• JessicaochMarkus

Behöver tips för att lyckas med våningstårta

Hej!

Ge mig alla tips och erfarenheter för att lyckas med en våningstårta. jag ska göra en trevånings till min dotters dop nästa vecka.
    Jag har köpt  speciella rör man ska ha att stötta upp nedersta tårtan. och så tänkte jag sugrör o grillpinnar i nedersta.. men mer tips?

• Svar på tråden Behöver tips för att lyckas med våningstårta
  • Emmies mamma

Du behöver en pappskiva som varje övervåning står på. Annars kommer det sjunka. Klipp dom lite mindre än själva tårtan så dom inte syns. Jag brukar köpa såna på tårtdecor.

• JessicaochMarkus
    Emmies mamma skrev 2012-06-14 07:55:24 följande:
    Du behöver en pappskiva som varje övervåning står på. Annars kommer det sjunka. Klipp dom lite mindre än själva tårtan så dom inte syns. Jag brukar köpa såna på tårtdecor.
    Tack!
  • Erki

Viktigt är att fyllningen är fast, blir den för lös så sjunker den ihop lätt.
    Sen tycker jag att arbetet med smörkräm/grädde eller vad man väljer under marsipanen/sockerpastan är viktigt. Är det jämt så blir locket snyggt.
    Jag kan rekommendera att använda vitchoklad smörkräm. Först ett tunt lager för att jämna ut det värsta, in i kylen en stund så det stelnar och sen lägger du på ordentligt så det blir jämnt och slätt.
    Är det varmt och kvavt så är det viktigt att jobba snabbt med olika moment och få in tårtan i kylen så fort som möjligt emellan. Kanske tom en stund i frysen så den blir riktigt kall.
    Lycka till...

• JessicaochMarkus
    Erki skrev 2012-06-14 08:28:32 följande:
    Viktigt är att fyllningen är fast, blir den för lös så sjunker den ihop lätt.
    Sen tycker jag att arbetet med smörkräm/grädde eller vad man väljer under marsipanen/sockerpastan är viktigt. Är det jämt så blir locket snyggt.
    Jag kan rekommendera att använda vitchoklad smörkräm. Först ett tunt lager för att jämna ut det värsta, in i kylen en stund så det stelnar och sen lägger du på ordentligt så det blir jämnt och slätt.
    Är det varmt och kvavt så är det viktigt att jobba snabbt med olika moment och få in tårtan i kylen så fort som möjligt emellan. Kanske tom en stund i frysen så den blir riktigt kall.
    Lycka till...
    Hej!

Tack! Brukar göra en smörkräm som jag har äggulor i , tycker jag blir bra. men har du recept på vit chokladsmörkräm.. tack för tipsen.
  • Erki

100 g rumsvarmt osaltat smör
    100g filadelfiaost
    100 g smält vit choklad (den bör ha svalnat, inte så den blir hård men tillräckligt sval för att inte smöret ska smälta.
    Detta räcker till en normal tårta så jag skulle gjort 4 satser till en 3-vånings beroende på storlek. Det som blir över stoppar du i frysen och tar fram till nästa tårta.

• Erki

Sent svar men ändå :)
    Det blir hårt men inte som choklad utan bara tillräckligt för att hålla formen.
    Har du det i kylskåp så blir det hårdare men när du tar fram den så mjuknar den upp en del.
    Blir det för tjockt och svårt att få jämnt på tårtan brukar jag köra nån sekund i taget på lägre effekt i micron. Rör runt och bre på.

Svar på tråden Behöver tips för att lyckas med våningstårta