• emilyh

Frågor om matning..

Vår son får flaskan och sondmatas. Ca 50/50. Han ska ha 100 ml/6 ggr dygnet.
    Hur vi fördelar maten per mål spelar ingen roll. Bara han får i sig dygns-ml.

Han är 7 veckor gammal.

Han vill ha flaskan ungefär varannan timme och äter tills han inte orkar mer. Vilket är ca: 50 ml.
    Sedan efter två timmar så är det dags för oss att "sonda upp" till 100 ml. Är han vaken då får han en del på flaskan.

Jag undrar om det är normalt att han äter på flaskan varannan timme?
    Sedan under jag om 600 ml är för lite för en 7 veckors bebis på 5,3 kg?

Folk i vår omgivning är oroliga att han Alltid ska äta såhär, även när han blir äldre och äter "vanlig mat" (puréer etc).
    Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Frågor om matning..
  • Natulcien

Vad menar du att folk är oroliga för? Att han äter varannan timme?
    För ja - det är helt normalt för en sån liten. De har små magsäckar och vill gärna äta lite och ofta. Vår son ammades varannan timme - minst - ibland oftare i samma ålder, och ända tills han var 8-9 månader. Sen glesade det ut något.

Men inte äter han så ofta nu.
    Han är 1,5 år och äter ungefär var tredje timme nu, vilket är att rekommendera. På dagen alltså. På natten slutade han äta vid 2,5 månaders ålder.

• emilyh
    Natulcien skrev 2012-06-22 14:28:43 följande:
    Vad menar du att folk är oroliga för? Att han äter varannan timme?
    För ja - det är helt normalt för en sån liten. De har små magsäckar och vill gärna äta lite och ofta. Vår son ammades varannan timme - minst - ibland oftare i samma ålder, och ända tills han var 8-9 månader. Sen glesade det ut något.

Men inte äter han så ofta nu.
    Han är 1,5 år och äter ungefär var tredje timme nu, vilket är att rekommendera. På dagen alltså. På natten slutade han äta vid 2,5 månaders ålder.
    Ja att det är alldeles för ofta. Men jag pratade med en sköterska på sjukhuset igår och då sa hon det att för typ 20-25 år sen var det mer så att det var rutin med var 4e timme. Och blev barnen hungriga innan det fick dom skrika. Hemskt tycker jag! Och det blir så tokigt när generationen över oss ska ge så många "goda råd" när det fungerade helt annorlunda för 25 år sedan ;)

När man ammar så förespråkar dom ju fri amning idag..så vi tänker ge flaskan så ofta han vill ha som vi alltid gjort.
Svar på tråden Frågor om matning..