• Anonym (Ledsen)

Arg 9-åring som slår syskon

Vi har en tjej som snart fyller 9 år, hon kan minst sagt vara jobbigt och jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Hon har ett humör som skiftar från en ängel till "monster" på två sekunder.
    Om något går emot henne eller om hon inte får som hon vill så blir hon så arg så arg, hon börjar gapa och skrika, kasta saker och slå i dörrar (vilket många säkert känner igen). Hon skriker att hon hatar oss, att jag är den värsta mamman i hela världen, att hon aldrig får som hon vill och att pappa är mycket snällare (vi är skilda), hon slår även emot mig men sällan på mig. Jag vet att det är vanligt att barn testar gränserna och det har jag full förståelse för.

Det jobbigaste är när det handlar om hennes syskon, om dom inte lyssnar eller gör som hon säger så slår hon dom eller kallar dom för fula saker, hon är så elak så elak mot dom och det spelar ingen roll vad vi säger så fortsätter hon ändå. Det gör mig så arg och ledsen när jag inte når fram till henne, när jag inte kan få henne att förstå att hon faktiskt gör illa dom. Hon säger bara att hon struntar i det.

När jag är ensam hemma med barnen så är hon som värst, då kan hon få mig att gråta till och med. Frågar man henne varför hon beter sig extra illa mot mig så säger hon att det är för att jag inte blir lika arg som hennes styvfar. Jag blir precis lika arg som honom men jag har inte samma pondus, jag kan inte riva i lika hårt men jag är precis lika arg. Ska man verkligen behöva bli fly förbannad för att få henne att sluta med det hon gör !? 
    Imorse var jag ensam med barnen och hon fick alla syskon att gråta innan vi kom iväg till dagis och skola. Barnen ska till sin pappa på fredag och dom veckorna är som värst, känns som att hon blir stressad på något vis när hon ska dit, även fast hon vill dit. Det var ett par månader när dom inte alls var hos sin pappa och då var hon mycket mycket lugnare.

När hon lugnat ner sig och man frågar varför hon blir så arg och slåss så säger hon oftast att hon inte vet eller att det är för att hon inte får som hon vill. 

Vart kan jag vända mig för att få hjälp egentligen ? Jag orkar inte ha det så här längre, man vet aldrig när humöret vänder på en femöring.    

• Svar på tråden Arg 9-åring som slår syskon
  • Anonym

Ta kontakt med BUP, de kan garanterat hjälpa er.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym skrev 2012-06-12 14:02:59 följande:
    kan du prata med flickans pappa hur hon beter sig när hon är där?
    Kan du prata med flickan när hon är lugn om hur hon har det hos pappan?
    Läs även detta www.svd.se/nyheter/idagsidan/syskonvald-kan-g... och detta www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologen-svara...

Jag kan tyvärr inte prata med hennes pappa om det hela, han vägrar prata med mig, han vägrar till och med se mig men på den tiden han pratade med mig så sade han att hon var jättelugn där. Hon säger själv att hon har det bra hos sin pappa och hon vill åka dit, frågar jag om hon bråkar där så säger hon att hon inte gör det. På frågan varför så säger hon att han blir så arg.
  • Anonym

Har du pratat med BUP? Hur är hon i skolan och mot sina vänner?

• Anonym (Ledsen)
    Anonym skrev 2012-06-13 08:57:26 följande:
    Har du pratat med BUP? Hur är hon i skolan och mot sina vänner?

Jag har inte pratat med BUP men fått en tid hos Barnhälsan. I skolan är hon lugn och snäll, en mycket bra kompis enligt läraren. Det kan bli lite bråk med vissa kompisar på fritiden men då handlar det om två starka viljor som inte kan komma överens, det löser dom bra själva genom att inte leka med varandra på en stund.
  • Anonym (Ursäkta)

Vad blir konsekvenserna av hennes beteende? 

Svar på tråden Arg 9-åring som slår syskon