• skruljo

Surrogatmamma dog

Alltså, detta gör mig så upprörd! Att västerländska par åker till Indien och köper en kvinna som ska bära fram ett barn. Nyligen dog en indisk surrogatmamma och två indiska barn blev moderlösa. Det västerländska paret fick dock "sin" bebis. Modern slavhandel tycker jag att det är. Vad tycker du?

The Guardian har skrivit om händelsen:

www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/jun/05/india-surrogates-impoverished-die

• Svar på tråden Surrogatmamma dog
  • gabardin

Jag håller med, det är inte ok i dess nuvarande form. Tycker att frivilligt obetalt surrogatmödraskap borde vara tillåtet i Sverige.

• Velouria
    skruljo skrev 2012-06-19 22:14:44 följande:
    Alltså, detta gör mig så upprörd! Att västerländska par åker till Indien och köper en kvinna som ska bära fram ett barn. Nyligen dog en indisk surrogatmamma och två indiska barn blev moderlösa. Det västerländska paret fick dock "sin" bebis. Modern slavhandel tycker jag att det är. Vad tycker du?

The Guardian har skrivit om händelsen:

www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/jun/05/...
    Den här indiska kvinnan är (var) ett resultat av det samhälle hon levde i, och gjorde säkerligen ett medvetet val att föda barn åt andra mot pengar. Så, den stora boven i det hela anser jag främst vara själva Indien, inte det västerländska paret. Jag anser också att det är tragiskt att kvinnor som hon känner att detta är en väg att gå för att få lite pengar för dagen och att detta har utvecklats till en industri. För västerländska par är det paradiset då de mot en summa pengar kan få det barn de har drömt om, men samtidigt sponsrar dessa västerländska par denna bebisindustri (vilket de skiter i, bara de får sitt barn). Kanske hade det varit bättre att adoptera istället?
    Life's a piece of shit, when you look at it...
  • skruljo

Jag tycker också att altruistiskt surrogatmödraskap kan vara okej. Eftersom detta inte är tillåtet i Sverige så kan jag ha viss förståelse för att folk söker sig utomlands. Men att åka till Indien, där kvinnorna i princip inte har några rättigheter är så motbjudande. Hur kan man gå med på att kliniken sätter in 4-5 ägg i surrogatmamman? Har själv hört om ett par som tyckte det var bra eftersom det ökade chansen att det blev tvillingar (om fler än två foster börjar växa gör man fosterreduktion) och då skulle de slippa lägga ut mer pengar för att få syskon. Uuurk...

• RosaBabyfilt

Det är väl för sjutton inte slavhandel om kvinnan får bestämma själv över sin kropp? Om man gör som på prostitutionshem där man håller fast kvinnorna mot deras vilja och säljer deras bebisar, DÅ är det slavhandel. Men surrogatmammor bestämmer ju ofta helt själva om de vill gå med på dealen eller inte.

• Tonårsmamman1
    RosaBabyfilt skrev 2012-06-20 10:24:17 följande:
    Det är väl för sjutton inte slavhandel om kvinnan får bestämma själv över sin kropp? Om man gör som på prostitutionshem där man håller fast kvinnorna mot deras vilja och säljer deras bebisar, DÅ är det slavhandel. Men surrogatmammor bestämmer ju ofta helt själva om de vill gå med på dealen eller inte.
    Nej, fattiga kvinnor i Indien har inte alltid valmöjligheter så som vi i den rika världen har. Om de inte fick betalt, hur många tror du skulle göra det då? Tycker du det ok att rika människor ska kunna köpa organ från fattiga människor också?
  • RosaBabyfilt
    Tonårsmamman1 skrev 2012-06-20 10:35:45 följande:
    Nej, fattiga kvinnor i Indien har inte alltid valmöjligheter så som vi i den rika världen har. Om de inte fick betalt, hur många tror du skulle göra det då? Tycker du det ok att rika människor ska kunna köpa organ från fattiga människor också?
    Jag anser att människor ska få göra vad de vill med sina kroppar och att fattigdom är en sak som får folk att göra drastiska saker som vi i väst har så lätt för att säga nej till medan för dem kan det betyda att de kan sätta sina barn i skolan.
  • Velouria
    RosaBabyfilt skrev 2012-06-20 10:49:17 följande:
    Jag anser att människor ska få göra vad de vill med sina kroppar och att fattigdom är en sak som får folk att göra drastiska saker som vi i väst har så lätt för att säga nej till medan för dem kan det betyda att de kan sätta sina barn i skolan.
    Det är inget fel med friheter av olika slag, men det låter lite fel med frihetsargumentet kontra kvinnor som bor i ett land där det råder stor fattigdom så stark att de känner sig tvingade att vara del i en bebisindustri.
    Frihetsargumentet skulle låta bättre om det gällde altruistiskt surrogatmödraskap. Nu är detta som diskuteras i tråden inte altruistiskt surrogatmödraskap. 
    Life's a piece of shit, when you look at it...
  • Tonårsmamman1
    RosaBabyfilt skrev 2012-06-20 10:49:17 följande:
    Men de har ingen riktig valfrihet, det inser väl du också?
  • RosaBabyfilt
    Tonårsmamman1 skrev 2012-06-20 10:55:32 följande:
    Men de har ingen riktig valfrihet, det inser väl du också?
    I fattigdom finns aldrig riktiga valfriheter, bara överlevnadsinstinkter.
Svar på tråden Surrogatmamma dog