Mumin80 skrev 2012-06-12 15:21:45 följande:
Rycker vete tusan. Men jag kan ta tag i armen för att t.ex. hindra henne från att fortsätta slå leksaken i bordet (eller vad det nu kan vara). Eller lyfta bort henne från det hon håller på med (vilket med en 2,5-åring som ilsket slingrar sig i famnen på en, kan kräva ett ganska stadigt grepp).
Kanske ska påpeka (med anledning av konversationen ovan), att jag strävar efter att lyfta bort henne eller ta tag i armen för att stoppa henne så fort som möjligt efter att hon inte hörsammat första tillsägelsen. Och naturligtvis plockar undan det hon t.ex. använder som tillhygge.
Dock så har jag en 4 månaders också, så det kan faktiskt bli några tillsägelser, inte bara en, innan jag agerar (med skarpare tonläge), om jag t.ex. sitter och matar lillan och jag bedömer att det är viktigare att tillfredsställa lillans behov än att ingripa precis direkt mot storasyster. Jag vill inte ha märken i soffbordet, eller vatten över hela bordet, men ibland är det faktiskt viktigare att lillan får en stund med mig än att jag jagar storasyster. Men jag tycker samtidigt att det är viktigt att storasyster åtminstone verbalt vet att det hon gör inte är ok, än att jag bara låter det passera för att jag inte kan ingripa. Förr eller senare när jag kommer loss så kommer jag ju att ingripa, nämligen. T.ex. genom att ta tag i hennes arm och plocka bort det hon har i den.
Och ibland så lyssnar stora tjejen faktiskt till mitt nej, och slutar med det hon håller på med