• Anonym

Jag har en pågående inflammation i kroppen... Läkarna vet inte vad det är!

Jag känner mig verkligen ensam med detta... Jag har en pågående inflammation i kroppen. och läkarna vet inte vad det är....... Jag har tydligen inte reumatism.. Jag är konstant trött, deppig, äter diklofenak för att kunna gå somvanligt.... De tar prov efter prov men inget har visat sig hitills...

Jag har ont på flera punkter i kroppen och smärtan kan också förflytta sig... Någon som vet?

Tacksam för svar!  

• Svar på tråden Jag har en pågående inflammation i kroppen... Läkarna vet inte vad det är!
  • Anonym

Det har jag också tänkt på men har man då en pågående inflammation i kroppen? Det blir bättre med Diklofenak. 

• Anonym

Jobbigt, jobbigt! Inflammatoriska sjukdomar är svårdiagnostiserade. Immunförsvaret och inflammationsmekanismer är komplicerade och det är inte så länge sedan man inte hade några bra verktyg för att driva forskningen om det framåt heller. Flera typer av inflammatoriska diagnoser sätts enligt en sorts kriterielista. Så när man precis insjuknar så är det svårt att överhuvudtaget veta vad det kan röra sig om mer än ett inflammatoriskt tillstånd. Först efter att det gått lite tid och man kanske haft inflammationer på många olika ställen eller sätt så vet man vad man ska kalla det. Det är väldigt frustrerande förstås för man vill ju gärna veta vad det är för fel på en, att det ska heta något, att man ska få veta hur det går och vad man ska få för hjälp. I takt med att kunskapen ökar och man lär sig mer om mekanismer så finns iaf en chans att man blir bättre på att ställa diagnoserna tidigare, alltså när det forskats fram bättre tester utifrån ny kunskap om var i kroppens reaktioner det är det går fel. Det kommer ju också fler och bättre läkemedel som riktar in sig på de inflammatoriska processerna.

Ville bara ge en bakgrund till dig ts. Du är långt ifrån ensam om att frustrerat undra vad det är för fel. Det är lätt att bli irriterad och tro att de är okunniga.  

• CeeJay

Jag har själv diagnoserna fibromyalig, långvarit smärta och kroniska inflammationer i kroppens olika leder (inflammationerna flyttar sig tex kan de komma i armbågar, fingrar, ryggen, nacken, låret/höften osv). Min "sänka" är alltid lite förhöjd men aldrig "tillräcklig" för att tyda på en reumatisk sjukdom.

• Anonym

#3: Tack så mycket för för informationen. Jag  har också förstått att detta är mycket invecklat och något som kan ta en bra tid för läkarna att lista ut vad det är för något.

Intressant! Jag ska träffa en fibromyaligiläkare nu på måndag. Hur är det att leva med denna sjukdom? Har du blivit bättre/sämre med åren? Hur ont gör det om du värderar smärtan på en skala från 1-10? Hur länge har du haft denna sjukdom? 

Äter du någon speciell medicin för att klara vardagen?  Hur lång tid tog det tills du fick diagnosen? Hur gick du tillväga för att få diagnosen? 

Förlåt att jag ställer så många frågor men det lutar lite åt att jag kan tänka mig att jag har fibromyaligi. Jag har läst att det i snitt tar 8(!!!!!) år för en person med  fibromyaligi att få sin diagnos ställd. 

Kram!  

• Anonym
    CeeJay: Jag glömde att skriva ditt användarnamn men texten ovan är till dig! 
  • 0lle

Jag hade testat traditionell kinesisk medicin om jag var du (akupunktur och örtmedicin).

Bäst resultat får man med någon som tillhandahåller färska örter som du får koka själv.

• Anonym

Hej Olle! 

Tack för tipset! Hur kommer det sig att du tipsar om det?  Det verkar intressant!  

• CeeJay
    Anonym skrev 2012-06-16 22:26:37 följande:
    #3: Tack så mycket för för informationen. Jag  har också förstått att detta är mycket invecklat och något som kan ta en bra tid för läkarna att lista ut vad det är för något.

Intressant! Jag ska träffa en fibromyaligiläkare nu på måndag. Hur är det att leva med denna sjukdom? Har du blivit bättre/sämre med åren? Hur ont gör det om du värderar smärtan på en skala från 1-10? Hur länge har du haft denna sjukdom? 

Äter du någon speciell medicin för att klara vardagen?  Hur lång tid tog det tills du fick diagnosen? Hur gick du tillväga för att få diagnosen? 

Förlåt att jag ställer så många frågor men det lutar lite åt att jag kan tänka mig att jag har fibromyaligi. Jag har läst att det i snitt tar 8(!!!!!) år för en person med  fibromyaligi att få sin diagnos ställd. 

Kram!  
    Jag har haft problem sedan ca år 2003 då jag blev gravid och då klassades det som graviditetskrämpor ! Fick sedan svar på sköldkörtelprov som visade Hypothyreos och så trodde läkaren att jag skulle bli kvitt ledvärken när medicineringen påbörjades - men icke. Fick diagnosen Fibromyalgi första gången runt år 2010 tror jag så det tog mig 7 år.

Jag tror min smärta ligger på ständigt en 3:a som "minst", dvs en trötthet i kroppen med stela leder och molande värk runt om i kroppen. Sen får jag som skov, där vissa av gångerna är smärtan en solklar 10:a (då blir jag sängliggande eller måste åka in på akuten) och vissa skov är 7-8:a på smärtskalan, men jag är aldrig helt smärtfri. 

jag har tyvärr fått söka läkarhjälp i flera år utan att någon tog mig på allvar, har tjatat mig till remisser till röntgen och bla reumatolog. Jag äter värktabletter tagligen, och även annan medicin pga högt blodtryck och sköldkörteln. Har precis slutat med Tramadol (rävgift ) efter flera flera år med dubbla doser varje dag för att klara vardagen. Nu är jag lättare i kroppen, har gått ner 27 kg och jag hoppas att jag ska klara mig utan denna medicin så länge det bara går. När jag började med Tramadol hade jag ca 1-1,5 dygn då jag kände mig HELT smärtfri men sen börjar kroppen "vänja sig" och då är man tillbaka i samma sits igen.

Nu äter jag specialAlvedon som heter 665 och jag tar en på morgonen och en på kvällen. Äter även Tryptizol till natten för att i bästa fall förhindra värk och sömnlösa nätter.

Det är en knepig sjukdom och jobbig att leva men. Viktigt tror jag att man läser igen faktatexter och utgår ifrån hur man mår och försöker få omgivningen att förstå. Ta din värk på allvar, lyssna på kroppen och vila när du behöver. Men det är minst lika viktigt att vara aktiv när du kan.

Jag är osäker på om mina problem kan vara Fibro, enbart, eftersom jag har så mycket annat som inte helt stämmer med det. Men min utredning är ständigt pågående och humöret går upp och ner naturligtvis. Det är skitjobbigt att behöva gå till läkare som inte tar en på allvar och att man måste tjata sig till hjälp - men jag ger aldrig upp hoppet. Jag SKA få en bättre tillvaro, även om jag inser att jag kanske aldrig blir helt smärtfri.

Kram på dig!         
  • Anonym

Hej! 

Tack så jättemycket för att du delade med dig av din berättelse. Så stark du är! Jag var och pratade med en fibromyalgiläkare men vi träffades endast i en halvtimme så vi kom inte fram till så mycket under det samtalet. Han sa att jag såg väldigt pigg ut och menade på att många som lider av fibromyalgi inte ens klarar av att sova på nätterna. Jag har inte riktigt så ont att jag inte klarar av att sova på nätterna. Skulle beskriva min smärta som en konstant 2:a med tabletter. Utan tabletter (diklofenak) blir det dock värre. Jag har ändå bara haft något konstigt med i kroppen i tre månader så det kan ju vara så att det blir värre och värre med tiden. Hur var det för dig? 

Jag ska träffa läkaren igen i augusti och då kommer vi att gå igenom min kropp och jag kommer att få specialAlvedon 665, precis som du äter. Jag kommer imorgon att  avsluta min kur med diklofenak (3 tabletter om dagen i 2½ vecka) och då VET jag att jag kommer att bli sämre utan tabletterna, börja halta på ena foten och få ont (som kraftig träningsvärk) i flera kroppsdelar. Tabletterna är bara en temporär lösning. 

"Jag tror min smärta ligger på ständigt en 3:a som "minst", dvs en trötthet i kroppen med stela leder och molande värk runt om i kroppen." Jag känner igen detta väldigt tydligt. Känner också av en konstakt trötthet och har inte samma energi. 

Vad skönt att du har slutat med Tramadol och börjat med skonsammare mediciner. Jag som alltid har haft respekt  för medicin knaprar det numera som om det vore smågodis  

Precis som du går mitt humör upp och ner. Jag orkar inte vara lika social som tidigare. Jag har blivit lite deprimerad av att min kropp inte fungerar såsom jag vill att den ska fungera men precis som du är jag envis!! Jag vill först och främst ha en diagnos... Jag vill veta fullt ut vad min smärta beror på. Jag tror att det är viktigt att aldrig ge upp och rikta sin blick mot ljuset. Det kommer att bli bättre! 

Önskar dig en skön Midsommar!  

Kramar!  

• CeeJay
    Anonym skrev 2012-06-20 20:24:57 följande:
    Hej! 

Tack så jättemycket för att du delade med dig av din berättelse. Så stark du är! Jag var och pratade med en fibromyalgiläkare men vi träffades endast i en halvtimme så vi kom inte fram till så mycket under det samtalet. Han sa att jag såg väldigt pigg ut och menade på att många som lider av fibromyalgi inte ens klarar av att sova på nätterna. Jag har inte riktigt så ont att jag inte klarar av att sova på nätterna. Skulle beskriva min smärta som en konstant 2:a med tabletter. Utan tabletter (diklofenak) blir det dock värre. Jag har ändå bara haft något konstigt med i kroppen i tre månader så det kan ju vara så att det blir värre och värre med tiden. Hur var det för dig? 

Jag ska träffa läkaren igen i augusti och då kommer vi att gå igenom min kropp och jag kommer att få specialAlvedon 665, precis som du äter. Jag kommer imorgon att  avsluta min kur med diklofenak (3 tabletter om dagen i 2½ vecka) och då VET jag att jag kommer att bli sämre utan tabletterna, börja halta på ena foten och få ont (som kraftig träningsvärk) i flera kroppsdelar. Tabletterna är bara en temporär lösning. 

"Jag tror min smärta ligger på ständigt en 3:a som "minst", dvs en trötthet i kroppen med stela leder och molande värk runt om i kroppen." Jag känner igen detta väldigt tydligt. Känner också av en konstakt trötthet och har inte samma energi. 

Vad skönt att du har slutat med Tramadol och börjat med skonsammare mediciner. Jag som alltid har haft respekt  för medicin knaprar det numera som om det vore smågodis  

Precis som du går mitt humör upp och ner. Jag orkar inte vara lika social som tidigare. Jag har blivit lite deprimerad av att min kropp inte fungerar såsom jag vill att den ska fungera men precis som du är jag envis!! Jag vill först och främst ha en diagnos... Jag vill veta fullt ut vad min smärta beror på. Jag tror att det är viktigt att aldrig ge upp och rikta sin blick mot ljuset. Det kommer att bli bättre! 

Önskar dig en skön Midsommar!  

Kramar!  
    Om du vill så finns jag här om du behöver fler svar, om jag kan svara Man måste komma ihåg att alla människor har olika symptom, även om flera "bör" vara liknande för att få en diagnos. Andra saker kan spela in när det gäller tex att du "såg pigg ut" (som är bland det värsta man kan höra när man själv känner att nått är fel ) Ofta är det så att just fibro-patienter, och andra diagnoser där smärta är inblandad, tar hand om sig själva väldigt bra - och då menar jag utseendet. I vissa lägen är det "det enda som finns kvar" som visar att man är en människa och som visar för en själv att man är värd att kämpa för, om du förstår vad jag menar

Jag har fått höra både det ena och andra, en läkare sa att jag hade "dödsångest" och det var därför jag simulerade smärtan  

Ang min trötthet så går det upp och ner, men jag är ALDRIG utvilad. Vissa dagar är det så illa att jag är i riskzonen för att tex somna i bilen på motorvägen... Oavsett om jag sover 6, 8 eller 12 timmar på en natt (fast jag vaknar ganska ofta under natten) så börjar jag gäspa kl 11 

Trevlig midsommar till dig också, hoppas att du får må bra under helgen här nu och att du kommer kunna få mer infomation senare under nästa läkarbesök. Att ha en läkarkontakt som respekterar dig och "tror på dig" är A och O när man har en "luddig" sjukdom !!     
  • 0lle

Hej TS, ursäkta att jag inte svarat på din fråga till mig på 9 månader.

Jag känner faktiskt till en kvinna som var sjukskriven pga. fibromyalgi och blev tillräckligt botad av akupunktur att hon kunde återvända till sitt arbete. Sen finns det förstås mer eller mindre komplett TCM i Sverige. Många utövare tillhandahåller endast akupunktur men komplett TCM innefattar också örtmedicin.

En TCM-utövare som inkluderar örtmedicin i Malmö finns på www.wallmarks.org/. Bor du inte i den delen av landet kan jag tyvärr inte tipsa dig om någon.

• Jonnaleanilsson

Halloj Har också förbannade smärtor i kroppen, så delar med mig av några förslag du kan googla och läsa mer om. Ehlers Danlos Fibromyaligi Crohns sjukdom Alla dessa ger kronisk smärta och är svåra att diagnostisera. Är du överrörlig, läs mer om Ehlers Danlos, har du problem med magen, läs mer om Crohns och Fibromyalgi om inget av det andra stämmer in. Jag äter Orudis Retard, en 24 timmars depotablett liknande Ipren fungerar hätte bra mot smärta och inflammation, du behöver dock äta Omeprazol för att magen ska orka med det! Hoppas att jag kunnat ge någon hjälp på traven!

• Anonym (.)
    Jonnaleanilsson skrev 2013-08-23 11:35:17 följande:
    Halloj Har också förbannade smärtor i kroppen, så delar med mig av några förslag du kan googla och läsa mer om. Ehlers Danlos Fibromyaligi Crohns sjukdom Alla dessa ger kronisk smärta och är svåra att diagnostisera. Är du överrörlig, läs mer om Ehlers Danlos, har du problem med magen, läs mer om Crohns och Fibromyalgi om inget av det andra stämmer in. Jag äter Orudis Retard, en 24 timmars depotablett liknande Ipren fungerar hätte bra mot smärta och inflammation, du behöver dock äta Omeprazol för att magen ska orka med det! Hoppas att jag kunnat ge någon hjälp på traven!
    Chrohns ger inte kronisk smärta. 
  • mikkis78

Det beror på kosten, det är känt faktum bland många forskare. Se denna långa film och den korta förklarar att vi människor är inte gjorde för att äta som vi gör, detta är moderna sjukdomar som inte fanns förr i tiden i denna epidemiska utsträckning. kanske den tjocke prästen drabbades av stoke etc. 

ladda ner boken och börja ät antiinflammatoriskt, jag har gjort det nu några år och har blivit av med min ledvärk och mycket av min värk i kroppen, musklerna. är inte helt frisk än men är på god väg. jag äter numera levande föda dvs rawfood för att snabba på processen. gröna juicer,  groddar och vetegräs och massor av grönsaker som sallad. avocado, mandel mjölk etc. inget socker, inget spannmål, inget ris ingen potatis. utan helt näringsätt. man behvöer inte vara så strickt men vill man snabba på eller att man är mycket sjuk är det en bra ide.

här är en länk som också tar upp detta med att man blir vad man äter.

urplay.se/Produkter/183316-UR-Samtiden-Naring-for-halsa-och-prestation-Konsten-att-paverka-halsan

• Anonym (anonym)

Jag blev diagnostiserad med fibro för 20 år sedan och har provat det ena och det andra för att bli bättre, för ett år sedan togs det lite mer utförliga prover som visade på någon form av autoimmun sjukdom.

Så det kan ta lång tid att verkligen hitta vilken sjukdom det rör sig om.

• Kvanum48

Har exakt samma symtom men har gjort en höftledsoperation så jag vet inte om det kan bero på den. Skall göra en röntgen nu för attt se om allt är ok, men äter nu naprosyn mot värk..

Svar på tråden Jag har en pågående inflammation i kroppen... Läkarna vet inte vad det är!