• MammaSandra1989

Pappans 10 dagar?

Min sambo har ju rätt att ta ut 10 dagar vid förlossningen men om han vill ta ut dom en månad senare - går det att ansöka om i förtid då eller ska han anmäla det från att han vill ha dom dagarna? Våran son är ju beräknad till 9 Juli men om han vill ta ut 10 dagar i augusti när kontaktar man fk och det går inte att föranmäla?

• Svar på tråden Pappans 10 dagar?
  • cbordner

Man kan anmäla det innan man tar dom men inte innan bebisen kommer så vitt jag förstod det.

• Frontline

När dottern föddes så tog jag mina 10 dagar efter ett par veckor, gjorde inget speciellt utan du kan ta dom när du vill inom 3 månader tror jag det är..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • MammaSandra1989
    Frontline skrev 2012-06-09 22:35:17 följande:
    När dottern föddes så tog jag mina 10 dagar efter ett par veckor, gjorde inget speciellt utan du kan ta dom när du vill inom 3 månader tror jag det är..
    Men han måste vänta till bebisen är född innan han kan ansöka om det?

• Frontline
    MammaSandra1989 skrev 2012-06-09 22:39:40 följande:
    Men han måste vänta till bebisen är född innan han kan ansöka om det?
    Han det är jag det Tungan ute

När dottern föddes tog jag kompledigt från jobbet den dagen för att sen jobba dagen efter och ytterligare 2-3 veckor sen gick jag bara in på mina sidor hos försäkringskassan och fyllde i att jag skulle ta ut mina dagar från just det datumet...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • lullens

Tror att du måste ta dem inom 60 dagar! Man måste alltså inte ta dem med en gång.

(men kolla med försäkringskassan, för att bli helt säker. dem ändrar ju sig ibland)

Svar på tråden Pappans 10 dagar?