• Meal

Småbarn som är översynt/långsynt?

Alla babyer och småbarn är ju långsynta, men när vi var på synkontroll med vår 16-månaders fick vi veta att han är mer långsynt är det som förväntas för ålder. Han hade +4,5 och +5 på ögonen. Vi var hos opitker på ögonpolikliniken på sjukhuset. Han sa att det förmodligen behövdes glasögon men att det också kunde växa bort. Så sa han att de skulle skicka en inkallning om ett år. Där och då tänkte jag det var okej, men när jag kom hem så började jag fundera. Och nu undrar jag om inte det är lite lång tid? Man märker att han har nedsatt syn för att han är väldigt försiktig motoriskt, och kan inte gå än. Han gillar inte att titta i böcker.

Så nu undrar jag om det är någon annan som har så små barn som är långsynta och vad ni har fått höra?

• Svar på tråden Småbarn som är översynt/långsynt?
  • bananflugan82

Mina pojkar är 2½ år gamla nu och är synskadade, varav dom också är översynta, ligger på ca +5. Det har bara precis gått att mäta för det har inte funkat innan. Till oss sa dom att det inte gör så mycket att det dröjer, men att dom ville helst att dom skulle få glasögon innan 4 års ålder. Dom började gå vid 14 och 15 månaders ålder och har aldrig visat att dom ser dåligt, mer än vid tydliga tillfällen då man märker att dom t.ex. inte ser saker på håll osv. Annars är dom väldigt bra på att "luras" men dom vet ju heller inget annat eftersom dom alltid sett så.
    Dom har andra saker som påverkar deras syn också som inte går att korrigera, så därför spelar liksom inte glasögon så stor roll egenligen mer än att dom antagligen får lite bättre syn på nära håll, och det hjälper mot skelning t.ex.    

• LilaRos

Vår 2,5 åring har precis fått glasögon pga han skelar och är översynt på ena ögat. Inte så mycket översynt utan glasögonen är mest för skelningen om jag inte missuppfattat helt. Iaf så verkar det som om han set bättre med dom och ska tillbaka på kontroll om 3månader. Han har gått där sen han var 3 månader gammal.

• Paisley

Jag var också med sonen på syntest i den åldern TS och fick reda på att han är översynt (nu är han 18 mån). Men de ville inte åtgärda det, de menade att ögonen kommer att bli lata om han får glasögonen. Vi fick inte ens en återbesökstid. Det är lite konstigt tycker jag. 

Min son har en 6 månaders utvecklingsförsening och ev något inom autismspektrum. Man får inte ögonkontakt på nära håll, på långt håll får man men den är inte fullgod. Han tycker heller inte om pekböcker.

Detaljerna är helheten
Svar på tråden Småbarn som är översynt/långsynt?