Hur skall jag göra?
Jag har bestämt mig för att skriva en självbiografi som bland annat handlar om mobbing, misshandel och en sen abort. Jag kommer att nämna ett flertal personer i min bok, men en av personerna (en före detta kompis som var vittne till misshandeln - hon såg ingenting, men hörde över telefon) säger att hon inte vill att jag skriver om henne. Hon sade till en början att det var okej, men att jag skulle nämna henne vid andranamn eller ett påhittat namn. Hon har dock ändrat sig med motiveringen att hon har glömt och gått vidare. Jag har sagt att jag inte anser att det är en giltig anledning eftersom det var jag som blev misshandlad och inte hon. Jag förstår dock att det kan ha varit jobbigt för henne på ett sätt, men det är förmodligen inte det som ligger bakom att hon inte vill.
Jag kommer inte att skriva någonting negativt om henne och det handlar enbart om en till två meningar, men hon förstår inte det.
Jag vill ingenting hellre än att skriva den här boken och eftersom hon var inblandad under perioden då jag blev misshandlad (det är fokus på misshandeln i boken) måste hon nämnas. Jag vet inte alls hur jag skall göra.
Någon som kan komma med råd?