• Dr Mupp

Vad behövs i en förstahjälpen låda.

Som sagt vad tycker ni man behöver ha i en förstahjälpen låda hemma. Kom och tänka på det när väninnan påpekade att vi hade ett överdrivet första hjälpen kit.  Vad tycker ni? 

Det här finns i vår första hjälpen låda.

Aktivt kol Asolsprit Koksaltslösning Acogel Xylocain Kylbalsam Adrenalinpennor astmamedicin + andningsbubbla (extra oanvänd) Vätskeersättning Engångshanskar Tjockt bandage Tunnt bandage tunn gasbinda Nätförband Duoderm-förband Påster, både på rulle som man klipper och i olika färdiga storleker Skoskavsplåster Suturtejp Rena kompresser Sterila kompresser "Spritsuddar" Kirurgtejp Blodstoppare Kirurgtejp Mitella HRL-mask Aluminimufilt Sax Pincett Rumptermometer Örontermometer Sen finns det såklart värktabletter mm men de ligger inte i första hjälpen lådan.

Jag saknar just nu peang och lyspenna, Maken tycker att det behövs ett otoskop. Han tycker det är jobbigt att åka till läkare, få diagnosern ÖI och sen bli hemskickad. Han tycker jag borde kunna diagnosticera ÖI direkt hemma istället. (Stetoskop, fetoskop och blodtryckmätare finns hemma)
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Vad behövs i en förstahjälpen låda.
  • Coyote

Jag gissar att du faktiskt är läkare och kan ta hand om många mindre olycksfall hemma va? Annars är det sjukt överdrivet, om man inte vet hur grejerna ska användas!

Här hemma, där vi har två minuter till akuten, har jag förband av olika slag, plåster, termometer, sax och pincett och sånt, basic. Xylocainsalva, alsollösning (tror jag det är), koksalt i pipetter, kortisonsalvor i olika styrkor finns också. Aktivt kol borde jag faktiskt köpa, det är rätt bra att ha hemma med en snart tvååring i huset...

I bilen har jag en såndär färdigpackad kudde, med tryckförband, sax, ansiktsmask för hlr, sterila handskar och annat förstahjälpenmateriel, samt filtar och en kniv.

På landet har vi också adrenalinpennor och Betapred, förutom det vanliga.

• Dr Mupp

Inte läkare, läkarstuderande. Självklart vet jag hur grejerna ska användas, annars hade jag inte haft dem hemma. Och nej det mesta har aldrig blivit använt.

Till bilen har vi två förstahjälpen kuddar. Tyst Den ena ligger i bilen, den andra hemma (bilen avställd och väntar på att jag sa fixa det sista med körkortet. Den ena kudden är en standardkudde, den andra är en från tyska motorförbudnet, innehåller en del kul grejer bla en "bännskadekompress" på 80x120 cm.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Coyote
    Dr Mupp skrev 2012-06-29 01:01:57 följande:
    Inte läkare, läkarstuderande. Självklart vet jag hur grejerna ska användas, annars hade jag inte haft dem hemma. Och nej det mesta har aldrig blivit använt.

Till bilen har vi två förstahjälpen kuddar. Tyst Den ena ligger i bilen, den andra hemma (bilen avställd och väntar på att jag sa fixa det sista med körkortet. Den ena kudden är en standardkudde, den andra är en från tyska motorförbudnet, innehåller en del kul grejer bla en "bännskadekompress" på 80x120 cm.
    Haha, ja, då tycker jag det låter som en ordentligt utrustad förstahjälpen-kartong (låda räcker inte i sammanhanget ). Otoskop vore inte helt fel att ha hemma, om man inte behöver penicillin när man väl fått otiten konstaterad förstås.

Men herrejävlar, en bännskadekomress som är så stor!? Jösses!
Svar på tråden Vad behövs i en förstahjälpen låda.