Hur får jag min 4-åring att lyssna?
Min äldsta har precis fyllt 4 år. Han har varit ganska trotsig länge nu, och gör ofta saker som han vet att han inte får göra. Testar gränser till tusen och håller på att göra oss galna.
Men det jobbigaste tycker jag är att han ignorerar mig när jag försöker säg till honom. Som när vi går från vår parkering här hemma i bostadsområdet, och in till gården. Vi bor i ett hyreshus och det kör ganska mycket bilar här inne på gården, och just nu en del traktorer, liftar och sånt när de håller på att renovera. Jag försöker förklara för honom att han inte får springa iväg före oss andra eftersom det kan komma bilar. Men han struntar totalt i det och springer iväg ändå, och när jag ropar på honom för att få honom att stanna så ignorerar han det och struntar totalt i mig. (Det är samma sak när pappan är med oxå)
Gör han något hemma som han inte får göra, tex hoppar i soffan, och jag säger till honom att han inte får göra det (han vet det så väl) så fortsätter han precis likadant så fort jag tittar bort igen. Det gäller i stort sett allting.
Jag börjar bli väldigt frustrerad och jag vet inte hur jag ska få honom att förstå att vissa saker faktiskt kan vara farliga.
Detta gör att jag drar mig för att gå ut ensam med barnen, för jag vet att det slutar med att jag blir jättestressad för att han inte gör som jag säger och jag ska försöka hålla koll på hans 2 småbröder oxå.
Hur får man dem att lyssna??