• JuliusOchJag

Placering av bilstolar

Just nu sitter min 3-åring bakåtvänd i baksätet (bakom passagerarplatsen) vilket fungerar utmärkt. Jag flyttade bak honom från passagerarsätet eftersom jag hellre vill ha min väntade nyfödda bredvid mig i framsätet. Vi kommer ibland vara fem som åker i bilen (bebis inräknad) vilket innebär att det känns som vi får bäst plats på detta sätt.

Nu är problemet så här :
    När jag monterade babyskyddet i framsätet har jag inte 20 cm mellan babyskyddet och instrumentpanelen. Det går inte att dra bak passagerarsätet mer eftersom jag har en bilstol bakom. Hur ska jag göra, sätta bilstolarna bredvid varandra i baksätet eller byta plats och sätta 3-åringen fram och bebisen bak? Och en fråga till, hur är det med avståndet där bak? Babyskyddet kommer ju att vara nära ryggstödet på passagerarsätet, är det samma regler där om 20 cm? Känner mig förvirrad så hjälp mig gärna så det blir rätt.

♥ Viggo 2008 12 17 ♥ Väntar på bebis 2012 06 09 ♥
  • Svar på tråden Placering av bilstolar
  • MammaTillFelicia

finns säker de som vet mer, men 20 cm??!! finns inte en chans att vi skulle kunna ha det! är det inte 20mm?
    har du stödben får ju inte stolen luta mot panelen/stolen framför, men vad jag lärt mig så behöver det bara vara ett mellanrum. men inte så stort! kolla igen att den verkligen är 2dm för det låter helt orimligt!

• JuliusOchJag

Tack för inlägg! Maken åkte ner till babyproffsen och bad dem kolla. 2 dm gäller om man inte har basenhet, annars räcker det med att det inte lutar emot instrumentbrädan. Bra att veta om man monterar utan bas i en annan bil. Det har att göra med att kraften vid en krock måste ta vägen nånstans om man inte har bas med stödben och då måste stolen kunna flexa 2 dm. Så lärde man sig något nytt idag också ð???.

• MammaTillFelicia

jaha det hade jag inte en aning om! det händer ju att man spänner med bältet i andras bilar! ska absolut läggas på minnet!

Svar på tråden Placering av bilstolar