• imsevimse

Hur får jag min 4-åring att lyssna?

Min äldsta har precis fyllt 4 år. Han har varit ganska trotsig länge nu, och gör ofta saker som han vet att han inte får göra. Testar gränser till tusen och håller på att göra oss galna.
    Men det jobbigaste tycker jag är att han ignorerar mig när jag försöker säg till honom. Som när vi går från vår parkering här hemma i bostadsområdet, och in till gården. Vi bor i ett hyreshus och det kör ganska mycket bilar här inne på gården, och just nu en del traktorer, liftar och sånt när de håller på att renovera. Jag försöker förklara för honom att han inte får springa iväg före oss andra eftersom det kan komma bilar. Men han struntar totalt i det och springer iväg ändå, och när jag ropar på honom för att få honom att stanna så ignorerar han det och struntar totalt i mig. (Det är samma sak när pappan är med oxå)
    Gör han något hemma som han inte får göra, tex hoppar i soffan, och jag säger till honom att han inte får göra det (han vet det så väl) så fortsätter han precis likadant så fort jag tittar bort igen. Det gäller i stort sett allting.
    Jag börjar bli väldigt frustrerad och jag vet inte hur jag ska få honom att förstå att vissa saker faktiskt kan vara farliga.
    Detta gör att jag drar mig för att gå ut ensam med barnen, för jag vet att det slutar med att jag blir jättestressad för att han inte gör som jag säger och jag ska försöka hålla koll på hans 2 småbröder oxå.
    Hur får man dem att lyssna?? 

• Svar på tråden Hur får jag min 4-åring att lyssna?
  • Kaffegalningen

Vad gör du då han inte lyder? Min son får hålla handen om han springer iväg, han bråkar och drar då han måste hålla handen men springer inte iväg om han får en chans till. Hoppar han i soffan får han gå ur vardagsrummet osv.

Vilka konsekvenser får din sons beteenden?

• imsevimse
    Kaffegalningen skrev 2012-06-12 14:55:46 följande:
    Vad gör du då han inte lyder? Min son får hålla handen om han springer iväg, han bråkar och drar då han måste hålla handen men springer inte iväg om han får en chans till. Hoppar han i soffan får han gå ur vardagsrummet osv.

Vilka konsekvenser får din sons beteenden?
    Jag brukar oxå ta honom i handen, speciellt om vi är ute någon annanstans än här hemma från parkeringen. Men det är inte alltid jag lyckas fånga honom här på parkeringen innan han sticker iväg, eftersom jag ska köra vagnen med en hand och ha koll på 2-åringen i andra handen.
    Vi brukar låta honom gå in på sitt rum när han fått tillräckligt många tillsägelser, men han finner sig inte direkt med att stanna där inne. Antingen skriker och gråter han hysteriskt, eller så springer han ut lika fort igen.

Jag glömde en annan sak som jag skulle skriva med, oftast när jag försöker prata med honom och förklarar vad han gör fel så flinar han bara åt mig, och det retar upp mig ännu mer.
  • Mibi

För det första så är det en mycket smart liten grabb du har, bara så du vet! Han har listat ut att mamma (o pappa) har fullt upp med småsyskonen och därför är det lättare för honom att göra spratt. Det är uppenbart för mig att pojken söker uppmärksamhet.
    Exempel på vad jag hade gjort i er situation:
    Efter att jag parkerat bilen så hade jga vänt mig mot honom, tittat honom i ögonen (även om han tittar bort) och talat om för honom vad jag FÖRVÄNTAR mig av honom. I detta fallet kanske jag förväntar mig att han hjälper till med att bära ngt, hålla ett syskon i handen etc OCH GÅ in tillsammans med oss andra. Gör han detta så kan han få spela 10min extra på datorn (el vad det nu skulle kunna vara).

Ang. hoppandet i soffan så hade jag sagt ngt i stil med "Nu säger jag detta bara EN gång då jag VET att du vet att vi INTE hoppar i soffan hemma hos oss. Jag vill att du slutar hoppa och hittar på något annat att göra. Om du vill så kan du komma till mig eller pappa så hjälps vi åt med att komma på något annat roligt för dig att göra. i vilket fall som helst så ber jag dig att sluta NU."
    Antagligen komemr han att hoppa 1-2ggr till men detta ignorerar jag. Om han inte slutar så går jag fram till honom, tar honom i handen och tar in honom på sitt rum. Väl inne på rummet så talar jag om för honom varför han ska stanna där och ev. hur länge etc.

När det handlar om flinande så känns det väldigt respektlöst för mig. Här hade jag sagt till honom att jag inte tycker om när han flinar och ber honom att sluta och att det inte är snällt att göra på det viset när någon pratar. Slutar han inte så blir det konsekvens även för detta.

Det viktiga är att du behåller ditt lugn och din lugna röst när du pratar med sonen. Även om det är svår att ha 3 småbarn hemma. Ursäkta men det skulle ni kanske tänkt på innan.. men jag vet inte varför ni skaffade 3 så tätt och det är inte min ensak, nu gäller det att göra det bästa av situationen för snart kommer syskonen att ta efter.

Svar på tråden Hur får jag min 4-åring att lyssna?