är det farligt att äta samarin när man är gravid?
har en sån jäkla hallsbränna hela tiden, å undrar om de är ok att ta samarin, någon som vet?
har en sån jäkla hallsbränna hela tiden, å undrar om de är ok att ta samarin, någon som vet?
nä det är inte farligt
naturläkemedel! jag lever på det :)
jag lever på samarin när jag är gravid!!!
inget farligt alls!
Hlet ok men an ska väl inte dricka mängder pga saltet som ju binder vätska i kroppen och det vill du INTE ha! Det får man ju kanske i alla fall...
Säger i alla fall en del, vet inte om det stämmer skulle jag ha lagt till också. Gick lite fort där... sorry.
Hittade detta på deras hemsida:
Finns det någon rekommenderad maxdos per dag?
Ja, 4 påsar per dag.
Kan Samarin ges vid graviditet och amning?
Ja, Samarin kan användas av både gravida och ammande.
Finns det de som inte bör använda Samarin?
Personer med nedsatt njurfunktion bör inte ta Samarin. Inte heller bör personer som står på natriumfattig kost ta Samarin på grund av Samarins natriuminnehåll
Kolsyrat vatten hjälper mig jätte mycket från att få halsbränna, Har jag inte druckit kolsyrat vatten brukar jag få mycket halsbränna.
Jag lever på min soda streamer här hemma.
tack för alla svar, jag läste på paketet å det står att det inte ska vara något problem, men när jag väntade min dotter så har jag för mig att min barnmorska sa att man skulle låta bli å äta samarin å ta något annat i tablettväg som man tuggar sönder i ställe(minns inte namnet) men börjar nu anta att det var pgr. av salterna i samarinet som kanske inte var så bra för att jag hadde mycke vatten i kroppen då...
Jag levde mer eller mindre på samarin
Lovisas mamma: Kan det vara LINK bm menade?...jag blev rekommenderad det & det smakade vidrig..svällde i hela munnen...fick återgå till mina samarin:)
Jag levde på samarin under min grav.
Men man skall inte ta mer än 4 per dag (det srtår på förpackningen)
Jag är utbildad farmacevt, jobbar på apotek. Samarin är ett naturläkemedel och nlm är inte alls speciellt utprovade eller testade jämfört med vanliga läkemedel, därför bör man undvika nlm vid graviditet. Samarin tas dessutom upp av kroppen och går ut i blodet tar man det för ofta eller för mycket kan det leda till att blodets ph-värde blir förhöjt. Inte bra. Ett alternativ till samarin om man har halsbränna är Gaviscon, som är förstahandsvalet vid graviditet, men novalucol och novaluzid går också bra. Dessa går ej ut i blodet men fungerar på precis samma sätt som samarin. Gaviscon lägger sig som ett lock och hindrar magsyran från att komma upp. Finns som både tuggtablett och flytande.
Lycka till.
Jag lever på flytande Gaviscon, uhhh, inte gott, men det funkar!
en eller 2 samarin är helt ok, men inte fler... jag fick inte äta det för bm ialf. hade nåt med bldtryck att göra om jag minns rätt...
jag fick äta gaviscon eller rennie eller vad nu tabletterna heter.
Rennie och link funkar också. Själv tycker jag nog bäst om novaluzid tabletter. Dom smakar inte så mycket.
Rennie funkar bäst för mig, smakar inte illa direkt, men känns lite som att tugga sönder en krita innan den löst upp sig
tack för alla svar, jag läste på paketet å det står att det inte ska vara något problem, men när jag väntade min dotter så har jag för mig att min barnmorska sa att man skulle låta bli å äta samarin å ta något annat i tablettväg som man tuggar sönder i ställe(minns inte namnet) men börjar nu anta att det var pgr. av salterna i samarinet som kanske inte var så bra för att jag hadde mycke vatten i kroppen då...
Såg nu att tråden är väldigt gammal :D :')