• SANNAPANNA99

Är det fel att skaffa ponny tidigt?

HEJ!
    Jag är 13 år och jag har nyss börjat på ridskola.

Men jag är inte nybörjare för jag har ridigt hos min farmor som haft 12 hästar som jar brukade rida på.

Men hon sålde med för typ 3 år sedan. Min pappa har också haft hästar när han var yngre. Och min mamma har ridigt på ridskola när hon var minndre.

Dock så har jag inte ridigt så jätte mycket. men jag tycker jag lär mig jätte fort. 

Min ridlrare tycker jag ska rida stor häst vilket jag gör.
    Jag väger ca 50-60 kg. och är 173 lång. 

Och jag vill heldre rida ponny (D) ?+ att jag måste dela med min lilla syster som är 9 men är som en 11 åring om vi ska ha en häst. 

Tycker ni det är dumt att skafffa ponny om ett år?
    Och kan jag rida ponnysar?
    Och jag vill gjärna ha en lite större haflinger går det?

OXOX                        

• Svar på tråden Är det fel att skaffa ponny tidigt?
  • Sisisisi

Om du får hjälp med skötseln av hästen och fortsätter att ta lektioner så är det väldigt utvecklande att ha en egen häst. Köp en välutbildad häst, läromästare brukar det stå i annonserna. Haflinger är underbara hästar, viktbärande och mycket trevliga. Börja leta medryttarhäst nu, eller iaf om du kan få hjälpa till att sköta om hästar i ett privatstall så kommer du att lära dig jättemycket.

• Tant Herta

Nej du är inte mogen, du kan tyvärr inte ta ansvar för en häst eftersom du bara är ett barn och du har inte tillräckligt med kunskaper att ta hand om och rida en häst!

Skaffa en medryttarhäst i stället där du kan få handledning när du rider och sköter hästen! Är man bara 13 å nyss börjat rida ska man inte ens rida ut ensam, man är helt enkelt inte tillräckligt mogen än tyvärr! 

• SANNAPANNA99
    Tant Herta skrev 2012-06-27 16:22:32 följande:
    Nej du är inte mogen, du kan tyvärr inte ta ansvar för en häst eftersom du bara är ett barn och du har inte tillräckligt med kunskaper att ta hand om och rida en häst!

Skaffa en medryttarhäst i stället där du kan få handledning när du rider och sköter hästen! Är man bara 13 å nyss börjat rida ska man inte ens rida ut ensam, man är helt enkelt inte tillräckligt mogen än tyvärr! 

HEJ!

Du kanske inte förstog vad jag menade men jag har faktiskt ridigt förut. Jag vet hur man hanterar en häst i svåra lägen. Och allt sånt. Frågan var om det är fel att skaffa en ponny om ett år när jag har "tagit fram" mina kunskaper igen och lärt mig mer om att tvätta sår och sånt som man måste kunna. + att jag känner flera i min ålder som har egna hästar. Och jag har mamma,pappa och syster som hjälper mig.

OXOX   
  • MikaelaDuumboO

jag har haft häst ända sen jag var 3år gammal så nej de är inte för tidigt! Så länge du har någon/några som kan hjälpa dig ordentligt och är villig att lära dig så kör på!
    De är helt underbart att ha egen häst!

• Hannathu
    SANNAPANNA99 skrev 2012-06-27 19:12:01 följande:

HEJ!

Du kanske inte förstog vad jag menade men jag har faktiskt ridigt förut. Jag vet hur man hanterar en häst i svåra lägen. Och allt sånt. Frågan var om det är fel att skaffa en ponny om ett år när jag har "tagit fram" mina kunskaper igen och lärt mig mer om att tvätta sår och sånt som man måste kunna. + att jag känner flera i min ålder som har egna hästar. Och jag har mamma,pappa och syster som hjälper mig.

OXOX   

Det är inte bara det som är problemet. Har du funderat på att du ska hinna med att fodra, släppa ut, mocka mm både morgon och kväll samt rida och ta hand om allt annat och dessutom sköta skolan. Gå upp två timmar tidigare varje dag för att hinna med stallet först och sen duscha och åka till skolan. (pga alla allergiker så går man inte direkt utan att dusha - de kan dö)

Hade egna ponnyer från 5 års ålder till 17 men då var mina föräldrar involverade och skötte en väldigt stor del av marktjänsten och de hade mycket stor (läs livslång) erfarenhet av hästar vilket inte dina föräldrar har (att har ridit på ridskola ett tag är ingen erfarenhet)

Och NEJ du vet inte hur man hanterar en häst i svåra lägen, det gör ytterst få 13åringar och de är i så fall uppvuxna med hästar (ridskola lär man sig inte sånt på)

Sen kostar det fasligt mycket att ha häst. Det är inte bara inköp utan stallplats, foder, strö, veterinär, hovslagare går på 2500-5000kr per månad
    Föräkring är ett måste och går på 500-1500kr varje månad
  • SANNAPANNA99
    Hannathu skrev 2012-06-27 19:27:01 följande:

Det är inte bara det som är problemet. Har du funderat på att du ska hinna med att fodra, släppa ut, mocka mm både morgon och kväll samt rida och ta hand om allt annat och dessutom sköta skolan. Gå upp två timmar tidigare varje dag för att hinna med stallet först och sen duscha och åka till skolan. (pga alla allergiker så går man inte direkt utan att dusha - de kan dö)

Hade egna ponnyer från 5 års ålder till 17 men då var mina föräldrar involverade och skötte en väldigt stor del av marktjänsten och de hade mycket stor (läs livslång) erfarenhet av hästar vilket inte dina föräldrar har (att har ridit på ridskola ett tag är ingen erfarenhet)

Och NEJ du vet inte hur man hanterar en häst i svåra lägen, det gör ytterst få 13åringar och de är i så fall uppvuxna med hästar (ridskola lär man sig inte sånt på)

Sen kostar det fasligt mycket att ha häst. Det är inte bara inköp utan stallplats, foder, strö, veterinär, hovslagare går på 2500-5000kr per månad
    Föräkring är ett måste och går på 500-1500kr varje månad
    HEJSAN!

Jag vet att det är otroligt mycket jobb med hästar och att det inte bara att "åka och köpa en". Och om du inte heller fatta så har jag varit hos min farmor och ridigt, mockat, matat gått ridläger och hjälpt henne med vanligt stall göra. Så jag har inte bara ridigt "några gånger" på ridskola. Och de med att jag inte vet hur det är med hästar i svåra lägen så kan jag säga att jag har varit med om mycket. Stegringar, avramlingar, trampningar (inte så faligt men endå), smitningar, "skeningar" och en gång när det var väldigt lerigt ute fasnade en häst med benet i leran så kom det en häst bakom och sparka av benet så benet gick av (jag kunde inte göra något för jag var lång bort och vetrinären kom inte fort nog) så jag kan säga dig att jag vet vad svåra lägen är.   

Och det med att fodra och gå upp tidigt så är de stallet jag förmodligen skulle ha ligger ca 5 min från mig och jag går redan upp kl 6 på morgonen så lite tidigare gör nog inget.   
  • SANNAPANNA99
    mikaelathornlund skrev 2012-06-27 19:21:11 följande:
    jag har haft häst ända sen jag var 3år gammal så nej de är inte för tidigt! Så länge du har någon/några som kan hjälpa dig ordentligt och är villig att lära dig så kör på!
    De är helt underbart att ha egen häst!
    HEJ!

Aww! Jag kan verkligen förstå att det måste ara super kul att ha egen häst (även om det är mycket jobb)!!!!!
    Men jag förstår själv att jag inte kan ha häst nu men om ett år när jag har lärt mig mera!  för nu har jag ju gått typ en terin och jag har tagigt några privat lektioner så jag lär mig fort!

OXOX SANNAPANNA99   

• SANNAPANNA99
    Sisisisi skrev 2012-06-27 14:09:36 följande:
    Om du får hjälp med skötseln av hästen och fortsätter att ta lektioner så är det väldigt utvecklande att ha en egen häst. Köp en välutbildad häst, läromästare brukar det stå i annonserna. Haflinger är underbara hästar, viktbärande och mycket trevliga. Börja leta medryttarhäst nu, eller iaf om du kan få hjälpa till att sköta om hästar i ett privatstall så kommer du att lära dig jättemycket.

AA jag försöker titta på läromästarna som finns! ;) Och jag brukar redan hjälpa min kompis med hennes hästar och så brukar jag praoa så mycket jag kan på olika stall! ;)
  • Anna Svenssonliv

Vad säger dina föräldrar då? Det är viktigt att de kommer ta grundläggande ansvar. Om du senare i tonåren blir en morgontrött tjej som hellre sitter hos tjejkompisarna och snackar om killar eller kanske helst är ute och åker moppe, så ska du inte behöva ha dåligt samvete för det. Inte heller ska hästen komma i kläm.

Du kanske vill åka på språkresa, dansläger och åka på camping med bästisens familj. Då behövs en plan för vem som tar hästen. Jag tycker det är viktigt att ungdomar får leva livet utan att känna sig bundna vid sånt sim hund, häst etc

• Vinterankan

Jag skulle säga att det beror på dina föräldrar. Jag skulle t.ex. inte rekommendera en släkting till mig som ridit jättelänge på ridskola, är medryttare på två hästar och alltid hänger i stallet att skaffa häst för hennes föräldrar är inte intresserade av hästar så hon skulle vara ensam om den. 

Däremot så är det mycket möjligt att mina barn får häst eftersom att jag själv hållit på mycket med hästar och skulle se det som något vi gjorde gemensamt. D.v.s. även jag skulle ha kul av att hon hade häst.

OM du skaffar häst så är det viktigt att ni i familjen pratar igenom innan om hur ansvaret egentligen fördelas och vem som gör vad. Skulle dina föräldrar och din syster hjälpa till för att de själva tycker att det är roligt eller bara för att vara snälla? 

Svar på tråden Är det fel att skaffa ponny tidigt?