Barn i bil. Bakåtvänd upp till 4 år, lag eller rekommendation?
Ja, hur är det, är det en lag eller en rekommendation att barn ska åka bakåtvänt till 4 års ålder?
Ja, hur är det, är det en lag eller en rekommendation att barn ska åka bakåtvänt till 4 års ålder?
Det är tyvärr bara en rekommendation att barn ska sitta bakåt till minst 4 år. Det finns framåtvända stolar som är godkända från 9 kg.
Det borde dock vara lag kan man tycka...
Kan tycka att om det ska va lag på det så får dem antingen göra om alla bilar eller göra om barnstolarna. Min son fyller 4 i slutet av juli och han har haft Bältesstol sen 1 år tillbaka. Min yngsta son är 2 nu precis o hans ben är så långa nu att han måste sitta böjd med benen.
Vår tjej ryms bakåtvänd än så länge dock känns det som att det kan bli väldigt väldigt trångt i vinter. Hon är lite drygt 1 meter lång och väger 17 kg nu (fyllde 3 i april).
Det är inte farligt med böjda ben. Äldsta sonen fyllde 4 i mars, är 110 cm lång och sitter utmärkt i sin bakåtvända stol. Böjda ben, ja, men det gör liksom ingenting.
Böjda ben gör absolut ingenting. Alternativet är att sätta de framåt alldeles för tidigt och då är risken stor att de bryter nacken..
Min äldsta satt bakåt tills han var 6 år och3 månader, han var över 120 cm lång och satt med böjda ben i flera år, men hellre det än att vända.
Han klagade inte heller, han visste varför han satt bakåt och att det är säkrare.
Vår bvc-tant uttryckte sig bra tycker jag: Man ska inte tycka synd om, och säga till barnen att Oj vad jobbigt att ha så trångt för benen.Gör man inte det så tänker inte de att det är trångt heller, de vet ju inget annat än!
Hellre lite trångt för benen än en bruten nacken.. (Usch, vågar inte ens tänka på..)
Precis. Och sedan är barn mycket böjligare och tåligare än vi vuxna. Något vi skulle få ont i hela kroppen av är inga problem alls för ett barn, sålänge vi inte påpekar det. Se bara hur de hänger med huvudet när de somnar i bilen...
Att sitta med böjda ben får de ju göra när de sitter framåt också, och det gör ju vi själva också när vi åker bil... Jag tycker inte att det är speciellt obekvämt!
Vi vände sonen när han blev tre. Han blev ledsen och fick ont när han satt bakåtvänd.
Som sagt: det är tyvärr bara en rekommendation. Och den lyder att barnet bör sitta bakåtvänd så länge det går, minst till 4-5 år.
Orsaken är att innan dess är barnets nacke så svag i proportion till huvudets tyngd. Så vid en kollission eller kraftig inbromsning är risken stor att barnet helt enkelt bryter nacken, och dör eller skadas allvarligt till följd av detta. Finns hemska filmer på youtube.
Våra barn sitter bakåtvända tills de är 5 år. Visst behöver de böja benen. Men det gör de när de sitter på golvet och leker också, de verkar kunna sitta i skräddarställning/på knä nästan hur länge som helst. Eller att de sitter på knä och liksom "viker ut benen på sidan om rumpan". Inget jag själv skulle vilja göra under någon längre tid.
De kan byta ställning i stolen. Ibland sitter de med knäna upåt, böjda. Ibland med fötterna rakt upp mot bilens ryggstöd. Ibland i skräddarställning.
Det finns flera bildtrådar här på fl, www.familjeliv.se/Forum-3-101/m46760993.html Här finns många bilder på "stora" barn som åker bakåtvända utan problem.