• Esco

Någon som fött barn i vecka 35?

Undrar om det är någon som fött barn i vecka 35?

Min son föddes i vecka 35+0 och jag skulle vilja ställa lite frågor till någon som också har gjort det!

• Svar på tråden Någon som fött barn i vecka 35?
  • mumsan8

Jag har. Gått hur bra som helst. Lilltjejen är drygt tre år nu.Fråga om det är något du vill veta!

• Esco
    mumsan8 skrev 2012-06-15 23:32:40 följande:
    Jag har. Gått hur bra som helst. Lilltjejen är drygt tre år nu.Fråga om det är något du vill veta!
    Åh, tack för att du skrev.

Min son är fem veckor och jag funderar lite på det här med att fästa blicken och så vidare. All utveckling egentligen. Behövde ni korrigera åldern för sådana saker? Jag var beräknad den 13 juni så okorrigerat är han två dagar gammal. Men han är redan mycket piggare, vaken mycket mycket mer och i längre sträckor och äter dessutom något enormt mycket.

Men ännu har vi inte fått något svars leende eller direkt ögonkontakt.
  • lullens

Min son föddes också 35+0.

Har aldrig varit några som helst problem!

Oroa er inte, allt kommer i Sinom tid.

• stinurt

första dottern föddes i v 35+6.. hon fick sola... annars absolut inga problem :)

hon fyller snart 6år! hon var lite sen med en del i början men det gick till sig sen... de är ju trots allt några veckor tidiga ut :)

• augustisten

Jag har fått mina barn i vecka 33+6 och 36+0. 

Speciellt första väldigt "med" från start men just utvecklingssprång och konkreta saker som att fästa blicken, leenden, sitta, vända sig, krypa osv har vi tänkt korrigerat första halvåret/året och det har stämt bra då. Men ju längre tiden går ju större blir ju de individuella skillnaderna och då blir det till slut meningslöst att korrigera när det rör sig om lite senare prematurer.

Första gick tex då han fyllde ett - vilket är helt normalt - men båda kusinerna gick vid tio månader så det kan ju stämma även korrigerat sas. Och hade han inte gått vid 18 månader så hade det ju inte varit jättekonstigt heller...  

Det är bra att tänka på att korrigera om barnet är lite sent med något tycker jag - är det något som enligt "regelboken" brukar ske när de är mellan åtta och tolv veckor kan man tänka att man har prematurveckorna också "tillgodo" innan man behöver oroa sig nämnvärt. Så har vi tänkt i vilket fall. 

Min andra är tio månader nu och hon var nog över två månader innan vi fick svarsleenden. Ögonkontakt kom väl något innan. Första månaderna sov hon mest... men nu är det full fräs. Det kommer som sagt      

• Jaqueliine

Jag födde min son 35+2! :)

• Jaqueliine

Har inte varit några problem, han är 4 månader och är lite sen med vissa saker och tidig med andra, det kommer när det kommer!

• Mamma till Doris

Min dotter låg mitt emellan korrigerad och faktisk ålder för det mesta upp till ett halvår, men spannet för vad som räknas som "normalt" är så stort att vi hade kunnat använda vilket som och hon hade ändå fallit inom.

Den första månaden sov hon mer eller mindre konstant, men sedan dess har det öst på.

• Mercurialis

Mitt andra barn föddes i vecka 35+3 och var inskriven på neonatal i en månad. Han var liten för tiden och vägde 1,5 kg. Så han hade lite att ta igen där. Men utvecklingsmässigt har han följt de jämnåriga.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Lilla W

Min son är född i v 35+1. Han är nu 17 mån och springer o pratar för fullt. Har aldrig behövt korrigera, gjorde allt inom normalspannet eller snarare tidigt. Bvc korrigerade för längd o vikt på kurvan första året även om det inte eg behövts.

• Kampan

Hej

Födde min son i v.34+1. Han har väl gjort det mesta inom normalspannet. Vände sig vi från rygg till mage vid 5 månader började krypa och resa sig mot saker vid 9 månader. Tog sin första steg vid ca 14 mån tror jag det var. Ska tillägga att han föddes med ett kongenitalt diafragmbråck också vilket får dte "stora problemet". Fick ligga i respirator en tid och opereras för diafragmabråck och ljumskbråck. Han fick även gulsot och sepsis men efter 30 dagar fick vi komma hem med honom =) Man kan korrigera ett tag om man vill fick jag höra i alla fall. Maten och så började jag med som vanligt..  

• pelo

Min dotter är född i v 35 hon var liten 2465g men har aldrig behövt extra vård eller korrigerad ålder. Snarare tvärtom, jämfört med barn som är födda v38-40 så har vår lilla tjej ledit utvecklingen, gick när hon var dryga 6månader, vände sig om rullade runt, åt fast föda osv tidigast av alla barn i bekantskapen. Är nu gravid igen, går in i v 35 imorgon och vill nu att nästa lilla tjej ska komma ut.

Svar på tråden Någon som fött barn i vecka 35?