• Chasingdreams

Någon annan med 8 månaders bebis som inte ålar, kryper, hasar eller sätter sig upp?

Min son på 8 månader lärde sig vid sju månader att sitta stadigt på egenhand, men nu sitter han där han sitter. Han har någon enstaka gång trillat omkull när han sträckt sig framåt, men det har inte blivit mer än så. Flyttar ibland lite på benen i sittande men tar inte armarna till hjälp för att hasa sig framåt. Magläget är ingen favorit, men han använder det för att rulla ibland. Han har aldrig gått upp i krypställning, men stödjer på armarna och kan förflytta sig i cirkel. Att röra sig framåt kan han inte. Han har de senaste veckorna ibland sparkat sig fram på rygg för att förflytta sig. Han kan inte sätta sig upp själv och är beroende av att jag flyttar runt honom. Han har stor vilja av att upptäcka saker, men som det är nu blir det mest gnäll och skrik här hemma. Försöker på olika sätt locka honom att förflytta sig, men det går inte. Försöker också uppmuntra magläge, men han föredrar att sitta eller ligga på rygg. Jag antar att det kommer när han är mogen, men det skulle va så skönt att prata med någon annan i liknande situation. Alla bebisar i vår föräldragrupp kryper runt överallt och ställer sig upp (de är dock ca en månad äldre).

• Svar på tråden Någon annan med 8 månaders bebis som inte ålar, kryper, hasar eller sätter sig upp?
  • angeni

Vår son kunde inte sitta själv förrän 8 månader och började nog krypa framåt året. i julas tvingade vi honom att börja gå :P Vi tog en leksak som han älskade så fick han träna att gå mellan oss. då var han 18 månader och hade länge gått med gåvagn men vägrade på egen hand. Men när han väl kommit igång så gick det fort.

Han har alltid varit sen och ointresserad men nu springer han efter syrran.

Låt han sitta, men lägg leksakerna lite ifrån kanske den han tycker mest om så kanske han försöker för han måste nå den själv :)

• Mercurialis

Mitt första barn lärde sig sitta utan stöd vid åtta månaders ålder. Förflyttade sig inte alls på egen hand.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • maximum

Vår son satt där han satt och kom ingenstans. När han va 9månader började han att smått åla sig framåt lite men inte alls mycket.
    Han lärde sig att sedan stå och släppa taget så han kunde stå en liten stund utan att hålla i sig.
    När han va 11månader så hade vi en dag ätit och sambon ställde ner sonen på golvet så gick han iväg....
    Sedan dess har han gått. Och då va han tidigare än många av sina vänner helt plötsligt   

• ELLEoClara

Min tjej satt fastklistrad på rumpan tills strax före 11 mån då kröp hon plötsligt iväg. Strax efter det lärde hon sig sätta sig upp själv.

Strax efter 1 år började hon försöka dra sig upp mot möbler men var mellan 13 -14mån innan hon stod mot möbler.

Gick vid 15 månaders ålder.

Hon har aldrig varit tidig motoriskt men helt inom normal spannet enligt BVC linjer.

Även om det kändes som hon var senast av alla

Är en normal 3 åring, kanske lite försiktigare med att klättra högt än vissa jämnåriga.

• SophiaI

Min tjej satt på rumpan tills hon var 10 månader, då började hon åla lite smått, men det var ingen favorit så hon började hasa på rumpan istället.

Nu är hon 15 månader och går gärna hela tiden -bara hon får hålla i oss eller gå med gåvagnen. Släppa taget vågar hon inte än. Eller ja, hon går knappt utan hon SPRINGER.

Lärde sig sitta mellan 6-7 månader.

• Flickan och kråkan

Min äldsta satt på sin rumpa utan minsta tendens att förflytta sig någonstans tills han blev 9 månader, då kröp han iväg...från sittande. han hade aldrig varit uppe i krypposition tidigare. Han börjar idag närma sig 4½ år och senaste motoriska "framsteget" kom i påskas, då han lärde sig cykla på sin nya cykel - tvåhjuig 12-tummare utan stödhjul .

Han är och har alltid varit rätt försiktig motoriskt. Han har varit lite småsen med många saker och övar aldrig. Han studerar och väntar tills han är alldeles säker på att han behärskar det hela utan risk för att misslyckas. Det är liksom hans personlighet . Lillebror (nu 3 år) har en annan taktik. Han prövar och misslyckas friskt tills han lärt sig. Två olika barn, två olika sätt att utvecklas. En har ständigt massor med blåmärken och konstaterar: "Mamma, jag slår mig alltid". Den andre står bredvid, blåmärksfri, och tittar på när lillebror tar springcykel nedför en trappa (vilket slutar med fall, gråt och fler blåmärken) och konstaterar "Mamma, det där var inte så smart. Så gör inte jag".

TS, Njut av ditt barn och den underbara person just han är         

• Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2012-06-13 14:07:27 följande:
    Min äldsta satt på sin rumpa utan minsta tendens att förflytta sig någonstans tills han blev 9 månader, då kröp han iväg...från sittande. han hade aldrig varit uppe i krypposition tidigare. Han börjar idag närma sig 4½ år och senaste motoriska "framsteget" kom i påskas, då han lärde sig cykla på sin nya cykel - tvåhjuig 12-tummare utan stödhjul .

Han är och har alltid varit rätt försiktig motoriskt. Han har varit lite småsen med många saker och övar aldrig. Han studerar och väntar tills han är alldeles säker på att han behärskar det hela utan risk för att misslyckas. Det är liksom hans personlighet . Lillebror (nu 3 år) har en annan taktik. Han prövar och misslyckas friskt tills han lärt sig. Två olika barn, två olika sätt att utvecklas. En har ständigt massor med blåmärken och konstaterar: "Mamma, jag slår mig alltid". Den andre står bredvid, blåmärksfri, och tittar på när lillebror tar springcykel nedför en trappa (vilket slutar med fall, gråt och fler blåmärken) och konstaterar "Mamma, det där var inte så smart. Så gör inte jag".

TS, Njut av ditt barn och den underbara person just han är         
    Får väl lägga till att vi gick hos sjukgymnast med äldsta då de tyckte att han var lite sen med att bli stadig i nacken och sedan inte rullade vid halvåret. Nu går vi hos logoped för han är lite sen med uttalet. han är inte alls sen språkligt - tvärtom, läser redan lätt-att-läsa-böcker - men han har varit sen med just talet och har en mild uttalsförsening. Oroa dig inte för saker i onödan. Jag vet hur lätt det är . Barn är så olika, utvecklas på så olika sätt, i så olika takt och de blir så underbara oavsett för att de är just som de är .  
  • I korimo Lithea

Min dotter blir 8 månader idag :) Hon lärde sig att åla när hon var 5 månader och kröp på alla fyra när hon var 6 1/2 månad. Hon drog sig upp stående mot möbler när hon var 6 1/2 månad och kunde sätta sig själv när hon var 7 månader. För några dagar sen så tog hon även några steg på sidan när stod mot vårat tvbord. Hon är väldigt tidig med allt. Min kompis son är 11 månader och han kan varken krypa eller sätta sig själv. Han kan inte ställa sig upp mot möbler heller. Det är så himla olika för alla barn. Vissa är sena och vissa tidiga och vissa mitt i mellan.
    Man ska inte jämföra barn :) 

• Natulcien

Ta det lugnt! Det kommer! Han är väl nöjd som det är och har inte sett värdet i att förflytta sig än!? Glad

Vår son satt stadigt vid 7 månader och sen satt han, och satt och satt...
    ...tills han var 11 månader. Då både reste han sig, kröp och kunde sätta sig upp från liggande. Vid 14 månader gick han.
    Nu är han 19 månader och oerhört rörlig; springer och klättrar som om han aldrig gjort annat. Glad

• LeiaBus2010

Dottern, vägrade röra på sig över huvudtaget mer än i sin gå-stol hon låg på rygg eller satt helt still..... hon reste sig upp och gick när hon var 12 månader

• Chasingdreams

Tack så mycket för alla era kommentarer! Det gjorde att jag orkade bättre med när jag återigen fick höra "har han börjat röra sig nånting framåt?" av en i föräldragruppen idag. Det enda som hade känts bättre var om sonen själv också kunde va nöjd med att bara sitta och titta.

• stickkontakt

Det kommer. Njut av friden så länge det varar. När han väl börjar ta sig runt får du inte en lugn stund

• Jkpg Deluxe

Nu vet du iaf VAR han är ;) 

Vår son kröp inte förrän PLÖTSLIGT en dag vid 11 mån! Han ålade knappt heller...såg ut som en strandad val om man la honom på magen....så han satt eller så "gick" vi med honom 

• TessaS

Vår son satt still där vi satte honom tills han var 9 månader... då lärde han sig ställa sig upp och gå. Det tog 1,5 månad till innan han kunde krypa...
    Så det kan vara nästan precis hur som helst det där.  

Svar på tråden Någon annan med 8 månaders bebis som inte ålar, kryper, hasar eller sätter sig upp?