• Anonym (Skatt)

Räkna ut bruttolön

Hej. Någon som vet om man kan räkna ut hur mycket bruttolön man fått, genom att man enbart vet nettolönen? 

Tar ett ex. Fick ut 10.000 netto, hur vet jag då hur mycket lönen var brutto. Skatten som dras är 32%. Går det alltså att räkna ut hur mycket  bruttolönen var med hjälp av nettolönen ? Hur gör man då? 

• Svar på tråden Räkna ut bruttolön
  • Fia 28

Du dividerar med 0,68. Sen vet jag inte vad ni har för andra pensionsavgifter etc i Sverige eller hade du räknat med dem i 32% ?

• Anonym

Att man kan och även hur man gör, borde du ha fått lära dig på högstadiet Flört

Som Fia 28 skriver: 14 705 kr.

• Anonym (Skatt)
    Fia 28 skrev 2012-06-12 13:43:41 följande:

Du dividerar med 0,68. Sen vet jag inte vad ni har för andra pensionsavgifter etc i Sverige eller hade du räknat med dem i 32% ?

Tack så jättemycket :) Ja det är nog medräknat, för det är allt om de drar de 32%. Men testade med en av lönerna där lönepec finns kvar och det blev rätt att räkna som du sa :) Tack så jättemycket :)  
  • Anonym

Om det dras 32% i skatt (är du säker på att det inte dras enligt tabell 32, vilket inte är samma sak som att det dras 32% i skatt) så är de 10 000 kr man får ut 68% av totalen. (100-32).

10000/0,68 = bruttolönen.

Har du ett lönebesked brukar det stå tydligt vad bruttolönen är, hur mycket skatt som har dragits, och vad nettolönen är.

• Anonym (Skatt)
    Anonym skrev 2012-06-12 13:46:05 följande:
    Att man kan och även hur man gör, borde du ha fått lära dig på högstadiet Flört

Som Fia 28 skriver: 14 705 kr.
    Ja det kanske är så men jag är riktigt kass på matte och har nog aldrig räknat åt det hållet nån gång :P Iaf inte vad jag lagt på minnet, men nu har jag lärt mig (igen?) :P 
  • Anonym (Skatt)
    Anonym skrev 2012-06-12 13:50:06 följande:

Om det dras 32% i skatt (är du säker på att det inte dras enligt tabell 32, vilket inte är samma sak som att det dras 32% i skatt) så är de 10 000 kr man får ut 68% av totalen. (100-32).

10000/0,68 = bruttolönen.

Har du ett lönebesked brukar det stå tydligt vad bruttolönen är, hur mycket skatt som har dragits, och vad nettolönen är.

Lönebeskedet för den månaden är borta därför så behövde jag räkna ut det själv :) 
  • Anonym
    Anonym (Skatt) skrev 2012-06-12 13:38:47 följande:
    Hej. Någon som vet om man kan räkna ut hur mycket bruttolön man fått, genom att man enbart vet nettolönen? 

Tar ett ex. Fick ut 10.000 netto, hur vet jag då hur mycket lönen var brutto. Skatten som dras är 32%. Går det alltså att räkna ut hur mycket  bruttolönen var med hjälp av nettolönen ? Hur gör man då? 
    Har du inget jobbskatteavdrag?
  • Anonym
    Anonym (Skatt) skrev 2012-06-12 13:53:16 följande:
    Lönebeskedet för den månaden är borta därför så behövde jag räkna ut det själv :) 
    Om du vet vilken skattetabell som du beskattas efter kan du gå in i den och räkna baklänges för att få ett hum om din bruttolön.
    Till exempel, om du beskattas efter tabell 32 och har månadslön så har du en bruttolön på omkring 12 100 - 12 200 för att få ut 10 000 netto.
Svar på tråden Räkna ut bruttolön