• Sarah84

Varför gör hon så?

Har ett sto som idag la sig ner i stallgången precis innan ridtur. Hon är inget sjuk & allt är som de ska.
    Hon gjorde samma sak för ett år sen ungefär & fick då panik då hon märkte hon satt fast.
    Men hon skada sig inget då & inte denna gången heller & är precis som vanligt, inte ont någonstans vad vi kunde se/känna. Beter sig precis som vanligt

Någon mer som vart med om liknande? Är de bara en "fixidè" eller vad kan de bero på?

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Svar på tråden Varför gör hon så?
  • slutatsnusa

hade det varit en "fixidé" borde hon väl göra det oftare?
    det jag tänker på är om det är när hon stått och halvsovit och låsningsmekanismen i benen ger upp o hon liksom bara faller ihop?
    hur gammal är hon?  
    hade ett gammal t(19) sto för länge sen som bara föll ihop i hagen ibland när hon stod o sov. det såg läskigt ut och innan jag fått förklarat vad det var var jag förstås jätteorolig
    det var min tanke kring det hela.
    hoppas ni hade en trevlig ridtur!  

• Sarah84
    slutatsnusa skrev 2012-06-16 20:30:31 följande:
    hade det varit en "fixidé" borde hon väl göra det oftare?
    det jag tänker på är om det är när hon stått och halvsovit och låsningsmekanismen i benen ger upp o hon liksom bara faller ihop?
    hur gammal är hon?  
    hade ett gammal t(19) sto för länge sen som bara föll ihop i hagen ibland när hon stod o sov. det såg läskigt ut och innan jag fått förklarat vad det var var jag förstås jätteorolig
    det var min tanke kring det hela.
    hoppas ni hade en trevlig ridtur!  
    Ja de är ju så jag tänker också. Skulle de bara va en idè hade hon ju gjort de oftare.

Hon är 20 år, så hon är ju inte ung direkt. Men är i väldigt fin form.
    Men de kanske är så som du säger? De har ju bara hänt 2 gånger så länge som jag haft henne (10år)
    Men de finns inte så mycket att göra åt de antar jag?
  • jagäraf

Hon rullade sig inte då? Tänkte att hon kanske har lite kolikkänningar?

• Pallas
    lovegivespower skrev 2012-06-16 21:16:42 följande:
    Kan det möjligt vis hänt samtidigt som du spänt sadeln?
    Precis vad jag tänkte fråga - nerv i kläm av sadelgjorden?
  • lovegivespower
    Pallas skrev 2012-06-16 21:23:23 följande:
    Precis vad jag tänkte fråga - nerv i kläm av sadelgjorden?
    Precis!!!
  • Sarah84

Hon gillar ju inte när man spänner sadelgjorden. Men detta var ju iallafall flera min efter? kan det ändå bero på de alltså?

Har aldrig vart med om likn innan med någon häst. & man blir ju lite orolig.

• lovegivespower
    Sarah84 skrev 2012-06-16 22:04:13 följande:
    Hon gillar ju inte när man spänner sadelgjorden. Men detta var ju iallafall flera min efter? kan det ändå bero på de alltså?

Har aldrig vart med om likn innan med någon häst. & man blir ju lite orolig.
    Det kan möjligt bero på det. Hade det där emot hänt direkt när du spände sadeln hade jag vart ganska säker. Men det kan säkert vara så ändå. Hur föll hon? Ned på frambenen? Hur var det förra gången hon föll ihop? Sadel på?
  • Sarah84
    lovegivespower skrev 2012-06-16 22:06:18 följande:
    Det kan möjligt bero på det. Hade det där emot hänt direkt när du spände sadeln hade jag vart ganska säker. Men det kan säkert vara så ändå. Hur föll hon? Ned på frambenen? Hur var det förra gången hon föll ihop? Sadel på?
    Båda gångerna hade hon sadel på. Första gången fick hon panik, då hon märkte hon va fast, dels då för att hon va ganska kort bunden, denna gång kunde hon lägga sig ner utan att ha ont av att hon satt fast. Hon vek frambenen & la sig, samma sak som sist, för 1 år sedan. Hon är ju som sagt inte förtjust i sadel, gnisslar gärna lite tänder då man spännner osv.
    Men hon är ju precis som vanligt efter allt detta.
  • Pallas

Då är min gissning sadeltvång. Vad har ni för sadelgjord? 

• Sarah84
    Pallas skrev 2012-06-16 22:14:48 följande:
    Då är min gissning sadeltvång. Vad har ni för sadelgjord? 
    En lädergjord & oftast en gjordtunnel.
  • Sarah84
    cajsasmamma skrev 2012-06-19 10:30:12 följande:
    Bytt gärna till en bred sadelgjord( gärna en med platta) med gummiresår och vaddera den mjukt. Typ en sådan. 
    www.hooks.se/product.aspx?productid=330165&de...

Hade en fjordi g en gång som gjorde likadant hon hade sadeltvång, men hon la sig i början jämt. 
    De konstiga är ju att de börjat nu? Eller ja hände ju en gång för 1årsen också. Aldrig gjort så innan.
  • slutatsnusa
    Sarah84 skrev 2012-06-19 21:18:46 följande:
    De konstiga är ju att de börjat nu? Eller ja hände ju en gång för 1årsen också. Aldrig gjort så innan.
    har svårt att tro att det är sadeltvång av just den anledningen.
     hör med vet nästa gång den är i stallet eller förstås om det börjar hända oftare
  • Sarah84
    slutatsnusa skrev 2012-06-20 00:26:59 följande:
    har svårt att tro att det är sadeltvång av just den anledningen.
     hör med vet nästa gång den är i stallet eller förstås om det börjar hända oftare
    Ja jag får nog göra de. De ska ju snart vaccineras så kan ju passa på då.

Men sadeltvång är de sådan som kan komma "sent i livet"? Jag menar hon har aldrig gjort såhär innan på mina 10år med henne.
    Visst hon älskar ju inte när man drar sadelgjorden, men det är de ju inte så många hästar som gör.
  • slutatsnusa
    Sarah84 skrev 2012-06-20 09:25:01 följande:
    Ja jag får nog göra de. De ska ju snart vaccineras så kan ju passa på då.

Men sadeltvång är de sådan som kan komma "sent i livet"? Jag menar hon har aldrig gjort såhär innan på mina 10år med henne.
    Visst hon älskar ju inte när man drar sadelgjorden, men det är de ju inte så många hästar som gör.
    ingen aning. rygg och muskler ändras förstås med ålder och beroende på hur mycket och hur du rider så det kanske det kan.
    men som sagt jag vet inte
  • Sarah84
    Pallas skrev 2012-06-21 00:25:28 följande:
    Jag kan fråga en kompis som är equiterapeut om du vill?
    Ja gärna, om du vill de =) är ju intressant & veta så mkt som möjligt..
Svar på tråden Varför gör hon så?