• bambiboken

Liten varning till er LCHF:are

Jag har ätit lchf kost i ca 2år nu, tappat vikt, fått tillbaka orken, mått bra i allmähet och har förespråkat diteten till många, men för ca en månad sen fick jag åka in akuten ma med hemska bröstsmärtor, tung andning och mådde hemskt, jag trodde allvarligt talat att jag skulle dö, massa prover togs och det var inget allvarligt fel på hjärta och lungor, däremot så så sa men läkare att det förmodligen kom från min diet, han hade haft flera fall av detta med folk som justa hade ätit lchf, han själv sa att han inta hade något emot dieten men att den kanske inte är bra att hålla sig till strikt diet så länge,,,,Ville bara dela med mig av min erfarenhet och tänker fortfarende äta mindre kolhydrater men inte hålla strikt diet

• Svar på tråden Liten varning till er LCHF:are
  • yena89

Dagligen åker folk med dina symptom in på sjukhus men där skyller man inte på tallriksmodellen.
    Läkaren visste inte utan bara antog så inlägget visar inte mycket men jag hoppas att du blir bättre.

DÄREMOT är det viktigt att äta rätt LCHF för att må bra...dvs inte bacon, korv och 5kg kött som simmar i smör och utan grönsaker.

I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • The Green Witch
    bambiboken skrev 2012-06-27 21:39:25 följande:
    Jag har ätit lchf kost i ca 2år nu, tappat vikt, fått tillbaka orken, mått bra i allmähet och har förespråkat diteten till många, men för ca en månad sen fick jag åka in akuten ma med hemska bröstsmärtor, tung andning och mådde hemskt, jag trodde allvarligt talat att jag skulle dö, massa prover togs och det var inget allvarligt fel på hjärta och lungor, däremot så så sa men läkare att det förmodligen kom från min diet, han hade haft flera fall av detta med folk som justa hade ätit lchf, han själv sa att han inta hade något emot dieten men att den kanske inte är bra att hålla sig till strikt diet så länge,,,,Ville bara dela med mig av min erfarenhet och tänker fortfarende äta mindre kolhydrater men inte hålla strikt diet
    Ja, du behöver nog börja käka en massa socker och stärkelse så ordnar sig det nog igen. Död
  • Pastell
    The Green Witch skrev 2012-06-28 15:28:07 följande:
    Ja, du behöver nog börja käka en massa socker och stärkelse så ordnar sig det nog igen. Död
    Vad taskigt svar! Så typiskt rabiata LCHF anhängare. Har sett det många gånger.
  • Jennie med ie
    The Green Witch skrev 2012-06-28 15:28:07 följande:
    Ja för det är ju enda alternativet till strikt LCHF-diet...
  • sötarara
    Jennie med ie skrev 2012-07-02 00:27:59 följande:
    Ja, det är klart. I LCHFarns värld är allt svart eller vitt. Suck.
  • yena89
    Jennie med ie skrev 2012-07-02 00:27:59 följande:
    Ja, jag blir också lite trött på den attityden och då äter jag ändå själv LCHF.
    Jag tror det kan hjälpa många men lika många skulle må bra av att minska rejält på socker, vitt mjöl och skräpmat.
    För vi får inte glömma att det är DÅ problemen kom. Sen kom Light-produkter och gjorde allt ännu värre.

Naturlig mat ska det vara.
    Vilken fördelning man vill ha ska man få bestämma själv. Det du mår bra av mår inte jag bra av och tvärtom :)

Själv önskar jag att jag kunde äta mer kolhydrater men magen säger ifrån DIREKT när jag får i mig för mkg, oavsett sort.
    Vill kunna äta som jag gjorde som barn med hembakat bröd, frukter, dinkelbiffar och råris och massa sånt :(
    Kan ju hoppas att magen läker med några år med LCHF :)
    sötarara skrev 2012-07-02 00:51:34 följande:
    Ja, det är klart. I LCHFarns värld är allt svart eller vitt. Suck.
    Det är inte bra att generalisera :)
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • bambiboken

har inte varit inloggad på ett tag men hoppas ni är kvar,,, jag mår bättre nu äter fortfarande lchf men inte så "strikt" lägger till lite livsmedel med lågt GI typ bönor och linser, magen tål inte bröd, pasta, potatis, ris och för mycket socker så det undviker jag, upplever att jag mår bättre och vikten stannar där den ska,,,

• bambiboken
    astro skrev 2012-08-20 21:26:17 följande:
    Men vad var det för fel då? Visade proverna ingenting?

nej dom visade ingenting, däremot är jag osäker på om dom testade mig för kolesterol och ev förträngningar ( igen kloggningar) i blodkärlen
  • astro
    bambiboken skrev 2012-08-20 21:33:56 följande:

nej dom visade ingenting, däremot är jag osäker på om dom testade mig för kolesterol och ev förträngningar ( igen kloggningar) i blodkärlen
    Igensatta blodkärl borde ha synts om de kollade hjärtat. Kolesterol är inte farligt i sig.

Undrar vad det var som drabbade dig. Kan det möjligen ha varit en gallsten som blockerade gallgången? Visserligen ovanligt på LCHF, men symtomen stämmer (har själv haft det för länge sen) och konstigt nog missar vården ofta detta.
    I mitt fall tog de prover, kollade hjärtat etc, konstaterade att det inte var hjärtat och sen fick jag åka hem. Jag upptäckte först senare att det var gallan som spökade. 
  • bambiboken
    astro skrev 2012-08-21 02:44:45 följande:
    Igensatta blodkärl borde ha synts om de kollade hjärtat. Kolesterol är inte farligt i sig.

Undrar vad det var som drabbade dig. Kan det möjligen ha varit en gallsten som blockerade gallgången? Visserligen ovanligt på LCHF, men symtomen stämmer (har själv haft det för länge sen) och konstigt nog missar vården ofta detta.
    I mitt fall tog de prover, kollade hjärtat etc, konstaterade att det inte var hjärtat och sen fick jag åka hem. Jag upptäckte först senare att det var gallan som spökade. 

dom gjorde bara EKG,,, vet inget om medecin så det vet jag inte hur man der,,, gallsten alltså?? får läsa på lite om det om detta händer igen,,, tack!!
Svar på tråden Liten varning till er LCHF:are