• Anonym (???)

dela på resorna vid umgänge?

Vet nån härinne hur det är med delade resor för umgänge? Sonen är var 3:e helg hos pappan som bor 10 mil härifrån.
    Nu vill han att vi ska dela på resorna o vill ta det hos tingsrätten. Kommer de döma till hans fördel trots att jag studerar o han tjänar nästan 500 000 på ett år?

Om jag blir sambo men inte har delad ekonomi hur blir det då?

• Svar på tråden dela på resorna vid umgänge?
  • Anonym

nä,pappan kommer få stå för resorna.

• Anonym

Du kan absolut bli ålagd att ansvara för en del av resorna. Ska han enbart stämma om ersättning för kostnaden eller blir det även en stämning om vårdnad och boende?

• Anonym (???)

stämning om allt. men hur ska jag har råd med det som inte ens har bil nu?

• Anonym
    Anonym (???) skrev 2012-06-27 10:27:26 följande:
    stämning om allt. men hur ska jag har råd med det som inte ens har bil nu?

Att du inte har bil säger inget om din inkomst. Vad tjänar du per år, har du fler barn osv? Har pappan fler barn, vilket överskott har han när boende och annat är betalt?
  • Anonym (???)

Han har stort överskott. Orkar inte gå in på detaljer men så är det. Jag har bara studielån o bidrag. Han betalar inte för andra barn, däremot jag underhål,l för ett annat barn

• Anonym
    Anonym (???) skrev 2012-06-27 11:27:29 följande:

Han har stort överskott. Orkar inte gå in på detaljer men så är det. Jag har bara studielån o bidrag. Han betalar inte för andra barn, däremot jag underhål,l för ett annat barn

Tingsrätten kan anse att du har ett överskott. Du får vänta och se hur de dömer. Kostnaden för ombud får ni betala själva om det enbart handlar om en stämning om umgängesresor och inte vårdnad/boende/umgänge.
  • Anonym (///)
    Anonym (???) skrev 2012-06-27 11:27:29 följande:

Enligt föräldrabalken (lagen) ska föräldrarna dela på kostnaden för resor som medför en betydande kostnad. Praxis säger att detta innebär att om resan enkel väg är mer än 10 mil så ska kostnaden delas.