Midsommar och fylla -vad gör jag med min tonåring?
Har sista tiden känt att min 15-åring "glidit" ifrån mig.. Fler bråk, fler diskussioner, ja, hela attityden har förändrats. Hon umgås med äldre kompisar (främst 16-åringar) och det har kulminerat mer och mer på sista halvåret.
Hon har varit tydlig med att förklara att hon inte druckit alkohol, att hon inte gillar det och jag har hittintills litat på henne. Hon har haft en öppen kommunikation med mig där vi diskuterat kompisars sätt att dricka, om/hur de varit fulla, osv osv och jag har känt att jag har haft relativt bra insyn.
Det börjar tjatas på ett annat vis nu, dock. Jag förstår att den perioden kommer förr eller senare, men tror jag behöver stöttning nu!!! :(
Det började med att jag råkade se ett mess från en kompis till henne, (en kompis som jag trodde var "lugn") där hon skrivit "fest på fredag, kröka!!!" Jag ifrågasatte det rätt omgående och visade klart och tydligt mitt ogillande. När hon fyllde 15 ville hon bjuda över sina vänner för en fest. (grilla med tjejer) helt ok. Hennes pappa är bortrest ofta (vi har växelvis boende) och vi har inte låtit henne sova över där ensam, eftersom det då blir FF och det är jag som mamma har ansvaret helt då han är borta. Hon tjatade om att hon ville ha övernattning för ALLA där på födelsedagen men det sa vi koncist NEJ till, både jag och hennes pappa.
På avslutningen förra veckan så säger dottern att hon var och tittade på niornas bal. Hon var inte hemma förrän sent på natten och hävdade själv (hon var hos pappan den veckan) att hon umgåtts med ovanstående tjej som tyckte att det var tråkigt på balen.. och jag kan läsa på en annan blogg att en annan kompis varit med dem efter balen... och denna tjej har lagt upp bilder på skålningar i cider, en har lagt upp en där hon sveper cider osv osv... dottern var konstig hela helgen efter detta, när hon kom till oss på lördagen. Det kändes som om hon inte var samma tjej längre.
Idag hände nåt mycket konstigt. Vi ska ha barnen över helgen, jag och min nuvarande man. Vi åkte för att handla de sista grejerna inför midsommar och frågade om tösen ville följa med. Det ville hon inte. Men när vi var där och har handlat klart ser vi henne komma gåendes?! Vi frågade vad hon sysslade med och svaret vi fick var att "det är hemligt, jag berättar när jag kommer hem". Jag frågade flera gånger och ville ha svar, frågade vart hon skulle och fick till slut svar att "hon skulle hem till pappa" (som bor precis vid affären) Till saken hör att detta var runt klockan fem och hennes pappa hade PRECIS åkt till sin flickvän i en annan stad... Det hela kändes... konstigt. Varför åka dit direkt efter att han åkt?! varför inte åka tidigare på dagen?! varför ville hon inte åka med oss?
berättade om min magkänsla för min nuvarande man. Han höll med och ringde upp henne igen för att "prova" henne. Frågade vart hon var, varför och erbjöd skjuts hem igen. Samma svar där, kunde inte ge något definitivt svar just nu, var hemma hos pappa och nej, ville inte ha skjuts hem......
JAG tror att det är så att det var en anledning till att hon åkte dit EFTER att hennes far åkt. Om det är för att "gömma" alkohol eller för att "sno" alkohol inför kvällen/morgondagen kan jag inte vara hundra procent säker på. Men att det var något på G det kan jag slå mig i backen på!!!!
När hon kom hem fick vi till svar att hon skulle "in i hans förråd".(?) för att hämta några "gamla leksaker" till sin lillasyster. (det kan mycket möjligt vara så också)
MEN- när hon kom hem och vi frågade så verkade hon återigen MYCKET KONSTIG... Min man reagerade också och bekräftade bara att jag förmodligen har rätt i vad jag känner...
Tror det är sånt man känner på sig som förälder, om någonting inte står riktigt rätt till?
Med dessa funderingar undrar jag nu- hur skulle ni ha gjort? Skulle ni tagit detta med er tonåring? Skulle ni ha litat på er tonåring? Skulle ni ha låtit erat barn gå ut på egen hand i morgon på midsommarafton? är jag för överbeskyddande? hur skulle ni ha tagit diskussionen isf med er tonåring?