• Skogsälva

Gjorde han rätt som skällde ut pojken?

Hade några vänner på middag varav en har två barn. Den yngste är 10 och lite "speciell". Han har överlevt en livshotande sjukdom som gett honom vissa fysiska men och han har retats en del i skolan. Jag upplever honom som en tuff, lite kaxig kille, sprallig och lite vild. Men samtidigt snäll innerst inne. HAn gungade t ex vår 2-åring en lång stund och lekte hur bra som helst med vår 5-åring.

Hur som helst sprang alla ungar omkring och lekte. Denna store kille blev snabbt "idol" bland de yngre grannbarnen och det pangades med vapen och lektes krig. Vi satt hela tiden i närheten men min känsla var att alla lekte bra ihop.

Plötsligt ser jag hur en pappa (han bor i närheten, har en pojke i kanske 3-årsåldern) går fram till 10-åringen och skäller ut honom efter noter. Mannen tar honom även hårt i armen. Alla ungar står tyst och tittar. 10-åringens mamma frågar vad som hände och mannen svarar ilsket att "han står och säger att han ska skjuta på den här lille killen och massa andra dumma saker". Mamman svarar att nej så får man inte säga, bra att du sa åt honom, och pappan svarar surt "Det vore nog bra om ni också gjorde det".

Pojken blir helt förtvivlad och går från parken. Efter en stund pratade mannen med 10-åringens pappa, som tyckte det var rätt att säga till, men mamman tyckte inte det. Pojken gick sedan till bilen och de åkte hem så småningom.

Jag känner spontant att pappan överdrev. Nu hörde jag inte vad 10-åringen sa, men hur allvarligt kan det ha varit? Visst, det är dumt att säga dumma saker men det handlar om små pojkar som leker krig... Jag hade förstått om pojken skjutit på den lille eller gjort honom illa, men nu handlade det bara som pojkars snack. Hur tror ni den lille pojken kommer hantera pojkars snack och tjafs om hans pappa reagerar som det vore ett allvarligt brott??

Sedan tycker jag att det räcker med att man lugnt och sansat säger till barnet. Att gå fram och skälla och ta hårt i armen tycker jag är fel.

En dag kommer det förmodligen vara hans egen son som står och siktar med pistoler och säger att han ska döda...

Vad tycker ni andra?

• Svar på tråden Gjorde han rätt som skällde ut pojken?
  • karet

Jag tycker nog pappan gjorde rätt i att reagera.
    En treåring ska verkligen inte behöva höra sådana ord och kan inte förstå att det är lek.

Jag har en snart treåring och hon skulle nog bli riktigt ledsen och skärrad om någon var hotfullt och hård och sa sådana saker, även om det var lek (vilket hon inte skulle förstått).

Att 10-åringen varit sjuk osv förstår jag inte vad det har med saken att göra.

Att han tog hårt i armen är inte okej. Men om han bara tog runt armen så som man kan göra med barn för att avbryta något tycker jag är okej. Dock inte i ilska och hårt.
    Sen kan man väl kanske säga till på ett annat sätt än "skälla ut efter noter" men att pappan reagerade tycker jag var helt rätt.

• MrsKnapa

Att ta tag i någon annans barn tyckte ja inte ok. Men jag tyckte annars han gjorde helt rätt!!!

• Bonanza

Att ta i armen och skälla ut låter överdrivet, men jag hade definitivt sagt till om ett så stort barn som en tioåring sagt såna saker till små barn.

Och vad då "pojkars prat"? Han får väl lära sig att man inte säger vad som helst till vem som helst, eller vad menar du?

• Litet My

Jag hade sagt till, bestämt, hade pojken inte slutat hade jag sagt till hans föräldrar.

Däremot att gorma, skälla och ta i armen hade jag inte gjort.    

• Vinterankan

Det beror ju helt på. Generellt så skulle jag säga att pappan gjorde rätt om det var så att pojken kom med hot om att skjuta. Men nu verkar det ju som att barnen lekte krig och det är ju en lek som går ut på att man ska skjuta varandra. Så om det var något som sades i leken och inte som ett ilsket hot så tycker jag att pappan gjorde fel. 

Om min treåriga dotter leker krig med äldre barn och de springer runt och säger att de ska skjuta varandra så skulle jag inte reagera. Däremot om det kom som ett ilsket hot så skulle jag såklart bli skitförbannad.  

• Furstinna

Ja pappan va ju allt annat än pedagogisk. Min åsikt är att man skriker inte åt barn och man drar inte i barns armar. Sen tycker jag väldigt illa om att barn leker med vapen men det hör inte hit. Jag tycker pappan agerade helt fel!

• Furstinna

Han ska givetvis säga ifrån men att agera galning är bara dumt!

• Flickan och kråkan

Jag tycker att det var bra att han agerade, men problemet med situationen och att att den andre pappan gormar och tar hårt i armen är ju att det knappast hjälper barnen på något konstruktivt sätt. 10-åringen blev rädd och förtvivlad. Problemet vidare är ju att ingen pratar med honom efteråt. Alla är kvar och de vuxna pratar med varandra, men ingen pratar med pojken?! Han har har troligtvis ingen aning om vad han egentligen gjorde för fel, inte minst med tanke på att alla var nöjda och glada innan och så kom bara detta plötsligt. De övriga barnen förstod förmodligen inte heller. Summa summarum: ingen höjdare. Alla vuxna i situationen agerar besynnerligt.

Det där med "pojkars snack" köper jag inte.

• Skogsälva

Hej alla!

Jag vill förtydliga lite... Självklart ska man inte underminera "pojkars snack", det var lite illa uttryckt av mig. Vi försöker alltid lära barnen i omgivningen att leka med alla, respektera varandra och vara bra kompisar. Jag är den förste att förmana min son om han skulle börja dumma sig. Det är viktigt att man som vuxen visar vad som är okej och inte okej.

Det jag reagerade mot var inte att han sa ifrån, utan på sättet han gjorde det. Man behöver inte ta i så för att budskapet ska gå fram. Det såg ut som han helst velat slå till pojken.

Dessutom tyckte jag han var otrevlig mot pojkens mamma, som frågade på ett mycket bra sätt vad som hänt och höll med honom i att man ska säga till. Han bara fräste åt henne.

Jag fick känslan av att han reagerade med oförståelse och betedde sig väldigt opsykologiskt. Det kändes som att han hatade alla barn som eventuellt skulle kunna skada hans lille pojke.

Svar på tråden Gjorde han rätt som skällde ut pojken?