• mère de R

Påminna eller inte påminna?

Hej!

Idag började min sommarledighet och då tänkt jag börja potträna sonen lite smått. Han är 25 månader och har i flera månader suttit på pottan med och utan kläder men det har inte kommit något. Idag tog jag av blöjan på morgonen och han fick gå i kalsonger (som har valt själv) och byxa. Det gick bra på förmiddagen och han kisssade en gång i toaletten. Efter middagsvilan ville han inte sitta varken på toaletten eller pottan och kissade på sig flera gånger. Inga problem, jag bara bytte och fortsatte leka.
    Nu till min fråga hur ska jag påminna honom om att kissa utan att bli tjatig? Jag frågade en gång i timman men på eftermiddagen verkade han tycka att det var jobbigt att jag frågade hela tiden. Ska man fortsätta påminna eller ska man låta honom säga till själv? 
    Tar tacksamt emot andra tips och råd ni har om potträning.

• Svar på tråden Påminna eller inte påminna?
  • js4

jag slutade tjata efter ett tag. lät det ske olyckor och gjorde ingen big deal av det. han kissade i byxan under 3 dagar sen släppte det. torr på en gång dag som natt.. mutade med glass och klistermärken :) lycka till! :)

• pigglet

Påminna. Eller rättare sagt: skaffa rutiner för när man går på toa. Innan man går ut kissar man. Efter maten. Innan man sover. Efter man sover osv. Gå på toa tillsammans, så förstår barnet att "det är så här man gör".

• lastchristmas
    pigglet skrev 2012-06-20 21:58:57 följande:
    Påminna. Eller rättare sagt: skaffa rutiner för när man går på toa. Innan man går ut kissar man. Efter maten. Innan man sover. Efter man sover osv. Gå på toa tillsammans, så förstår barnet att "det är så här man gör".
    Är det? Trodde man gick på toa när man var kissnödig. Risken med att skapa sådana rutiner är just att barnet slutar lyssna på kroppens signaler och enbart går när någon vuxen säger till.
Svar på tråden Påminna eller inte påminna?