• maria35

barns utveckling, timmar på förskolan

Vad tycker ni om att barn från 3 år vilka sina föräldrar är föräldralediga/arbetslösa för vara på förskolan mer en 15 timmar/vecka? Jag menar inte att de ska vara där så länge som barn från föräldrar som har jobb, men bara några timmar mer än 15 tim/vecka (t.ex. 5 timmar per dag).
    Själv tycket jag att det är jätte bra för barnets sociala och språkliga utveckling när barnet är på förskolan. De lär sig rutinerna om att gå till skolan varje dag, blir gladare om att träffa sina kompisar, de lär sig att känna personalen... Jag har sett barn som gråter när de kommer till förskolan efter att ha varit hemma ett par dagar och det känns jätte synd och inte bra för barnet.

• Svar på tråden barns utveckling, timmar på förskolan
  • Bebis2010

Jag tycker också förskolan är bra. För dom flesta barn iaf. Barn är ju så olika! Men sen gör man som man vill som förälder. Endel anser att det bästa för deras barn är att vara hemma så länge det går. Det som är synd bara, är att många av dessa föräldrar inte riktigt accepterar att andra tycker att förskolan är bra för sina barn. Jag tycker att det bästa är att man gör som man vill i sin familj!

Personligen tycker jag 15 timmar räcker. Men det är väl också individuellt. Endel barn har mer socialt behov än andra.

• Litet My

Jag tycker det är bra i de flesta fall, om inte annat för att träna inför förskoleklass, tror det kan bli enormt jobbigt att gå direkt hemifrån till en stor klass på kanske 30 elever och samspela med dem. Men det är vad jag TROR, då jag inte känner någon som hållt sitt barn hemma tills förskoleklass.

• April barn

Nej jag tycker 15 timmar räcker, det blir 5 timmar varannan dag vilket är lagom tycker jag oavsett.

• Kaffegalningen

För barnens sociala behov och kunskapstörst brukar femton timmar räcka. Dock skulle jag hellre ha trettio eller tjugofem timmar i kommunen jag jobbar eftersom det ger mer i personalprocent (nu ska två barn dela på en plats trots att de är där samtidigt). Ökad personaltäthet anser jag gynnar barnets utveckling!

• Smilla75

Jag tycker det är orimligt att samhället skall bekosta en dagisplats för en förälder som inte har behov av den. en plats kostar minst 100 000 kr per år. Allmän förskola från 4 år, innan dess har barnen inget behov av mer än 15 timmar.

• Dr Mupp

15 timmar som grund tycker jag är bra sen ska man kunna söka fler timmar vid behov tex om föräldrarna inte är kapabla att ge barnet det den behöver. 

Att gå från 15 timmars förskola till förskoleklass är inga problem,  

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Flisan79

Nu blir väl alla väldigt upprörda men jag är såååååå tacksam att jag bor i Stockholm och har rätt till 30 timmar. Jag är föräldraledig och har en snart treåring och en 5 åring på dagis. De älskar dagis och blir ledsna om de inte får gå (vid sjukdom tex).

• Kaffegalningen

Fast alla barn mår bra av fler personal enligt mig. Har man tio femtontimmarsbarn får vi bara personal för fem barn vilket påverkar hela barngruppen. Visst har vi två dagar i veckan då de barnen inte är i verksamheten, men då har vi möten och/eller färre som jobbar. Det borde vara en samhällsfråga att ge alla barn mer personal då trycket (

• Mercurialis

I vår kommun får barn till föräldralediga/arbetslösa vara på förskolan kl 9-14 fem dagar i veckan. Det är bra, tycker jag, men det är ju inget som säger att man måste utnyttja alla timmarna. För en förälder som är arbetslös ger det mer tid till att i lugn och ro söka jobb med allt vad det innebär.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Suri

Jag är förskollärare och tycker att barn från 3 år borde ha rätt till minst 20 h i veckan.

Svar på tråden barns utveckling, timmar på förskolan