Gjorde han rätt som skällde ut pojken?
Hade några vänner på middag varav en har två barn. Den yngste är 10 och lite "speciell". Han har överlevt en livshotande sjukdom som gett honom vissa fysiska men och han har retats en del i skolan. Jag upplever honom som en tuff, lite kaxig kille, sprallig och lite vild. Men samtidigt snäll innerst inne. HAn gungade t ex vår 2-åring en lång stund och lekte hur bra som helst med vår 5-åring.
Hur som helst sprang alla ungar omkring och lekte. Denna store kille blev snabbt "idol" bland de yngre grannbarnen och det pangades med vapen och lektes krig. Vi satt hela tiden i närheten men min känsla var att alla lekte bra ihop.
Plötsligt ser jag hur en pappa (han bor i närheten, har en pojke i kanske 3-årsåldern) går fram till 10-åringen och skäller ut honom efter noter. Mannen tar honom även hårt i armen. Alla ungar står tyst och tittar. 10-åringens mamma frågar vad som hände och mannen svarar ilsket att "han står och säger att han ska skjuta på den här lille killen och massa andra dumma saker". Mamman svarar att nej så får man inte säga, bra att du sa åt honom, och pappan svarar surt "Det vore nog bra om ni också gjorde det".
Pojken blir helt förtvivlad och går från parken. Efter en stund pratade mannen med 10-åringens pappa, som tyckte det var rätt att säga till, men mamman tyckte inte det. Pojken gick sedan till bilen och de åkte hem så småningom.
Jag känner spontant att pappan överdrev. Nu hörde jag inte vad 10-åringen sa, men hur allvarligt kan det ha varit? Visst, det är dumt att säga dumma saker men det handlar om små pojkar som leker krig... Jag hade förstått om pojken skjutit på den lille eller gjort honom illa, men nu handlade det bara som pojkars snack. Hur tror ni den lille pojken kommer hantera pojkars snack och tjafs om hans pappa reagerar som det vore ett allvarligt brott??
Sedan tycker jag att det räcker med att man lugnt och sansat säger till barnet. Att gå fram och skälla och ta hårt i armen tycker jag är fel.
En dag kommer det förmodligen vara hans egen son som står och siktar med pistoler och säger att han ska döda...
Vad tycker ni andra?