• Agnesmamma

Min dotter på 31/2 månad gammal kan inte vända sig

Min dotter föddes 15 mars i år och hon visar inga tendenser till att vilja vända sig sig. Varken från rygg till mage eller från mage till rygg. Nu tycker hon iof inte alls om att ligga på golvet så det kan ju ha lite med det att göra att hon inte har fått öva på det men hon borde ju göra det på andra ställen som på skötbordet, våran säng m.m...
    Sen hatar hon fullständigt att ligga på mage så att hon inte har vänt sig från mage till rygg har ju sina förklariga skäl;).

Hur gamla var era bebisar när de kunde vända sig?

• Svar på tråden Min dotter på 31/2 månad gammal kan inte vända sig
  • Frontline

Det är väl inte konstigt att hon inte kan det än, hon är ju bara 3½ månad...
    Vänta nån månad eller 2 till...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Natulcien

Det där är inget de direkt behöver öva på. Det kommer när det kommer. De måste väl vara lite motiverade och se poängen med att vända sig först...
    Vår son vände sig någon gång runt 3-4 månader, från rygg till mage...en gång. Men sen gjorde han inte om det förrän han var runt 7 månader! Skrattande

• April barn

Inte alls konstigt och de behöver inte öva för att lära sig. Tror sonen var drygt fem månader.

• mfe

Min dotter är också 3½ månad och hon har vänt sig i sängen en gång men på golvet vill hon inte eller så ger hon upp direkt hon inte kan. Från mage till rygg försöker hon inte ens utan hon försöker krypa istället, så du är inte ensam om det, det kommer :)

• Agnesmamma

Ok, tack för era svar!:). Jag tycker att det verkar som om alla andras bebisar är så tidiga på det så jag började nästan bli orolig att det var min dotter som var sen. Eller sen och sen trodde jag väl inte heller men varför hon inte visade det minsta intresse av att vilja ens försöka att vända sig. Men jag har förstått nu att det är väldigt olika från barn till barn:)

• mfe
    Agnesmamma skrev 2012-06-26 14:25:57 följande:
    Ok, tack för era svar!:). Jag tycker att det verkar som om alla andras bebisar är så tidiga på det så jag började nästan bli orolig att det var min dotter som var sen. Eller sen och sen trodde jag väl inte heller men varför hon inte visade det minsta intresse av att vilja ens försöka att vända sig. Men jag har förstått nu att det är väldigt olika från barn till barn:)
    Hon kanske är intresserad av annat?
    Min lilla vill gärna sitta och stå istället för att vända sig, har hon inget sånt intresse? :) 
  • Natulcien
    Agnesmamma skrev 2012-06-26 14:25:57 följande:
    Sluta jämför ditt barn med andra. Det blir ingen glad av.

Dessutom...vad gör det om hon är lite sen (vilket hon troligen inte är)?
    Vår son var aningen senare än genomsnittet, rent motoriskt. Han satt vid 7 månader, kröp vid 11 månader och gick vid 14,5 månader. Men det berodde på att han var så nöjd med tillvaron ändå, så han såg ingen poiäng med att jaga iväg. Och jag kan säga dig att jag hade det väldigt lugnt som mammaledig med en bebis som bara satt lugnt och pillade med sina grejer väldigt länge, medan de andra i mammagruppen jagade sig svettiga efter sina krypande, hasande, ålande, raglande bebisar... Skrattande
  • Virus85

Min son va ca 3 månader min dotter 7-8 månader du behöver inte vara orolig alla barn är olika... Min dotter sätter sig inte änns själv än och är 10 månader hon är som sagt inte intresserad av att röra på sig ;)

• MrsElvisPresley

Min stora var 2,5 månad när han vände sig från rygg till mage, och 4 månader när han vände sig mage till rygg!

Min lilla hatade (hatar fortfarande) att ligga på mage, så han var 7 veckor när han började vända sig från mage till rygg, men närmre 6 månader när han började vända sig från rygg till mage! Nu är han 7 månader och det är så han tar sig "fram", rullar dit han ska, inget krypande i sikte än! Tungan ute

Tror att min yngsta kommer vara ganska sen med att börja krypa och gå, då han är rätt ostadig än! Vet också att det är svårt att låta bli att jämföra med "alla andra" barn, men man får verkligen försöka tänka på det att alla barn är olika!

Teodor 2010-03-30 & Wilmer 2011-11-21, mina allt<3 teodorsmamma.blogg.se
  • Flickan och kråkan

Min äldsta vände sig första gången från mage till rygg när han var 6 månader + 4 veckor och från rygg till mage när han var 8 månader. Yngsta rullade när han var drygt 4 månader.

• fågelungarna

Äldsta kunde vända sig på båda håll när hon var 6 mån. Yngsta började vända sig först vid 9,5-10 mån. Jag tror han tyckte det var obehagligt dessförinnan, stretade emot om jag försökte hjälpa honom. I övrigt kunde han sitta vid fem mån och började så smått åla vid 9 mån. Nu är han elva mån och ställer sig upp fritt på golvet.

Skulle man märka även andra avvikelser kan ju det där med att vara sen med att vända sig vara värt att notera, annars är det bara att se som kuriosa... Glad

• kron

Våra 3 barn har vänt sig vid 8 resp 5 resp 2,5 månader så variationen verkar vara enorm inom samma familj! På 6-mån kontrollen på BVC kollar man om bebisarna kan vända sig. dom flesta (men inte alla!) kan det då.

• CeeJay

Vill bara tillägga att... att vara "tidig" är inte någonting som gör det barnet "bättre" (eller föräldrarna för den delen ) och även OM ditt barn skulle visa sig vara "senare" än genomsnittet gör det inte henne till "sämre" på nått sätt !

• cosinus

Rygg till mage har mina varit drygt 4 månader tror jag. Mage till rygg däremot har 3 av 4 bara råkat göra av misstag. Killarna var 28 dagar bägge två och dotter bara 1 dag. Trodde inte det var sant när jag hittade henne på rygg på golvet (på en mjuk skötbädd) där jag 10 sekunder tidigare lagt ner henne på mage. Misstänkte storebror men när sen precis samma sak hände 2 dagar senare och alla syskon redan satt i bilen i väntan på avfärd insåg jag att hon fixat det själv.

Jag hade helt enkelt lagt henne på magen, hon hade lyft huvudet och "tappat" det på utsidan ena armen och så hade kroppen snurrat efter. Men viljestyrt tror jag aldrig hon gjorde det föränn hon var jättestor. Mina har legat massor på mage från start (ont i magarna) så de har varit vana vid det och inte alls förstått varför man ska ligga och tita i taket när man kan titta frammåt på mage.

• trollet83

Vår son är också född den 15 mars, det vill säga nu snart 4,5 månad men har inte heller ännu vänt sig alls..det är väl olika från barn till barn, minns faktiskt inte riktigt vilken ålder storebror vände på sig, men har för mig det var rätt tidigt..då han varit ett mkt aktivt barn men som någon ovan här skrev så är det inte alltid positivt när de kryper tidigt, går tidigt osv..har varit full fart med storebror så känns lite skönt att lillebror verkar lite lugnare;=)

Svar på tråden Min dotter på 31/2 månad gammal kan inte vända sig