• Trissan_76

Bilstolar

Hej allihopa..

Jag har en undran, är förstagångsförälder så jag måste ju hela tiden fråga mig fram ;)

Vår som är nu 26 månader gammal och ganska lång för sin ålder = problem i bilstolar.. Jag har läst att när axelbandens fäste på bilstolen går under barnets så är det dags att byta till en ny stol. är det så?   Jag har 4 olika stolar, har fått två av äldre modell, av dessa är det bara en där jag kan höja axelbanden tillräckligt högt  en multi tech. de andra är av märkena graco -06 britax -06 och en izikid -09. vad göra måste jag skaffa en multi tech till?

Behöver nämligen två stolar en i sambons bil.  tacksam för svar.
    //Maria    

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 16:11
    Det är en cosmic comfort s, och en britax two-way

• Svar på tråden Bilstolar
  • Sisisisi

Jo, det stämmer att bältet inte ska gå ner bakom axeln. Vilken graco och britax-stol är det du har? Låter jättekonstigt att MT funkar men inte de andra. Hur mycket mer kan du höja MT?

• Eleonor01

Tänk på att en stol inte bör vara äldre än fem år. Värmen å solen i bilen sliter på dem ganska hårt.

• Sisisisi
    Eleonor01 skrev 2012-06-12 10:49:45 följande:
    Tänk på att en stol inte bör vara äldre än fem år. Värmen å solen i bilen sliter på dem ganska hårt.

Det är bara babyskydd som har en gräns på 5 år. En bilbarnstol brukar de säga att håller i 8-10 år.
  • Trissan_76
    Sisisisi skrev 2012-06-12 10:05:05 följande:
    Jo, det stämmer att bältet inte ska gå ner bakom axeln. Vilken graco och britax-stol är det du har? Låter jättekonstigt att MT funkar men inte de andra. Hur mycket mer kan du höja MT?

Det är en cosmic comfort s, och en two-way
  • Trissan_76
    Trissan_76 skrev 2012-06-12 16:12:53 följande:

Det är en cosmic comfort s, och en two-way

Kan höja MT:n en bra bit till.
  • imsevimse

Det låter konstigt att han inte får plats i Two way :-/ Min 4-åring sitter i en sån och han kan ha axelbanden på de näst översta hålen. Men det är en -11a, kan de ha ändrats så?

• Sisisisi
    imsevimse skrev 2012-06-12 16:22:51 följande:
    Det låter konstigt att han inte får plats i Two way :-/ Min 4-åring sitter i en sån och han kan ha axelbanden på de näst översta hålen. Men det är en -11a, kan de ha ändrats så?

Nej TW har inte ändrats, hade en från -06 och provade idag en ny och bältesläget var lika högt upp.

Bältet i twoway går ju att få högre än i multi-techen så den måste ju passa om MT gör det. Cosmicen är ju mindre, min (snart) 4-åring är lite för lång för den, men sitter bra i MT och TW. Men till en 2-åring borde den ju passa!

Förövrigt så är det ingen S om den är från -06, utan antagligen en XTP, bara godkänd till 18 kg i bak.

Kan du fota när barnet sitter i stolarna och lägga ut? 

• Joico

Nej, det stämmer inte riktigt. Att axelbanden kommer ut under axlarna gör ingenting. Visst får det inte gå till överdrift men ditt barn är ju bara drygt 2år. Såå illa kan det ju inte vara? Hur lång är han?
    Jag antar att du har axelbanden i slitsarna längst upp? 

• Bambusa

min dotter r 3½år och var vid 3år 95cm, men har vuxit massor nu, men är inte mätt.. hon åker i en two way, ed bältet i mitteläget, och bakåtvnda bilstolar är inte urvuxna förs 1/3 av huvudet (ca i linje med ögon/öron) är över kanten på bilstolen..  eller barnet väger över 25kg (vissa har ju 18kg då)  nått kg över gränsen är okej enligt säkerhetsbutikens dr bob...

• Trissan_76
    Bambusa skrev 2012-06-16 02:20:03 följande:
    min dotter r 3½år och var vid 3år 95cm, men har vuxit massor nu, men är inte mätt.. hon åker i en two way, ed bältet i mitteläget, och bakåtvnda bilstolar är inte urvuxna förs 1/3 av huvudet (ca i linje med ögon/öron) är över kanten på bilstolen..  eller barnet väger över 25kg (vissa har ju 18kg då)  nått kg över gränsen är okej enligt säkerhetsbutikens dr bob...

Ok Han är 95 cm nu, men jag tycker inte riktigt om Two-Way:n har svårt för att få den att sitta stadigt. för man ska väl knappt kunna rubba den när den är fast spänd.
  • Bambusa

hm, okej, ja har monterat våra 3 tw i några olika bilar, och den har i en bil suttit lite mindre hårt, men då är de en bil från 60talet, med vldigt fjädrande säte.. har du kollat så de inte är banden bakom som slackar efter? annars så kan man få ta i som bara den nr man sätter fast bilstolar ibland, ja är stark och tar i massor, trycker ner bilstolen med ett knä eller tar hjälp av sambon, sen drar ja hårt och lixom tar hjälp av kroppsvikten nr ja drar åt banden i bak.. sen tycker ja dom sitter stadigare med anpassningskilen..   den ska även ha ett bra stöd från framstolen/instrumentbrädan..

• MammaTillFelicia
    Trissan_76 skrev 2012-06-18 08:16:36 följande:
    Ok Han är 95 cm nu, men jag tycker inte riktigt om Two-Way:n har svårt för att få den att sitta stadigt. för man ska väl knappt kunna rubba den när den är fast spänd.
    hej! hade samma problem med min two way, men efter tips här sitter den som berget!
    tryck ner stolen med ena knät och spänn bältet allt vad du kan, sen spänner du förankringsbanden hårt (min man gör den biten..) och har du stolen i baksätet så lutar du stolen framför bakåt så den verkligen kilas fast. sen kommer du inte kunna rubba den! har provat i flera bilar med och det fungerar toppen!
  • Trissan_76
    Bambusa skrev 2012-06-19 12:26:09 följande:
    hm, okej, ja har monterat våra 3 tw i några olika bilar, och den har i en bil suttit lite mindre hårt, men då är de en bil från 60talet, med vldigt fjädrande säte.. har du kollat så de inte är banden bakom som slackar efter? annars så kan man få ta i som bara den nr man sätter fast bilstolar ibland, ja är stark och tar i massor, trycker ner bilstolen med ett knä eller tar hjälp av sambon, sen drar ja hårt och lixom tar hjälp av kroppsvikten nr ja drar åt banden i bak.. sen tycker ja dom sitter stadigare med anpassningskilen..   den ska även ha ett bra stöd från framstolen/instrumentbrädan..

Aha ska prova detta, tack för era tips

Svar på tråden Bilstolar