Sover: ersättning blandat med välling.

Där det står ersättning, vill jag byta ut mot röd vanlig mjölk 

• La Lola
    ellysmamma skrev 2012-06-29 14:00:28 följande:
    Där det står ersättning, vill jag byta ut mot röd vanlig mjölk 
    Det skulle jag verkligen aldrig göra.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Ejin
    La Lola skrev 2012-06-29 14:01:25 följande:
    Det skulle jag verkligen aldrig göra.
    håller med. Ingen brA ide alls. Mjölk är ju mjölk. En måltidsdryck, inte en måltidsersättning.
  • ellysmamma

Fattar inte varför det kan vara dåligt? :) Jag fick ju det, alla andra barn i min familj har fått det, all är friska och krya. På vad baserar ni på  att jag inte borde ge det? Vad får er att tycka så liksom? :)

• La Lola
    ellysmamma skrev 2012-06-29 14:21:15 följande:
    Fattar inte varför det kan vara dåligt? :) Jag fick ju det, alla andra barn i min familj har fått det, all är friska och krya. På vad baserar ni på  att jag inte borde ge det? Vad får er att tycka så liksom? :)
    För att det både hämmar järnupptaget och ger onödig mättnadskänsla.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • aurora1827

Jamen han äter ju mat?
    Så jag förstår inte problemet med att blanda ut vällingen med vanlig mjölk istället för ersättning?

Eller för den delen att dricka mjölk. Olika barn börjar ju äta mat olika tidigt. Att äta mat OCH ersättning känns lite överdrivet. Bara för att vi har en sån övertro på en massa tillsatta vitaminer och mineraler att vi tror att det är bättre för våra barn att äta en konstgjord sörja som de kallar "ersättning" och som av en händelse tar 10 gånger mer betalt för.

Ta ett för tidigt fött barn, mata det med enbart komjölk från början i ett år, ja - då kan det bli sjukt.
    Ta en frisk niomånaders som äter mat och ge den lite mjölk då och, ja - jorden går nog inte under. 

• Litet My

Neh, det bör du inte göra, ge hellre ersättning i så fall. Barns mat får kosta lite så enkelt är det.

Svar på tråden Ge vanlig mjölk på FLASKA till en 9 månaders?