• emblajulie

Hur mycket ersättning är egentligen lagom?

Hej!
    Jag ger ersättning till min 4,5 månaders bebis efter varje amning. Efter att ha gjort så i 1,5 månad anar jag att jag inte har särskilt mycket bröstmjölk kvar, men jag tycker ändå det är svårt att veta hur mycket ersättning han ska få. I natt vaknade han till exempel vid fyra och drack då 160 ml. Han sov sedan till nio, då han fick ytterligare 90 ml innan vi skulle iväg på spädbarnsmassage. Han kräktes direkt efter, och vid två tillfällen på massagen. Då tyckte jag ändå att jag begränsade hans intag (pumpade i stället för att amma då jag inte ville väcka honom).

Hade jag kunnat vänta ända till efter massagen, vid halv elva-elva? Hur ofta behöver en 4,5 månaders bebis äta egentligen? Kan han gå utan mat sju timmar? Egentligen kan han väl nog det, så sömn inte tar så mycket energi, och han har sovit åtta timmar i sträck vid två tillfällen utan mat. Men hade ni lämnat huset utan "frukost" så att säga?

Beror kräk alltid på att de fått för mycket mat? I början när han fick ersättning kräktes han jättemycket, men sedan insåg jag att jag nog gav honom för mycket mat... Det funkar inte heller att låta honom bestämma, han är matglad och tackar aldrig nej till flaskan. När han fick bestämma kräktes han därmed enorma mängder, sedan insåg jag att jag behövde begränsa hans intag något. Han gick för övrigt också upp två kilo, i stället för under ett halvt kilo, på en månad (han föll under lägsta kurvan vilket var orsaken till att vi började med tillägg efter varje amning).

Tacksam för råd!

Svar på tråden Hur mycket ersättning är egentligen lagom?