Hur lång tid tog det för dig att inse att du är förälder?
Hur lång tid tog det för dig innan det "sjönk in" att du var förälder?
Hur lång tid tog det för dig innan det "sjönk in" att du var förälder?
när jag kom hem från bb och fick gå upp och flaskmata första natten :)
Det kom under förlossningen. Innan dess var magen bara en väldigt stor mage, som jag egentligen inte kände något speciellt för.
Det sjönk in under den första veckan. Jag minns att jag flera gånger tänkte att någon skulle komma in genom dörren och säga att allt var ett stort misstag och ta mitt barn och gå iväg. Men när vi åkte hem från neonatal efter en vecka, så fanns de tankarna inte kvar.
Jag måste nog säga månader. alltså första tiden är allt bara en dimma, man ammar, man har ont, man tar hand om den lilla. och att kalla sig själv mamma i början kändes jätte konstigt.
Men en dag, så tänkte "Så här kommer mitt liv se ut framöver, ansvara för ett liv. denna otroliga kärlek till denna lilla människa, och det är mitt livs största jobb"
då förstod jag att jag var förälder innan var nog bara prövotid hahah:P
Det känns fortfarande lite overkligt, eller väldigt overkligt. Tror inte riktigt jag var redo när jag fick min dotter. Ofta känner jag mig mer som hennes kompis, beskyddare och uppfostrare än just "mamma" eller "förälder". Ofta när jag fyller i blankett för henne där det står "målsman" eller "förmyndare" tänker jag vem är det? Men jag sköter min roll bra ändå och det är väl det viktigaste ;) Resten kommer sjunka in efterhand!