• Dr Mupp

Äntligen blöjofri

Det tog sin lilla tid, men nu är yngsta blöjfri också. Lite sent, men vi föräldrar har varit lite väl lata med att få honom torr så då får man ju räkna med att det tar lite längre.

Skönt att slippa blöjorna. 

2 år och 5 månader är han, syskonen var torra tidigare.  

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Äntligen blöjofri
  • sallybuse

Men det är väl inte sent att bli blöjfri när man är  2 år och 5 månader.Mitt barnbarn han fyller 3 år nu på fredag han har blöja än.Han går på pottan ibland när han känner för de .

• Dr Mupp

Jo det är sent om syskonen var torra vid 2 år.  

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Flickan och kråkan
    Dr Mupp skrev 2012-06-12 11:04:07 följande:
    Jo det är sent om syskonen var torra vid 2 år.  

Av ren nyfikenhet - är syskonen pojkar eller flickor? Både här på FL och IRL så att säga så verkar det vara ett rätt tydligt mönster att pojkar är senare än flickor.

Jag har själv två pojkar. Äldsta kastade blöjan dagtid när han var 2 år + 9 månader. Yngsta blev blöjfri på dagen när han var 2 år + 2 månader. De är 3 respektive 4 år nu (4½) och båda har fortfarande nattblöja. De kissar massor på nätterna och har vi någon gång glömt så kissar de ner sig friskt utan att vakna. Båda har fortfarande många "olyckor" på dagen. De kissar inte ner sig, men ofta hinner de inte riktigt så det blir lite blött i kalsongerna.  
  • Ruggugglan

Du har inte några tips?

Min son är också 2år och 5 månader och vi försöker få honom torr. Erbjuder potta/toalett flera ggr dagligen och låter honom enbart ha kalsonger på sig. Försöker göra det till något roligt. Men han bara vägrar sitta på pottan/toaletten...

• Dr Mupp
    Flickan och kråkan skrev 2012-06-12 11:09:35 följande:
    Av ren nyfikenhet - är syskonen pojkar eller flickor? Både här på FL och IRL så att säga så verkar det vara ett rätt tydligt mönster att pojkar är senare än flickor.

Jag har själv två pojkar. Äldsta kastade blöjan dagtid när han var 2 år + 9 månader. Yngsta blev blöjfri på dagen när han var 2 år + 2 månader. De är 3 respektive 4 år nu (4½) och båda har fortfarande nattblöja. De kissar massor på nätterna och har vi någon gång glömt så kissar de ner sig friskt utan att vakna. Båda har fortfarande många "olyckor" på dagen. De kissar inte ner sig, men ofta hinner de inte riktigt så det blir lite blött i kalsongerna.  
    En flicka och två pojkar som är större än yngsta grabben. De har varit två år alla tre. Ingen större skillnad på att blöjträna dem förutom att en tyckte att toan var läskig och kom över spärren när han lärde sig att man kan stå och kissa. Nu mer än fem år senare tjatar vi fortfarande på att han ska sitta och kissa.
  • HelenFr

Tror det är otroligt individuellt både som barn och föräldrar... Jag och min svägerska har båda döttrar som är c:a 2,5 och ingen av dem är blöjfria på lång väg...

• Dr Mupp
    litenlitenliten skrev 2012-06-12 11:12:49 följande:
    Du har inte några tips?

Min son är också 2år och 5 månader och vi försöker få honom torr. Erbjuder potta/toalett flera ggr dagligen och låter honom enbart ha kalsonger på sig. Försöker göra det till något roligt. Men han bara vägrar sitta på pottan/toaletten...
    Med de andra tre har vi pottat från att de varit ca 8 månader och sen har det liksom bara gått av farten. 

Den här gången var vi lata så vi orkade inte rutinpotta och så hade vi tänkt ta tag i det i vintras men så hade vi dödsfall i släkten, jag började plugga, maken jobba och allt blev kaos. Han har alltid fått springa naken hemma med tillhörande olyckor, men så mycket mer har vi inte gjort. Men nu tyckte vi att det räckte och tog blöjorna på honom, han valde att kissa på toa och det fugnerar bra.
  • Flickan och kråkan
    Dr Mupp skrev 2012-06-12 11:16:33 följande:
    En flicka och två pojkar som är större än yngsta grabben. De har varit två år alla tre. Ingen större skillnad på att blöjträna dem förutom att en tyckte att toan var läskig och kom över spärren när han lärde sig att man kan stå och kissa. Nu mer än fem år senare tjatar vi fortfarande på att han ska sitta och kissa.
    Ja, där föll den teorin

Vi försökte relativt tidigt med potta till äldsta (strax före han var året), men han skrek i högan sky och bara totalvägrade. Han tyckte att den var kul att leka med men aldrig i livet att sitta på den utan blöja eller att ens gå i närheten av den i det tillståndet . Nakenfis ville han heller aldrig gå. Det gick aldrig att potträna honom. Han sa själv en dag att han ville kissa på pottan och dagen efter så var han torr.Vi hade tre kissolyckor (rejäla) totalt första 3 månaderna . Han är lite sådan generellt. Han testar aldrig någonting, förrän han vet att han behärskar det  .

Lillebror var vi lata med men han har alltid varit väldigt enkel att få att testa nya saker så vi plockade bara av honom blöjan och så tog det två veckor för honom att få kläm på hur man släppte på själv och att även känna och säga till innan. men mycket olyckor med honom  .   
Svar på tråden Äntligen blöjofri