• Tigerunge

Tips på hur göra med ett mörkt sovrum.

Vi har fram till nu varit bortskämda med ett sovrum där fönstrena släpper in mycket ljus. Flyttar snart och vårat blivande sovrum kommer att vara ganska mörkt och lägre i tak än innan. Vilka färger ska vi använda för att "lyfta" och ljusa upp intrycket?
    Ska tillägga att jag gillar inte lila eller turkos.

• Svar på tråden Tips på hur göra med ett mörkt sovrum.
  • CeciliaBa

Ja...låter tråkigt kanske...men vitt är ju alltid vitt....sedan kan du ju bryta av med en fondvägg i en ljus nyans av din favoritfärg...

• eyry

ha ljusa gardiner i tunt material så det släpper in lite extra ljus. Mysiga lampor och gärna ljus färg på säng etc är bra också. du kan ju ha en gulvit nyans eller liknande så du slipper det kritvita. lycka till!

• Tigerunge

Trodde att FL var fullt av heminredningsintresserade , kom igen fler förslag vill jag ha

• LPW

Vad har ni för träslag på de möbler ni skall ha i sovrummet?

• Tigerunge

Har tänkt att köpa lite nya sovrumsmöbler, men sängen är blåvitrutig(hästens) utan stomme och med ben i björk. Tar gärna nå´n rekommedation på snygga möbler till också.

• LPW

Jag tror att det skulle vara snyggt med relativt ljusa sandfärgade målade väggar. Håller med eyry om att gardinerna bör vara ljusa- kanske i linne?!

• Tigerunge

Tycker att fondväggar är snygga i sand eller olivgrönt och sen vitt på de andra väggarna, men är inte fondväggar en trend som är på väg ut? Vill gärna att det känns någorlunda modernt också.

• LPW

Jag hade nog hoppat över fondväggen och iställat målat alla väggar i en ljust sandfärgad nyans.

• Monsa

Jag hade kört rätt av på vita väggar och så en fondvägg i en ljus pastell, eller någon fin fondtapet. Vita möbler, vita gardiner och så plockar du in lite färg i kuddar på sängen som går i din fondvägg eller inte och sen lite blockljus som passar kuddarna. Låt det mesta vara neutralt så du kan byta ut kuddar och liknande, plädar osv. för att ändra färgskalan lätt. Lycka Till!!

• Tigerunge

Oerhört tacksam för tipsen , men tar gärna emot fler.

• Monsa

Kolla in Åhlens nya fontapeter, den ljsa var jättefin, var å kollade på den idag, hur mycket ska du göra om?

• Sallisen

Ljusa väggar, ljusa textilier. Ha gardiner som är tunna och släpper in så mycket ljus som möjligt. Sen kan ni ha en rullgardin att dra ner på natten ifall ni störs av ljuset på morgonen.

Mysbelysning - A och O i mörka rum. Strategiskt placerade gör de underverk med ett rum. Kanske kan ni installera en dimmer, då blir ljuset dessutom mysigare!

• Katja77

En ljus sängkappa kanske kan vara något?

• Tigerunge

Allt i det befintliga sovrummet ska göras om. Det är 18 kvm och turkosa nu. Jag gillar vitt, björk, grönt, beige framför andra färger.

• Monsa

Då gör du ju ditt rum i de färgerna. Vitt och beige på väggar och det mesta och björk som träslag till eventuella möbler. Vita möbler är ju med kanon. Naturmaterial, korgar och sådant med. Kuddar och andra accessoarer kör du det gröna som du gillar.

• IMK85

Om jag var du så skulle jag måla rummet naturvitt/äggskalsvitt/vaniljvitt eller vad det heter... O då är det lätt att variera färgerna i rummet efter trenderna.
    Fondvägg eller sandfärger känns som om det snabbt blir pasé. Så för att slippa göra om igen om nåt år så skulle jag satsa på vitt, men inte kritvitt. O sen ha in lite fina trämöbler kanske?
    Berätta gärna hur det blev i slutändan
    Lycka till!

• sweetpea

Vi har ett väldigt litet sovrum med ekgolv där vi har valt att ha vita väggar, vita gardiner och bara vita lakan till sängen. I möblelväg har vi en dubbelsäng i ek och varsitt sängbord i samma serie - inget mer. På fönsterbrädet har vi några fina stenar och några frostade ljuslyktor, och över sängen en affisch i enkel ram. Sedan inget mer, för att bevara luftigheten och ljuset. Det funkar!

• Tigerunge

Låter jättefint sweetpea . Ungefär nå´t åt det hållet lutar nog åt.

• bambigirl

Måla taket vitt om det inte redan är det. Att lägga ett mörkt golv ska tydligen höja takhöjden (alltså det ser ut som om det är högre upp )
    Ljusa tapeter och en snygg fondvägg. Lampor i massor som ger myssken och luftiga gardiner!

Svar på tråden Tips på hur göra med ett mörkt sovrum.