• mila83

Viktökning av hormonbehandling?

Hej!
    Vet inte om jag har vänt mig till rätt ställe.. men en allmän fråga..
    I mars genomgick jag en hormonbehandling i två veckor, inför en äggdonation.
    Som väntat svullnade jag under behandlingsperioden, men efter äggplocket gick svullnade aldrig riktigt tillbaka...
    Jag har sedan dess gått upp 6kg...  Vet någon om en hormonbehandling (Gonal F + Orgalotran) kan ge någon slags hormonrubbning.? Sedan 1,5 månad tillbaka har jag lagt om kosten och börjat träna, men vikten fortsätter att stiga. Tidigare har jag kunnat äta vad som helst utan att gå upp ett gram och nu äter jag hälsosamt men inget i garderoben passar längre... Kan det finnas ett samband med hormonbehandlingen eller upphörde bara min tidigare väl fungerande förbränning att samarbeta med mig?

Tack så länge!

• Svar på tråden Viktökning av hormonbehandling?
  • Juliette F

Mila, jag var rejält svullen både efter IVF och ÄD. Om hormonrubbningar vet jag inget, så jag kan bara råda dig att prata med din gynekolog om detta. Viktökning (svullnad) i samband med IVF är dock mkt vanligt. Men det låter lite konstigt om du går på diet och börjat motionera och ändå går upp. Det tog mig några månader att gå ner efter behandlingarna (blev ej gravid).

Det är alltså uteslutet att du är gravid och att det är därför du går upp??

Svar på tråden Viktökning av hormonbehandling?