• Anonym person

VAD BETYDER KRUSA!

Jag vill veta vad KRUSA betyder för min mamma sa att min pappa krusar när jag frågade vad KRUSA betyder så säger min mamma att hon inte vill säga vad KRUSA betyder! ????

• Svar på tråden VAD BETYDER KRUSA!
  • snappi81

Beror väl på samanhanget och vart man bor kanske men jag skulle översätta det med att man typ fjäskar för någon .

Linus 070808 Lucas 090707
  • Kjellgren
    Chianti skrev 2012-06-11 22:30:48 följande:
    Att man viker undan, beter sig underdånigt.
    För mig är det mer synonymt med fjäska.
  • Zebrima

Jag har mest hört och använt det i sammanhang att man tjatar på att någon ska äta, ta mer mat/fika o.s.v.

"Jag ska inte krusa" kan man säga när någon tackar nej till något att äta.

• Cornette
    Zebrima skrev 2012-06-12 15:05:12 följande:
    Jag har mest hört och använt det i sammanhang att man tjatar på att någon ska äta, ta mer mat/fika o.s.v.

Nä, du tänker på att truga.

Krusa är som tidigare sagt att fjäska, ställa sig in hos någon.
  • Bläckfisken

Ja, KRUSA  det betyder att man smörar, fjäskar, försöker ställa sig in genom att vara tillgjort vänlig.

Zebrima skrev 2012-06-12 15:05:12 följande:

Zebrima: du tänker på ordet TRUGA.
  • Miss Obsessive
    Bläckfisken skrev 2012-06-12 18:53:34 följande:
    Ja, KRUSA  det betyder att man smörar, fjäskar, försöker ställa sig in genom att vara tillgjort vänlig.

Zebrima: du tänker på ordet TRUGA.
  • en glad

Krusa kan också betyda att man veckar örngottsbanden så att de blir alldeles veckade ... finns särskild krustång till det att köpa, men sådant är väl helt ute numera ..... liksom knutna örngott är väl nästan bara istoppsörngott nu för tiden?

• Frontline

Beror lite på hur ordet stavas.

Finns ju cruisa och det uttalas precis likadant men har en annan innebörd...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
Svar på tråden VAD BETYDER KRUSA!