• gullvivorna

Ni med preeklampsi - hur gick det graviditet nr 2?

Skulle hemskt gärna vilja höra från er som drabbats av en preeklampsi och som gått igenom en ny graviditet och hur det gick vid den graviditeten.

Jag fick en grav preeklampsi och fick akut förlösas i v 26 med mitt första barn. Pratat löst med min läkare kring eventuell  framtida ny graviditet och isf behandling med Trombyl och täta kontroller osv och vi ska gå igenom detta mer ordentligt vid uppföljande besök innan jag avslutas hos dem. Kommer då självklart att pressa dem på den statistik som finns kring detta men vore intressant att höra från några av er. Det är nu ännu så färskt för mig och jag blev så pass sjuk att även fast jag vet att man statistiskt drabbas mildare vid graviditet nr 2 känns det väldigt läskigt att behöva gå igenom något sådant här igen samtidigt som tanken på att  välja att avstå ny graviditet känns som en mycket stor sorg.

Finns det någon här på Familjeliv som vill dela med sig?

• Svar på tråden Ni med preeklampsi - hur gick det graviditet nr 2?
  • Muffins i magen

Hej! Jag fick svår preklampsi i v 36 med första barnet, blev igångsatt i v 37. Andra graviditeten var jag helt frisk och födde i v 40. Gick denna gång på täta kontroller hos bm, minst 2 ggr/v och kollade blodtryck och urin. Hade nästan förväntat mig att bli sjuk igen och blev lika glad varje gång resultaten var bra. En del forskare säger ju att risken minskar om följande barn har samma pappa. Vet inte om det stämmer men mina har samma iaf. Förstår att du är orolig, man vill ju finnas kvar för det barn man redan har. Jag googlade och läste på massor innan vi bestämde oss för att försöka få syskon.

• Lajkie

Jag hade preeklampsi med första. Hon föddes i v39+6 (bf) efter igångsättning. Var inlagd före.
    Hade lindrigt!
    Hade äggvita från ca v33 och bt steg inte förrän v37-38.
    Med barn nr 2 och 3 har jag fått högt bt i slutet och spår av äggvita men inget mer.
    De har fötts spontant v37 och 38.

Första barnet vägde 2,9kg trots fullgången pga HF, de Andra var normalviktig.

• Skumboll

Jag fick en mycket svår havandeskapsförgiftning med första och sonen plockades då ut med ks i v 37+o. Det var ingen fara för sonen tack och lov, själv var jag i riktigt dåligt skick och låg på IVA i tre dygn. Nu är jag gravid med lillasyster, 35 fulla veckor nu och det ser ok ut såhär långt, blodtrycket är högt så fort jag kommer till sjukhuset men ligger bra vid mätningar hemma så läkaren är nöjd än så länge. Har ätit trombyl hela graviditeten och går på täta kontroller (en gång i veckan minst) och man har gjort notch-ultraljud och tillväxt-ultraljud. Jag mår generellt mycket bättre denna graviditet och hoppas innerligt på en vanlig förlossning denna gång.

♥ Simon ♥
  • Tesserese

Första barnet hade jag bara högt blodtryck. Föddes i v 37+4 med akut snitt då mitt vatten hade gått och hon låg i säte (planerat snitt 10 dagar senare). Vägde 3575 g och 48 cm.

Andra hade jag högt blodtryck till och från. I v 33+4 fick jag positivt på äggvitan vid besök hos bm, inlagd dagen därpå. Då upptäcktes det att bäbis var 27% under normalvikt. Efter en vecka blev det akut snitt då fostervattnet börjat försvinna och bäbis aktivitet var rätt dålig, var då i v 34+4. Han vägde vid födseln 1720 g och var 42 cm.

Efteråt tyckte jag att det var lite konstigt att man inte gjorde något åt mitt höga blodtryck med andra barnet. Hade jag vetat att man kunde få medicinering mot det hade jag sagt till själv. 

• gullvivorna

Tack för att ni delat med er!

Tesserese: Jag hoppas att din son mår bra idag.

Skumboll: Håller tummarna det går hela vägen! =)

Finns det någon där ute som fått sitt barn som extremprematur pga preeklampsi och vågat sig på en graviditet nr 2?

• Tesserese
    gullvivorna skrev 2012-06-24 15:02:25 följande:
    Tack för att ni delat med er!

Tesserese: Jag hoppas att din son mår bra idag.

Skumboll: Håller tummarna det går hela vägen! =)

Finns det någon där ute som fått sitt barn som extremprematur pga preeklampsi och vågat sig på en graviditet nr 2?
    Han mår jättebra. Vid 6 månaderskontollen på bvc så vägde han 150 g mer än vad syrran gjorde, dock 1 dm kortare. Så han har blivit en riktig knubbis Glad
  • Inorr

fick hf med första grubblar på detta en del men 1 år kvar till vi ska försöka med få ett syskon.

hur högt låg era blod tyck? 

Jag fick född med igång sättning i vecka 33+4
    kommer inte i håg vad jag haft i blod tyck jusst nu men låg då på 110 i under tryck och mer.  

• Mikkiz132

Jag fick svår preklampsi med första barnet o blev igångsatt i v 37 o med andra barnet fick jag äta trombyl men han föddes istället 7 veckor för tidigt pga vattenavgång så jag hann aldrig få preklampsi den ggn. Vet ej om jag hade fått det igen.

• gosan78

Hejsan!
    Jag hade måttlig preeklampsi med min förste son som fick plockas ut med akutsnitt v:38+0 2310 gram 45 cm.

Min andra graviditet hade jag inga problem med havandeskapsförgiftning utan mina tvillingflickor plockades ut v:37+5 2620 gram o 2900gram

Min tredjegraviditet slutade dock i urakutsnitt i v:28+3
    Min pojke var kraftigt tillväxthämmad 780gram o 34 cm. Detta pga tidig havandeskapsförgiftning.

Lycka till!!!         

Svar på tråden Ni med preeklampsi - hur gick det graviditet nr 2?