• Anonym

Hur länge kan biomamman strida?!

Min sambo har en dotter på 6 år som bor med oss på heltid. Vi trivsel varann allihopa och väntar ett småsyskon i januari. Nu till "problemet" Biomamman strider över att få vårdnaden om 6 åringen, hon har för tillfället övervakat umgänge som hon väljer att inte gå på. Hon vill ha ensam vårdnad och dottern hos sig! För 1,5år sedan hade hon dagsumgänge som sedan blev indraget då barnet fått i sig droger under vistelsen. Jag upplever inte att biomamman eg vill träffa dottern för då hade hon ju kommit på umgängesstillfällerna! Det känns endast som att hon vill strida mot pappan. Hon drar ju det hela upprepade gånger till tingsrätten vilket medför höga advokatkostnader!! Hon själv går på soc och jag vet inte om kommunen betalar de kostnaderna för henne? Vi arbetar och får stå för dessa skyhöga advokatkostnaderna! Detta året skall vi bara ta ut 2 veckor semester tillsammans då vi fått en räkning på 20.000 kr från advokatfirman. Min fråga är, hur länge kan mamman strida? Detta kommer ju gå ut över våra barn, deras semestrar och fritidsaktiviteter! Mamman kommer ju troligtvis hålla på tills dottern är 18. Hur länge kan hon "hålla på" egentligen?

• Svar på tråden Hur länge kan biomamman strida?!
  • Anonym

Hon kan strida tills barnet är 18. Men i praktiken kan hon nog inte hålla på längre än till 12-13 år då de flesta ombud inte längre tar på sig vårdnadstvister utan vettiga grunder.

Hur länge sen är det hon träffade barnet senast?

• Anonym

Ca 6månader sedan. Sedan valde hon att ej vilja komma på de övervakade umgängena. Nu kräver hon umgänge i hennes hem utan övervakare vilket vi inte alls känner oss trygga med.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-06-19 11:33:03 följande:
    Ca 6månader sedan. Sedan valde hon att ej vilja komma på de övervakade umgängena. Nu kräver hon umgänge i hennes hem utan övervakare vilket vi inte alls känner oss trygga med.
    Fortsätt kräva umgängen med umgängesstöd. Låt henne välja bort umgänge... Med tiden blir det allt svårare för henne att få igenom umgängen och ev. kan ni lyckas med att du (om du är gift med barnets pappa) kan få adoptera barnet.
  • Anonym

Har ni inte rättsskydd genom hemförsäkringen? Då borde inte advokatkostnaderna bli så höga.

Mamman kan ju hålla på med det här i all oändlighet om hon vill. Men hon får nog svårt att vinna något på det.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-06-19 11:52:32 följande:
    Har ni inte rättsskydd genom hemförsäkringen? Då borde inte advokatkostnaderna bli så höga.

Mamman kan ju hålla på med det här i all oändlighet om hon vill. Men hon får nog svårt att vinna något på det.
    Det måste ofta gå 2 år mellan stämningarna för att man ska kunna nyttja hemförsäkringen.
  • Kjell2

Man kan fortsätta att stämma hur länge som helst, eller i alla fal tills barnet blir myndigt. Ett sätt att bromsa är att till domstolen begära att motparten skall stå för era kostnader. Vid upprepade dumstämningar fin det möjlighet att få igenom det.

Annars gäller det mest att försöka låta bli att det tar en massa energi samt att hålla nere kostnader.

• Anonym

betalar soc hennes advokatkostnader!?

att hon inte kommer på bevakade umgängena kommer med tiden inte vara positivt för henne!
     hoppas hon ger sig! låter riktigt jobbigt!

• izgo

Bara att hon fått i sig droger i samband mee mammans besök skulle jag absolut inte låta henne ens träffa barnet för.

Svar på tråden Hur länge kan biomamman strida?!